Hitler god-?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 14 mars 2004, 19:01

Det heter inte "Versa föredraget", försök använda korrekta termer, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 14 mars 2004, 19:48

Mr x skrev:1.Arbetslösheten var som Ni alla vet mkt hög under 20-30-talet och under Hitlers tid sjönk den avsevärt. Visst vissa fick jobba i Industri och andra fick jobba med Autobahn men likväl så fick många Tyskar jobb.

2.Versa föredraget gjorde det orimligt för Tyskland att betala tillbaka pengarna och samtidigt komma på fötter. Ungefär som att cykla samtidigt som någon har fäst ett snöre bakom cykeln. Nästan ingen(tror jag)tyckte att Versa föredraget var rättvisst och om det kommer en stark ledare som tycker samma så ja:))

3.Vad jag vet så blomstrade Tyskland sent 30-tal, de som var nera på semester under den perioden vittnar för att det var så. Tysk ekonomi/industri gick betydligt bättre än under perioden innan
Som sagt så skulle den tyska ekonomin fallit samman om det inte blivit krig. Vapen och stora banklån är inte bra för ekonomin...
Senast redigerad av 1 Petter D, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 mars 2004, 19:51

Mr x skrev:1.Arbetslösheten var som Ni alla vet mkt hög under 20-30-talet och under Hitlers tid sjönk den avsevärt. Visst vissa fick jobba i Industri och andra fick jobba med Autobahn men likväl så fick många Tyskar jobb.
Men ånyå, NSDAP knöt arbetarna hårdare till företagen, fackföreningarna avskaffades och ersattes av ett partitroget (och sålunda föga intresserat av att föra sina "medlemmars" åsikter.
Byggnadsprojekt som t.ex. Autobahn var inte heller något Adolf Hitler själv hittade på, det var ett projekt som redan inletts under Weimarrepubliken.
Arbetslöshet var dessutom knappast något Tyskland ensam drabbades av.
Mr x skrev:2.Versa föredraget gjorde det orimligt för Tyskland att betala tillbaka pengarna och samtidigt komma på fötter.
Underligt då att Tyskland under 20-talet ekonomiskt hämtade sig ganska fort. Dessutom avskrevs delar av återbetalningarna, bl.a. till Storbritannien under 20-talet.
Mr x skrev:Nästan ingen(tror jag)tyckte att Versa föredraget var rättvisst och om det kommer en stark ledare som tycker samma så ja:))
Givetvis ansåg inte tyskarna att Versaillefördraget var rättvis, men det tyckte nog inte ryssarna om Brest-Litovsk fördraget där man tvingades lämna ifrån sig hela Baltikum o.s.v..
Mr x skrev:3.Vad jag vet så blomstrade Tyskland sent 30-tal, de som var nera på semester under den perioden vittnar för att det var så.
Fast deras åsikt är iofs totalt ointressant då dessa med största sannolikhet inte kände till hur illa ställt det egentligen stod till med den tyska ekonomin.
Att den tyska ekonomin utåt blomstrade tror jag få tvekar på, men frågan är väl hur väl överensstämmande det var med verkligheten.
Mr x skrev:Tysk ekonomi/industri gick betydligt bättre än under perioden innan
Gjorde den? Jag ställer mig faktiskt tveksam till det påståendet.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 14 mars 2004, 20:06

Patrik skrev:Byggnadsprojekt som t.ex. Autobahn var inte heller något Adolf Hitler själv hittade på, det var ett projekt som redan inletts under Weimarrepubliken.
Visst är det märkligt hur etablerad myten om att Hitler påbörjade byggandet av Autobahn har blivit.

/Marcus

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 mars 2004, 20:11

Marcus Wendel skrev:Visst är det märkligt hur etablerad myten om att Hitler påbörjade byggandet av Autobahn har blivit.
Marcus (ursäkt det tidigare),
jag håller med. Det kryllar tyvärr av myter runt Nazisterna och "upprustningen" av Tyskland, där Autobahn är den onekligen mest spridda. Jag skulle dock *tro* att det har att göra med att Adolf Hitler själv verkade måna stort om detta projekt och att det därför blivit synonymt med honom.
Att dessutom invigde en hel del vägsträckor (vilkas byggnation säkerligen inletts innan 30 januari 1933) av Hitler har säkerligen också gjort att Hitler sammankopplas med just Autobahn.

Knivmakaren
Ny medlem

Re: Hitler god-?

Inlägg av Knivmakaren » 14 mars 2004, 20:35

[quote="Mr x"]Jo trots att Hitler gjorde vissa saker fel så måste man väl ändå säga att många saker var goda?

Jag försöker , men jag kan inte komma på några riktigt goda saker som Hitler åstadkommit...............

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 14 mars 2004, 21:25

Marcus Wendel skrev:
Patrik skrev:Byggnadsprojekt som t.ex. Autobahn var inte heller något Adolf Hitler själv hittade på, det var ett projekt som redan inletts under Weimarrepubliken.
Visst är det märkligt hur etablerad myten om att Hitler påbörjade byggandet av Autobahn har blivit.

/Marcus
Men vad hände under Weimarrepeubliken med Authobahn inte mycket utan det var först när Hitler kom till makten som bygget började om jag har förstått det hela rätt.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 14 mars 2004, 21:29

Mr x skrev:
Marcus Wendel skrev:
Men vad hände under Weimarrepeubliken med Authobahn inte mycket utan det var först när Hitler kom till makten som bygget började om jag har förstått det hela rätt.
Man började bygga Autobahn före Hitler & Co kom till makten.
Tyvärr har jag inte sett någon statistik över hur många mil som byggdes uppdelat på månaderna eller ens per år, inte heller när de olika sträckorna planerades, vilket skulle ge en bättre bild.

/Marcus

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 14 mars 2004, 21:31

Såklart att Hitler ville att den vanliga tysken skulle ha det någerlunda drägligt, skulle de var odrägligt så skulle de bli revulution......

Sedan finns det många knep att få livet drägligt, vissa mer tvivelaktiga än andra, så som kick starta ekonomin genom motervägs byggen och få tyskarna att känna sig bättre genom att skylla alla problem på Judar och liknande....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Hitler god-?

Inlägg av B Hellqvist » 14 mars 2004, 21:42

Mr x skrev:Jo trots att Hitler gjorde vissa saker fel så måste man väl ändå säga att många saker var goda?

*Ordnade jobb
*Fick ordning på Tysklands ekonomi
*Rev upp Versa föredraget som var ett stort hinder för Tyskland
*Lovade att det inte skulle bli några onödiga krig
*Lovad att Tyskland skulle bli den stora nation som den en gång var

Många av dessa löften höll Hitler till de Tyska folket
Finns det ingen gräns för hur naiv och historielös man får bli? Hitler var dekorerad krigsveteran, tyckte om hundar, var vegetarian och nykterist, hade suttit i fängelse för sin politiska åsikts skull, och hade dessutom konstnärsdrömmar. Inte tusan gör det att jag skulle vilja krama karln för det (om det skulle gått). Hitler var den största olycka som någonsin drabbat Tyskland sedan 30-åriga kriget. De enda som har honom att tacka för något är Hollywood, dataspelstillverkarna och plastmodellsfirmorna.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 mars 2004, 21:45

cortex skrev:Det finns inget sådant som gott eller ont.
Visserligen OT, men skulle du vilja ta den debatten med en överlevare från Auschwitz? Visserligen kan man inte applicera en svart-vit bild på tillvaron, men även en gråskala har svart respektive vitt i ytterkantern.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 mars 2004, 22:57

Mr x skrev:Men vad hände under Weimarrepeubliken med Authobahn inte mycket utan det var först när Hitler kom till makten som bygget började om jag har förstått det hela rätt.
Ånyå helt felaktigt.
Redan 1932 invigdes den första sträckan mellan Bonn och Köln, och även om man under Tredje Riket färdigställde över 3 000 km Autobahn under de följade sex åren är jag ganska övertygad om att dessa var ett arv från Weimarrepubliken.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 14 mars 2004, 23:32

Mr x skrev:2.Versa föredraget gjorde det orimligt för Tyskland att betala tillbaka pengarna och samtidigt komma på fötter. Ungefär som att cykla samtidigt som någon har fäst ett snöre bakom cykeln. Nästan ingen(tror jag)tyckte att Versa föredraget var rättvisst och om det kommer en stark ledare som tycker samma så ja:))
Det var väl just därför nästan hela skulden avskrevs av segrarmakterna 1932 (innan Hitler kom till makten ...).

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 mars 2004, 02:34

För den som är intresserade av Autobahns utveckling under Tredje Riket kan läsa den här tråden av Erik Hägerdal:

Autobahn
Erik Hägerdal skrev: Under de ca 10 åren som autobahnbyggandet pågick växte det tyska motorvägsnätet från 40 kilometer (det fanns tidigare vissa mindre sträckor Autobahn, bl.a. AVUS i Berlin som även fungerade som en racingbana och HAFBA mellan Köln-Bonn som senare 1973 blev Tysklands första trefiliga motorväg) till 3800 kilometer, och därtill fanns ytterligare 2000 kilometer som var under byggnad då motorvägsutbyggnaden upphörde efter Fritz Todts död 1942.
/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 mars 2004, 12:33

Stilleben skrev:För min del tycker jag att Hitler gjorde två goda gärningar:

1. Lagstiftade om att den svårlästa frakturstilen skulle ersättas med den som vi nu har. Genom detta kan faktiskt vanligt folk läsa tysk litteratur och tidningar.

2. Tog livet av sig.

Jag kan inte komma på fler.
Kan komma på 1 till:

Fick upp den tyska folkhälsan. Han tvingade ut alla ungar i naturen, sen att det var i HJ han tvingade ut dem med gör dock inte saken bättre. Sen så fick han alla att äta det nyttaga svartbrödet (schwarzbrot), alla bagerier var iaf tvungna att baka det.

Men sen så håller jag med dig att jag inte heller kommer på något annat bra.

Skriv svar