Till Gutekrigaren: Tack för välkomnandet!
"* Ingen politisk eller religiös agitation
Detta är inget politiskt forum, däremot diskuterar vi historisk politik. Det är alltså ok att redogöra för politiken i ett historiskt ögonblick däremot inte att framföra politiska eller religösa åsikter som t.ex. en politisk tolkning av ett historiskt ögonblick."
Jag ska göra mitt bästa.

Vad i mitt uttalande var politiskt och ansåg du som icke objektivt i jämförelse med andras uttalanden?
---
Till G:son
Jag anser att ditt första uttalande är en generellt korrekt tolkning av skeendet. Det är ingen åsikt utan ett historiskt faktum att människor med makt inte gärna vill bli av med den. Det gäller givetvis i alla historiska ögonblick hittills. Om folket har makten gäller förmodligen exakt samma sak.
Den andra tolkningen om att det är "rädslan" kanske en sann rädsla för människor är rädda för allt möjligt. Det handlar sällan om logiskt korrekta rädslor. Jag är mer rädd för att gå till val vart fjärde år då vi väljer folk med oinskränkt makt över oss under fyra år än att leva i Schweiz där makten vilar direkt hos folket.
Historiska fakta: Det var en partikrati lik vår som föregick Hitlers maktövertagande. DETTA faktum är jag rädd för. Är det logisk rädsla?
Spekulation: Vidare "Borde vi vara rädda för en politiskt omedveten befolkning?" och mitt svar "Ja, den blir förmodligen lättare lurad av en politiskt medveten elit eller en diktator."
Spekulation: Aktivitet ger medvetenhet. Passivitet fördummar.
Spekulation: Med direkt demokrati skulle Sverige kanske fortfarande ha vänstertrafik. Föreställ dig att vi hade en ny folkomröstning om höger/vänstertrafik och folket beslutade att behålla högertrafik och sedan politikerna valde att gå över till vänstertrafik. Det skulle förmodligen te sig precis lika korkat för många som det säkert gjorde vid högertrafikomläggningen.
----
G:son skrev: "Men tänk om "folket" verkligen fick ta ställning till varje kostnads- och intäktspost i statsbudgeten? Skulle budgeten få ett gigantiskt under- eller överskott? Eller skulle folkopinionen hitta en vettig balans mellan kostnader och intäkter?
Historiska fakta: Vid en undersökning i Aktiv demokrati innan valet 2006 redovisades detta resultat:
Punkt 1, under denna länk:
http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... .php?t=169
Kortfattat fick "det medverkande folket" en bättre balans än den då föreslagna stadsbudgeten vad gäller statsskulden ( åsikt: ...samt inga direkt orimliga resultat.)
---
Vysotskij skrev: "Och för det tredje blir det väldigt svårt för "folket" att diskutera och kompromissa sig ihop till dokument som behövs för att styra en fungerande stat.
Jasså, är det så det är ? Är det historiska fakta eller politisk spekulation?

Är inte alla politiska dokument kompromisser?
----
Till Robert Sköld:
Helt enig i din slutsats om tillgängligheten av Internet. Det är ett historiskt faktum att fattigdom inte ens är ett avgörande hinder i Sverige. Läskunnighet och IT-kunskap är givetvis ett hinder som fortfarande hindrar många men så finns det alltid hinder som exkluderar vissa och det gör det inte mindre demokratiskt eftersom alla har möjligheten att delta om de vill. Man kan dessutom se det som en generationsfråga om man vill, även om det inte finns något direkt hinder för en äldre generation att delta mer än möjligtvis senilitet eller grava synfel.