Asatro och vigslorätt mm

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 14 november 2003, 09:25

Ursus, du är väldigt insatt och har många intressanta idéer, men jag anser nog, och detta är ej kritik, utan bara en liten fundering, att du ibland har en tendens att vara lite kategorisk ibland:

Att bedriva kult i ett tempel eller inte har nog ytterst lite med huruvida religionen i fråga blir accepterad eller inte. Att bedriva nordisk forn sed i tempel känns dessutom ganska skumt, i alla fall för mig. Forn sed är precis som du säger en naturreligion, och att fjärma sig från den i religionsutövandet verkar märkligt, tycker jag. Å andra sidan så utövar jag forn sed efter tidens krav,så att blota i min lägenhet bredvid stereon känns ju inte konstigt. OK, jag tar tillbaka det där.

Att alla hedningar skulle känna sig besläktade religiöst med alla andra polyteistiska religioner vekrar också lite snurrigt tycker jag. Visserligen tycker jag att en religion med många gudar är mer sympatisk, eftersom man då per definition måste acceptera även andras religion, men att känna släktskap med buddhism tycker jag är att ta i, i alla fall för mig. Låt buddhisterna tillbe buddha och låt mig tillkalla mina gudar.

Att kyrkan stör sig på nyhedendom och andra religioner också är ju en självklarhet: det är ju inbyggt i den religionen att få ALLA att vara kristna.

Hur staten hindrar forn sed att bli en större religion har jag svårt att förstå, har de arresterat hedningar och bränt hlautskålar och gudastatyer? Det har i så fall jag missat.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 14 november 2003, 09:45

hangatyr skrev:Ursus, du är väldigt insatt och har många intressanta idéer, men jag anser nog, och detta är ej kritik, utan bara en liten fundering, att du ibland har en tendens att vara lite kategorisk ibland:

Att bedriva kult i ett tempel eller inte har nog ytterst lite med huruvida religionen i fråga blir accepterad eller inte. Att bedriva nordisk forn sed i tempel känns dessutom ganska skumt, i alla fall för mig. Forn sed är precis som du säger en naturreligion, och att fjärma sig från den i religionsutövandet verkar märkligt, tycker jag. Å andra sidan så utövar jag forn sed efter tidens krav,så att blota i min lägenhet bredvid stereon känns ju inte konstigt. OK, jag tar tillbaka det där.

Att alla hedningar skulle känna sig besläktade religiöst med alla andra polyteistiska religioner vekrar också lite snurrigt tycker jag. Visserligen tycker jag att en religion med många gudar är mer sympatisk, eftersom man då per definition måste acceptera även andras religion, men att känna släktskap med buddhism tycker jag är att ta i, i alla fall för mig. Låt buddhisterna tillbe buddha och låt mig tillkalla mina gudar.

Att kyrkan stör sig på nyhedendom och andra religioner också är ju en självklarhet: det är ju inbyggt i den religionen att få ALLA att vara kristna.

Hur staten hindrar forn sed att bli en större religion har jag svårt att förstå, har de arresterat hedningar och bränt hlautskålar och gudastatyer? Det har i så fall jag missat.
:) Hejsan Hangatyr.
Jag vet att jag ofta överdriver och det blir fel.... det skumm aär att jag aldrig tycks komma till insikt om det. :oops: :wink:

Som du säger, iofs är det ju en motsägning att vilja utföra rit efter vissa mönster i ett tempel samtidigt som man bevarar friheten i religonen/tron.
Man kan dessutom träffa sina goda vänner och utföra rit i vilket fall. Men vad jag egentligen menar är att det är inte legitimt att gifta sig och begrava sig i vår religon. Den tas inte på allvar, trots att Sverige är religonsfritt. Sedan för att legitimera ett bröllop eller en begravning och inte vet jag vad man skulle vilja ha för riter, så kan man ju förstå att en blotgode ska ha nån utbildning och att riten ska utföras på ett visst sätt osv. För att det ska bli legitimt iform av vigselbevis och liknande.

Givetvis stämmer det inte att ALLA känner närskap till ALLA polyteistiska religoner. My bad! Men som du säger genom att "godkänna" fler gudar accepterar vi andra gudar/religoner.
Budihsm var dumt! :oops: Tänkte mest på att jag har ett altare hemma och tänder rökelse ibland. :lol: GLÖM DET!!!!! Var så dumt att det liknade ingenting! :?
Men det är just det jag menar, varför ska vi hålla till i hemet eller i en lokal- loge- åker.... spelar ingen roll för vår religon och är ju själva dess andemening, men nog vore det både fräckt och skönt att ha ett tempel där en blotgode kan utföra LEGITIMA riter som t.ex vigsel och begravning.

Precis!

Staten är kristen...sverige är kristet. Religonsfritt men kristet. Visst kanske de inte bränner hlautskålar och gudastöttor. Men varför? Vi sitter ju hemma på kammarn och träffas i "föreningar".... Jag skulle som sagt vilja se vad som händer om man öppet sökte bygglov för ett tempel där rit ska utföras?
Till sist är det mig veterligen ännu förbjudet enligt lag? Liksom samernas religon? Men ÄR INTE säker

/B - nu har vi nåt att tala om över den där ölen i vart fall :wink:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 14 november 2003, 10:44

UrsusRex skrev:Visst har jag rätt att tro vad jag vill och i mångt och mkt är det varmluft jag spyr ut nu för jag kan ju verka i min religon i småföreningar.
Men det är just det! FÖRENINGAR, inte TROSSAMFUND.
Vi kan inte äkta varandra legitimt, vi kan inte begrava varandra legitimt, vi kan inte utföra riter legitimt. Inget av detta tror jag heller man i Sverige kommer verka för! Det kommer inte bli godkänd religon.
Sök på asatro och legitimitet så hittar du genast en anledning! Nämligen nynazister och extremnatinoalister som missbrukar vår religon.
Jag tror knappast att det finns några religiösa skäl att inte godkänna olika former av asatro som trossamfund. Däremot har farbror staten en del andra krav för att man ska bli godkänd. Bland annat ska man ha minst 3.000 medlemmar, en viss ekonomisk bäraktighet, samt att verksamheten ska ha "en viss samhällsfunktion", vad nu det kan betyda. Antalet medlemmar får också uppnås genom att flera mindre samfund går ihop för att räkna ihop antalet medlemmar. Sveriges buddhister, framför allt Karma Tenpe Gyaltsen i Stockholm, har under åratal försökt uppnå status som av staten godkänt trossamfund, men fått avslag med hänvisning till för liten ekonomi. Jag tror knappast att det skulle ha något att göra vare sig med brist på religiös identitet eller politisk koppling (som inte finns). I Danmark har däremot både asatroende och buddhister blivit officiellt godkända. Jag antar att regelverket ser annorlunda ut.

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem

Inlägg av Gyllenewasen » 14 november 2003, 10:50

Katarina skrev:
Gyllenewasen skrev:
För övrigt anser jag att Sverige bör godkänna asa-tron med andra religioner på samma sätt som danskarna, norrmännen och släningarna har gjort. Något argument mot finns ju inte.
Vad menar du med "godkänna", egentligen?
Om det nu finns samfund inriktade på "asatro" (eller vad man nu vill kalla det) som registrerats i Sverige som trossamfund så är den väl godkänd? Var nånstans står det att asatro inte är en godkänd religion?
Det stod i någon tidning jag nyss läste att Asa-tron nu var officiellt erkänd som likställd med andra religioner i Danmark, precis som den redan är i i Norge (1995/6) och Island.
I samma artikel förklarade det svenska Asa-trosamfundet att de för tillfället inte hade planer på att lämna in en ansökan om att bli erkända.

Jag antar att en erkänd religion hamnar på en lista hos kammarkollegiet eller liknande och får rätt att viga och begrava människor samt får vissa skattelättnader.
Därmed inte sagt att en icke-registrerad religion är förbjuden, den är väl bara att likställa med en ideell förening och följer de lagar som gäller för dem.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 14 november 2003, 16:47

UrsusRex skrev:Men vad jag egentligen menar är att det är inte legitimt att gifta sig och begrava sig i vår religon.
Vid närmare eftersökning verkar det dessutom som om du har fel redan i grundpåståendet (om du inte syftar på någon väldigt speciell liten blotgrupp som inte hör till nedanstående):

Den första gruppen av asatroende som uppnådde status som registrerat trossamfund enligt lagen (1999:213) om trossamfund var Samfälligheten för Nordisk Sed. Den sjätte mars 2003 godkändes organisation nummer två: Nordiska Ringen (vars websajt verkar ligga nere). Ett tredje, Sveriges Asatrosamfund, tycks brottas med en del inre problem, men kan kanske komma i fråga så småningom.

Källa: http://www.hagstugan.com/gimle/Arkivet/budkavlen.htm

Ovanstående två organisationer har alltså bl a vigsel- och begravningsrätt (den första "hedniska" vigseln i modern tid genomfördes för övrigt av Norröna Samfundet den 13 juli i år. Om jag fattat saken rätt är det samma grupp som Nordiska Ringen), och rätt att ta upp medlemsavgift över skattsedeln (för närvarande 1% av taxerad inkomst för Samfundets del).

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 14 november 2003, 18:30

Vid närmare eftersökning verkar det dessutom som om du har fel redan i grundpåståendet (om du inte syftar på någon väldigt speciell liten blotgrupp som inte hör till nedanstående):

Det finns många midnre grupper som ägnar sig åt forn sed.
Det blotsällskap jag är med i är ett av alla dessa mindre grupper som inte har vigslorätt. Vi består av ett drygt tiotal medlemmar då vi satsat på kvalitet framför kvantitet. Vi har funnits i över 15 år och medlemsantalet har alltid varit ganska lågt. Vi har inte några ambitioner att inom överskådlig tid bli så stora att vi enligt svensk lag får viga eller begrava medlemmar. Något vi delar med ett flertal små blotsällskap.

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 15 november 2003, 22:26

Gyllenewasen skrev:
Jag antar att en erkänd religion hamnar på en lista hos kammarkollegiet eller liknande och får rätt att viga och begrava människor samt får vissa skattelättnader.
Att vara ett registrerat trossamfund ger inte automatiskt vigslorätt. Vet ej hur det är med begravningsrätt, men antar att kan vara samma sak där.

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 15 november 2003, 22:27

Lindir skrev:Ovanstående två organisationer har alltså bl a vigsel- och begravningsrätt (den första "hedniska" vigseln i modern tid genomfördes för övrigt av Norröna Samfundet den 13 juli i år. Om jag fattat saken rätt är det samma grupp som Nordiska Ringen), och rätt att ta upp medlemsavgift över skattsedeln (för närvarande 1% av taxerad inkomst för Samfundets del).
Inget av dessa två trossamfund finns med på kammarkollegiets lista över trossamfund som har vigslorätt.
Har de blivit av med sina?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 november 2003, 00:29

Katarina skrev:Inget av dessa två trossamfund finns med på kammarkollegiets lista över trossamfund som har vigslorätt.
Har de blivit av med sina?
Samfälligheten för Nordisk Sed skriver åtminstone på sin egen hemsida att de har bl a vigsel- och begravningsrätt, åtminstone om jag tolkar deras utsaga rätt (gå in på Verksamhet: Livets seder).

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 18 november 2003, 00:34

Lindirs länk skrev:Livets seder hänger även samman med samhället i stort. De har även juridiska konsekvenser. Därför har Samfälligheten en funktion i kontakten med myndigheter. Vi har rutiner för att samverkan med berörda myndigheterna angående vattenösning, bröllop och begravning
Kanske är det så att de utför riter men går till andra myndigheter för att legitimisera det?
Jag vet inte, bara en tanke.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 19 november 2003, 15:35

UrsusRex skrev:
Lindirs länk skrev:Livets seder hänger även samman med samhället i stort. De har även juridiska konsekvenser. Därför har Samfälligheten en funktion i kontakten med myndigheter. Vi har rutiner för att samverkan med berörda myndigheterna angående vattenösning, bröllop och begravning
Kanske är det så att de utför riter men går till andra myndigheter för att legitimisera det?
Jag vet inte, bara en tanke.

Mvh
Björn
Antingen så har man vigslorätt eller så har man det inte. Vilka andra myndigheter skulle det vara dessutom, det är ju hos Kammarkollegiet man ansöker om det, så vitt jag förstår?
På deras hemsida står det ju inte uttryckligen att de har det. De kanske gifter sig och begravs borgerligt fast utformar ritualerna så att det passar seden.

Och, ja, det här är verlkigen långt bortanför ämnet, men uppenbarligen av stort intresse. Man kan inte flytta diskussionen till ett annat forum?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 19 november 2003, 17:25

Katarina skrev:De kanske gifter sig och begravs borgerligt fast utformar ritualerna så att det passar seden.
Ungefär så jag menar. Kan tänka mig att det är så dom gör? :)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Inlägg av Katarina » 20 november 2003, 17:14

UrsusRex skrev:
Katarina skrev:De kanske gifter sig och begravs borgerligt fast utformar ritualerna så att det passar seden.
Ungefär så jag menar. Kan tänka mig att det är så dom gör? :)

Mvh
Björn
Ja, det börjar nog bli ganska vanligt bland hedningar i största allmänhet idag.

Skriv svar