Tja, jag var väl lite slarvig med att använda begreppet kelter. Som du uppenbarligen också förstod avsåg jag de keltiska folken på brittiska öarna, och då främst de gaelisktalande. Jag inbildar mig absolut inte att kelter i, säg, det nuvarande Bulgarien före vår tideräknings början nödvändigtvis skulle haft särskilt mycket gemensamt med irländare på 400-talet.paulderfinne skrev:@engan,
allt det där med "keltisk tradition" måste nog tasmed mer än en nypa, skulle nog mera säga full näve, med salt.
Allt vi känner till om det vi kallar keltiska traditioner härrör från Irisk medeltid. Och det har ingenting med kelterna på fastlandet att göra. Beteckningen "Kelter" känner vi till från romarna och grekerna, folken på de brirtiska öarna kallades aldrig så.
Sammanhanget mellan kelter och briter får vi bara via språket, eftersom gäliskan är släkt med åtminstone en del av de språk som talades av kelterna på festlandet. Men att därav sluta att alla hade samma traditioner är mera en romantisk föreställning än ett säkert vetenskapligt faktum. Till det hör att tidsskillnaden är enorm. Kelterna på festlandet försvann runt tideräkningens början, medan alla "keltiska" legender och traditioner (från de britiska öarna) som vi känner till inte är äldre än 500-talet.
Men att säga att de iriska traditionerna under tidig medeltid skulle ha "ingenting" med fastlandets kelter att göra är väl ändå lite väl starkt uttryckt? Om vi nu skall vara petiga?