Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13832
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Inlägg av Markus Holst » 6 november 2017, 16:57

a81 skrev:Jag skulle säga att många idrottsstjärnor med mångmiljonlöner kan vara mer arbetarklass än en intellektuell snickare eller undersköterska... :D
Det har väl alltid fnysts åt nyrika just för att de saknar bildning och stil.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Inlägg av sonderling » 7 november 2017, 12:59

Markus Holst skrev:
a81 skrev:Jag skulle säga att många idrottsstjärnor med mångmiljonlöner kan vara mer arbetarklass än en intellektuell snickare eller undersköterska... :D
Det har väl alltid fnysts åt nyrika just för att de saknar bildning och stil.
Ja parvenuer är det värsta jag vet. :)

Har för övrigt undrat över gränsen som trådtiteln anger efter att ha läst Åsa Erlandssons bok om Trollhätte attentatet. Där hon påpekar att mördaren kom från medelklass (eller hade bakgrunden?) och attackerade arbetarklass barn (utöver deras etniska härkomst alltså).
Men attentatsmannen verkade ju mest tillhöra det nya prekariatet och hans bror verkade ha ett arbetarklass jobb. Minns inte vad föräldrarna gjorde nu men jag tyckte uppdelningen haltade lite. Och blir man automatiskt arbetarklass för att man är invandrare? Min farsa var ju en universitetslärare även om han aldrig fick det jobbet här?

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Inlägg av a81 » 7 november 2017, 23:32

Ekonomiskt skulle jag säga att nästan alla svenskar med jobb (eller pensionärer) och som äger sin bostad är medelklass.

Om man socialt och kulturellt tillhör arbetar- eller medelklassen är mera en fråga om bakgrund. Jag kan ta min egen släkt som exempel. Fram till början/mitten av 1900-talet var de flesta bönder av ett eller annat slag, allt från arrendatorer på mindre gårdar till ganska välbärgade hemmansägare. Under 1900-talets gång blev deras ättlingar främst småföretagare, för att i nästa generation under sent 1900-tal vara lägre tjänstemän, offentliganställda och arbetare. Några skaffade akademisk examen redan under sent 1900-tal, men det blev vanligt först kring millennieskiftet 2000.

Jag tror att många svenskar har en liknande bakgrund, alltså ekonomiskt, socialt och kulturellt ursprung i ett slags (ursprungligen lantlig) lägre medelklass, men beroende på studiebegåvning, intresse och drivkraft kan man idag vara allt från lokalvårdare till läkare. Man känner sig inte särskilt hemma varken i utpräglad arbetarmiljö eller i typisk akademisk miljö. Rötterna finns i bondesamhället snarare än i arbetarklass eller borgerlig miljö. Man hoppade liksom direkt från bondesamhället till tjänstesamhället.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13832
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Inlägg av Markus Holst » 8 november 2017, 09:09

a81, vart härför du de stora kadrarna fabriksarbetare som var en stor del av befolkningen under större delen av 1900-talet? De måste ju också ha ynglat av sig. Under några år av ungdomen bodde jag på en utpräglad bruksort och träffade unga arbetare. Det var kulturkrock.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Inlägg av LasseMaja » 8 november 2017, 09:15

Det fanns ju även arbetarklass/underklass i bondesamhället. Lantarbetare, statare, backstugusittare, inhysejon mm. Skillnaden jämfört med ett industrisamhälle är ju att andelen som finns i den lägre klassen ofta växer ju mer samhället utvecklas ekonomiskt. Från ett sorts grundtillstånd, där de fattiga och utslagna enbart var en liten del av befolkningen och som fick sitt uppehälle av tillfälliga anställningar, allmosor och nyttjande av allmänningar till ett samhälle där produktionsenheterna var större (både som industri och jordbruk) och en större del av befolkningen måste hanka sig fram som egendomslösa/anställda. Sedan sker, i västvärlden, en utveckling mot större social rättvisa och då minskar återigen de undre klasserna av befolkningen. Enligt min utsago har dock pendeln svängt igen. Västvärldens underklass växer på nytt i antal. Nya grupper av migranter och papperslösa finns på plats och många industriarbetare mister sina välbetalda jobb och förpassas till arbetslöshet. Läste exempelvis om USA för något år sedan, om grupper som inte längre fick sjukförsäkring via sina arbetsgivare, och hur det påverkade dem väldigt negativt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Inlägg av a81 » 8 november 2017, 13:10

Markus Holst skrev:a81, vart härför du de stora kadrarna fabriksarbetare som var en stor del av befolkningen under större delen av 1900-talet? De måste ju också ha ynglat av sig. Under några år av ungdomen bodde jag på en utpräglad bruksort och träffade unga arbetare. Det var kulturkrock.
Jo, men min poäng är att Sverige industrialiserades i stor skala relativt sent, "kadrarna fabriksarbetare" hör till några decennier i mitten av 1900-talet. Många av dessa var bondsöner och i viss mån bonddöttrar utan typisk arbetarbakgrund. De flyttade från bondgården till funkisvillan i bruksorten, de hade ingen koppling till 1800-talets fattiga arbetare. Inkomsterna var så pass goda att man levde ett relativt gott liv, ofta bättre än man gjort på gården man växt upp.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Var går gränsen mellan arbetarklass och medelklass?

Inlägg av a81 » 8 november 2017, 13:23

LasseMaja skrev:Det fanns ju även arbetarklass/underklass i bondesamhället. Lantarbetare, statare, backstugusittare, inhysejon mm. Skillnaden jämfört med ett industrisamhälle är ju att andelen som finns i den lägre klassen ofta växer ju mer samhället utvecklas ekonomiskt. Från ett sorts grundtillstånd, där de fattiga och utslagna enbart var en liten del av befolkningen och som fick sitt uppehälle av tillfälliga anställningar, allmosor och nyttjande av allmänningar till ett samhälle där produktionsenheterna var större (både som industri och jordbruk) och en större del av befolkningen måste hanka sig fram som egendomslösa/anställda. Sedan sker, i västvärlden, en utveckling mot större social rättvisa och då minskar återigen de undre klasserna av befolkningen. Enligt min utsago har dock pendeln svängt igen. Västvärldens underklass växer på nytt i antal. Nya grupper av migranter och papperslösa finns på plats och många industriarbetare mister sina välbetalda jobb och förpassas till arbetslöshet. Läste exempelvis om USA för något år sedan, om grupper som inte längre fick sjukförsäkring via sina arbetsgivare, och hur det påverkade dem väldigt negativt.
Håller med, men även här kan man notera att Sverige var sent att haka på den storskaliga industrialiseringen och att arbetarna redan fått det ganska bra när väl många måste lämna livet som jordbrukare och bli industriarbetare.

När det gäller situationen idag tycker jag att man kan tillägga att medelklassen bor billigt och har stora värden i sina bostäder, samtidigt som det blir allt tuffare för dem som måste hyra bostad.

Skriv svar