Mellanmjölkens land

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 4 november 2021, 11:47

* När beslut ska fattas i Sverige är det ofta viktigare hur beslutet kommer att drabba inblandade än själva sakfrågan.
Amund;
Menar du att det är ointressant hur ett beslut drabbar de inblandade?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av Amund » 6 november 2021, 17:32

hilbert skrev:
4 november 2021, 11:47
* När beslut ska fattas i Sverige är det ofta viktigare hur beslutet kommer att drabba inblandade än själva sakfrågan.
Amund;
Menar du att det är ointressant hur ett beslut drabbar de inblandade?
Jag skrev:
Vill betona att jag inte står bakom detta men att det ofta är en del av Sverigebilden.
Ett historiskt exempel kan ju vara att en regering väljer orter för regementsnedläggning utifrån minsta motståndets lag - och inte utifrån att man ska bibehålla så bra försvarsförmåga som möjligt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7198
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av sonderling » 8 november 2021, 10:35

Fast jag tycker mycket av det här "koncensustänket" är en chimär. Hur många APT träffar har man inte vart med på där det ska diskuteras en fråga som arbetsgivaren i princip redan har bestämt?

Ibland har jag lust att säga: skippa skitpratet och visa att ni är chefer och att ni har redan bestämt er!

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28800
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av Hans » 8 november 2021, 11:04

Vad är APT?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7198
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av sonderling » 8 november 2021, 11:17

Ja just ja, "Arbetsplatsträff" står det för och är https://www.suntarbetsliv.se/artiklar/s ... latstraff/

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3532
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av von Adler » 8 november 2021, 11:22

sonderling skrev:
8 november 2021, 10:35
Fast jag tycker mycket av det här "koncensustänket" är en chimär. Hur många APT träffar har man inte vart med på där det ska diskuteras en fråga som arbetsgivaren i princip redan har bestämt?

Ibland har jag lust att säga: skippa skitpratet och visa att ni är chefer och att ni har redan bestämt er!

Sonderling
En av fördelarna med den svenska processen är att när beslutet väl kommer fram är det mesta motståndet redan över och alla arbetar lojalt mot det nya beslutet. Jag har arbetat utomlands, på platser där chefen pekar med hela handen och myndigt meddelar ett beslut, varvid alla nickar och säger ja och går in på sin respektive kammare och börjar motarbeta beslutet.

Skitpratet kring ett redan fattat beslut är för att folk ska känna att även om de kanske inte kan ändra beslutet så har de fått uttrycka in åsikt och varna för konsekvenser.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28800
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av Hans » 8 november 2021, 12:48

sonderling skrev:
8 november 2021, 11:17
Ja just ja, "Arbetsplatsträff" står det för och är https://www.suntarbetsliv.se/artiklar/s ... latstraff/

Sonderling

Tack för svaret, blir gladare och gladare att jag emigrerat.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 8 november 2021, 13:28

Skitpratet kring ett redan fattat beslut är för att folk ska känna att även om de kanske inte kan ändra beslutet så har de fått uttrycka in åsikt och varna för konsekvenser.
Vi har en trygghet i Sverige att man kan göra så utan att riskera att få sparken, det tänker vi inte på så ofta.

Hur det är i andra länder vet jag egentligen ingenting om.
Men jag jämför ändå med amerikanska sitcoms. Där är en vanlig figur en tyrannisk chef som avskedar folk lite hur som helst.
Jag föreställer mig att amerikaner tycker det är roligt, för att de känner igen sig på något sätt.

Den bästa chef jag har haft hade förmågan att säga ifrån på ett sätt som man respekterade även om man hade en avvikande åsikt.
Eller som en arbetskamrat beskrev det:
Man går in till honom och blir totalt överkörd, sedan går man därifrån och tycker om honom :) .

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 14 november 2021, 14:08

Hittade det här i dagens AB.
Den danska regeringen vill göra nattlivet lite säkrare i landets största städer. Bland annat vill regeringen stoppa alkoholförsäljningen i butiker mellan midnatt och klockan 05 i några utpekade utsatta områden.

Nattlivet i Köpenhamn och andra danska städer präglas av fylla, våld och otrygga miljöer. Det anser den danska regeringen, som vill öka tryggheten och har kommit med en rad förslag på hur brotten och fylleriet kan minska.

Tidigare i år införde flera danska städer så kallade nattlivszoner, där polisen fick ökade befogenheter. Bland annat kan de som dömts för vissa brott förbjudas att vistas i zonerna nattetid. Nu vill regeringen gå ett steg längre. Bland annat ska butiker i zonerna förbjudas att sälja alkohol mellan midnatt och klockan 05. I Köpenhamn gäller det exempelvis i områden nära Ströget.
Så nära och så olika.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2046
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av masase » 14 november 2021, 14:54

hilbert skrev:
8 november 2021, 13:28

Hur det är i andra länder vet jag egentligen ingenting om.
Men jag jämför ändå med amerikanska sitcoms. Där är en vanlig figur en tyrannisk chef som avskedar folk lite hur som helst.
Jag föreställer mig att amerikaner tycker det är roligt, för att de känner igen sig på något sätt.
Jag har bott i USA i en hög år och är i dagsläget chef för tre FTE placerade i USA men jag har inte jobbat i Sverige sedan 2003.

Rent generellt så har du för arbetare i USA union shops och non union shops. Union shops är generellt som det var i Sverige förr dvs det är väldigt svårt att avskeda arbetare. I non union shops så är anställningsavtalen som regel at will dvs det kan brytas av endera parten. I praktiken så är det dock så att är du en white collar så får du som regel varningar och sedan en performance improvement plan som tar 2-3 kvartal och sedan kan det bli tal om avsked.

Om du däremot är en arbetare i en så kan det gå betydligt fortare iaf om det finns ett överskott på arbetskraft inom yrket.

I en hel del organisationer inom t.ex. konsulting så har du up or out dvs du måste hela tiden avancera och om inte så uppmanas du att leta efter ett nytt jobb.

I praktiken så är det som regel svårt att hitta kvalificerad arbetskraft så som checf är min främsta uppgift att se till at mina anställda stannar kvar.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 14 november 2021, 15:35

I praktiken så är det som regel svårt att hitta kvalificerad arbetskraft
Har du någon aning om vad det beror på?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2046
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av masase » 14 november 2021, 17:12

hilbert skrev:
14 november 2021, 15:35
Har du någon aning om vad det beror på?
Jag jobbar inom Cybersäkerhet så det är en branch i tillväxt vilket givetvis gör att det finns brist på erfaren arbetskraft.

I USA har man traditionellt använt en hel del importerad arbetskraft men det har varit svårt eller omöjligt under Covidåren. Tillsammans har det lätt till en kraftig stigning av löner i branchen vilket gör det svårt för min arbetsgivare att hänga med.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av koroshiya » 14 november 2021, 23:17

sonderling skrev:
8 november 2021, 10:35
Fast jag tycker mycket av det här "koncensustänket" är en chimär. Hur många APT träffar har man inte vart med på där det ska diskuteras en fråga som arbetsgivaren i princip redan har bestämt?

Ibland har jag lust att säga: skippa skitpratet och visa att ni är chefer och att ni har redan bestämt er!

Sonderling
Påminner mig om domarval under medeltiden och före modern tid.

Det var demokrati, men samma familjer innehade posten hela tiden. Det finns en avhandling om det som granskar hur det gick till i Västergötland. Samma adelsmannafamilj kunde ha befattningen generation efter generation.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 6 december 2021, 12:53

En artikel i AB av Andreas Cervenka, apropå trådens ämne.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... tremt-land

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7198
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av sonderling » 8 december 2021, 11:12

Hans tankar bekräftar till viss del en "känsla" jag haft att Sverige ändrat karaktär på senare tid (20år?) och det hände lite smygande fast alla tror att det är precis som det alltid vart. Jag vet inte hur specifik jag ska bli utan att glida in på politik men jag tänker välfärden tex.
På senare tid har jag tänkt: Ja ha det var så här det var att växa upp i Habsburgska riket och bli gammal på 30-talet!?

Sonderling

Skriv svar