Finns Gud?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2004, 21:45

Exakt! Gud finns, jag vet det varje dag jag lever och andas. Jag märker det varje dag jag har ont i ryggen, i vänstra fotknölen osv.

Hur "vet" jag då det? Jo, därför att jag ser inget annat sätt Big Bang kan ha uppstått. Innan Big Bang kom, vad fanns innan? Och vad fans innan 0det? Fan, nu börjar min hjärna gå i cirklar...
Jaja, meningen med allt det här är att det fanns ingenting först, förutom Gud. Gud skapade evolutionen, Gud skapade Darwins lära. Gud skapade på sätt och vis Dig och Mig. Gud skapade AIDS, HIV, gulsot, kolera, tarmludd, förstoppning, ögoninflammation, benbrott, cancer, avundsjuka, ebola och sorg just för att göra oss mänskliga. Om vi inte har de här sakerna skulle inte livet vara värt att leva.

Död och krig och våld och andra hemskheter är hemska, inget annat sagt. Men de är nödvändigt för att vi ska känna oss levande. Gud ser oss och är med oss, varje dag. Och Han älskar oss, just för att vi är människor. Oavsett vilken tro eller livsåskådning man har. Visst skulle man bara kunna säga GUD FINNS!, men det skulle inte göra någon större effekt på folk, just därför att vi ska tänka själva. Det går inte att förklara på något annat sätt.

Jag brukar skoja att vi är Guds labbråttor, men det ligger ganska mycket i den här till synes ogenomtänkta teorin: Gud finns med oss och Han ser oss. Han hjälper oss när det går dåligt och han planerar flera hundra år i förväg. Ligger massvis med steg före oss, hela tiden. Jag vet inte om ni blev klokare på vare sig mig eller Gud efter den här posten, men jag hoppas ni fick lite förståelse för hur jag tänker. :)

Och att förneka evolutionsläran är att förneka Gud. Människor som tror blint på det som står i Bibeln skrämmer mig. Inte lyder man lagarna från Arns tid idag? Bibeln ska ses för vad den är, en broderad redogörelse över hur Guds son, Jesus levde och lärde om.

Sen är jag naturligtvis musikdyrkare! Vad vore livet utan det? :)

Sen det här vidriga påståendet att om man tror på Gud orkar man inte möta verkligheten. Det är det mest dumaste jag hört. Inklusive alla argument om att det inte behövs något försvar i Sverige. Man kan vara lika "desillusionerad" som den bästa ateist trots att man tror på Gud. På sätt och vis är även ni ateister troende. Hur då? frågar ni kaske. Jo, därför att ni tror (förhoppningsvis) på godheten inom människan, och det är en del av Gud, godheten i människan. Godheten i allt förresten. Jag vet inte om jag berättat det här, men mitt kors jag har på mig är innesluten i en vattendroppe. Det ska symbolisera att Gud finns överallt där det finns liv. Och eftersom det finns liv överallt så finns även Gud överallt. Och allt liv är från början gott, så på så sätt är godheten en del av Gud. Oavsett om ni vill det eller ej. :P

Visst, jag har väl mina tvivel ibland, men jag vet innerst inne att Gud är med mig och vakar över alla.

Blev längre än jag hade räknat med... Hoppas ni orkar läsa iallafall. :)

/Tomas Ibsen

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 00:13

Definierar du "Gud" som ett annat namn på godhet så tror jag förvisso också på "Gud". Jag ser bara ingen som helst anledning att antropomorfisera begreppet. Godhet är inte en entitet, det är ett begrepp. Att göra det till en övernaturlig varelse är ett primitivt tankesätt (i stil med att göra "döden" till ett skelett med kåpa och lie, eller "kärleken" till en snubbe med pil och båge) som inte tillför något till vårt vetande, och är för övrigt enligt min åsikt förringande mot något så unikt mänskligt och dyrbart som godhet. Och jag "tror" inte på godhet. Godhet i form av goda handlingar är fullständigt observerbart. Finns ingen orsak att "tro" på det, det går bra att veta att det finns. Gud, däremot, måste man "tro" på eftersom han/hon/den/det uppenbarligen är icke observerbar.

Det finns för övrigt ingen som helst anledning att vara "desillusionerad" som ateist.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 22 maj 2004, 00:20

Tomas Ibsen skrev:Gud skapade AIDS, HIV, gulsot, kolera, tarmludd, förstoppning, ögoninflammation, benbrott, cancer, avundsjuka, ebola och sorg just för att göra oss mänskliga. Om vi inte har de här sakerna skulle inte livet vara värt att leva.

Död och krig och våld och andra hemskheter är hemska, inget annat sagt. Men de är nödvändigt för att vi ska känna oss levande.
Vad du säger är alltså att allt lidande är nödvändigt? Jag kan inte se det nödvändiga i tortyr och svält till döds. 10 miljoner av världens barn svälter ihjäl varje år, det är ungefär som om det skulle störta flygplan med 2-300 barn på var 15:e minut. Inte känner dom sig mer levande av att svälta ihjäl?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 09:46

@Engan: Jag anser att ni är "desillusionerade", då ni vet att ni insett saningen om, vad ni anser, illusionen. Blir man inte desillusionarad då? :)
Gud är bland annat godheten. Han är ondskan också. Och man kan mycket väl se Gud som ett "begrepp". Förresten, vad säger att döden inte ÄR ett skelett med kåpa och lie? Nu är det inte min syn på döden heller, men, vi kan ju inte veta. Jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig för att beskriva det bättre.

@Widsith: Att dö är en del av att leva. Och tyvärr är det nödvändigt att människor dör. Jag tycker inte om det heller, och jag har inte varit förskonad från dödsfall själv. Eller allvarliga olyckor heller för den delen. Nu låter jag cynisk, och jag är egentligen inte rätt person att säga det, men att dö är det som deffinierar vår mänsklighet. Dumt? Kanske. Mänskligt? Ja.
Jag brukar som regel nite ge mig in i religösa disskussioner, så min vana att förklara saker kan vara lite dålig, det hoppas jag ni förlåter. :)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 22 maj 2004, 10:28

själv är jag inte 100% på evolutions teorin...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 10:51

Hur då då? :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 maj 2004, 11:41

Då så Tomas, då tar vi fram rakkniven. Nej, bli inte rädd, Occams. :)

Widsith, som uppenbarligen såg samma Dokument utifrån som jag med den danske professorn, berättar om svälten i tredje världen och det massmord på barn som begås för att västerländska bönder inte skall behöva utsättas för samma sak som andra yrken utan kunna fortsätta påta som de alltid gjort även om det är olönsamt, dödar barn och så där. Men det är en annan historia, vi nöjer oss med att barn dör av svält.

Orsaken är

1. enligt dig: En gudomlig ordning eftersom människor "måste dö". Förvisso, alla dör ju.

2. enligt mig till exempel: De dör på grund av en konstig ordning av jordbruks- och livsmedelspolitik.

Occams rakkniv (ta inte till komplicerade förklaringar i onödan): Vi kan identifiera en tydlig orsak till att barn dör av svält. Vi behöver inte förklara det med en gudomlig ordning. Om man inte vill skita i problemet på ett bekvämt vis förstås... ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 22 maj 2004, 12:11

Tomas,

Om jag tolkat dig rätt, varför är det nödvändigt att människor, eller som i detta fall små barn, dör en plågsam död? Räcker det inte med att vi alla dör i gamla år? Om livet är viktigt, varför ska Gud ta det så tidigt?

En del teologer har idag övergivit tanken om att Gud är allsmäktig, och istället gett människan den fria viljan. Det är ju ett sätt att förklara ondskan i vår värld, men vad är då syftet med en övre makt? En domare efter döden?

//EMS

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 22 maj 2004, 13:27

Tomas Ibsen skrev:@Engan: Jag anser att ni är "desillusionerade", då ni vet att ni insett saningen om, vad ni anser, illusionen. Blir man inte desillusionarad då? :)
Det där är ju inte standardbetydelsen av ordet, men i så fall förstår jag vad du menar.. men jag håller inte med. Ateism är grundtillståndet. Ingen föds troende på någon gud. Det är de som väljer att tro på övernaturligheter som har blivit "illusionerade". Så inte heller med din definition av ordet anser jag mig (eller någon annan ateist) desillusionerad.
Tomas Ibsen skrev: Gud är bland annat godheten. Han är ondskan också. Och man kan mycket väl se Gud som ett "begrepp". Förresten, vad säger att döden inte ÄR ett skelett med kåpa och lie? Nu är det inte min syn på döden heller, men, vi kan ju inte veta. Jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig för att beskriva det bättre.
Men vad är anledningen? Om gud då (som det verkar) för dig bara är ett annat namn på "alla begrepp som finns" tillför det ju inte ett smack att kalla det för "gud".. eller att tro att detta nya namn på alla begrepp av någon anledning skulle ha en egen intelligens och en konkret existens..

Det låter som ett försök att blanda bort korten för dig själv. Antingen tror du på ett övernaturligt andeväsen med mystiska krafter (och i så fall finns det en poäng i att kalla detta "gud") eller också inte, och vad skulle i så fall vitsen vara med att använda detta begrepp?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 15:26

@Gutekrigaren: Argh! Rakkiv, hjälp! Jag har en rakhyvel, det räcker för mig. (Kunde nite låta bli)
Men ok. Du säger att de dör av en sjuk jordbrukspolitik. Ja, de gör de. MEN, det är Gud som ligger bakom den sjuka jordbrukspolitiken. Då han faktiskt skapat människorna som skapade den politiken.

@Agnus: Man behöver inte dö en plågsam död. Död som död liksom. :)

@Engan: Jag tror på Gud som ett övernaturligt andeväsen. Som verkar genom det jag ovan nämnt. :)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 22 maj 2004, 15:54

Tomas Ibsen skrev:Hur då då? :)
kommer inte ihåg det bästa argumentet ordagrant men det är något i stil med, inget bättre kan komma ur något sämre. En kopia är aldrig mer fulländad än orginalet antligen är det sämre eller lika. Kan då människa komma från djuren. I think not.
nåt i den stillen var det.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 16:12

Varför skulle inte vi kunna komma från djuren? Tror du på Bibelns skapelseteori?

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 22 maj 2004, 16:16

nja jag velar...some en parentes kan jag säga att jag har kommit framtill att om man än tolkar bibelns skapelse bokstavligt lr bildligt så får det samma budskap.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 16:24

Jo. Vad jag anser ka du läsa på förra sidan. :)

Träffade på en gammal kompis som är jehovas och han var stupsäker på att världens skapats på 6 dar. För det stod ju i Bibeln. Och han verkade tro på allt annat också. Det är såna troende som skrämmer mig. Den här killen är inte mer än 17-18 år och han höll på och pracka på mig papper redan... Ett litet OT bara. :|

Tillbaka till ämnet här. :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 22 maj 2004, 18:49

Engan skrev:Definierar du "Gud" som ett annat namn på godhet så tror jag förvisso också på "Gud". Jag ser bara ingen som helst anledning att antropomorfisera begreppet.
Det gör å andra sidan inte de kristna heller ...

Skriv svar