Hur "vet" jag då det? Jo, därför att jag ser inget annat sätt Big Bang kan ha uppstått. Innan Big Bang kom, vad fanns innan? Och vad fans innan 0det? Fan, nu börjar min hjärna gå i cirklar...
Jaja, meningen med allt det här är att det fanns ingenting först, förutom Gud. Gud skapade evolutionen, Gud skapade Darwins lära. Gud skapade på sätt och vis Dig och Mig. Gud skapade AIDS, HIV, gulsot, kolera, tarmludd, förstoppning, ögoninflammation, benbrott, cancer, avundsjuka, ebola och sorg just för att göra oss mänskliga. Om vi inte har de här sakerna skulle inte livet vara värt att leva.
Död och krig och våld och andra hemskheter är hemska, inget annat sagt. Men de är nödvändigt för att vi ska känna oss levande. Gud ser oss och är med oss, varje dag. Och Han älskar oss, just för att vi är människor. Oavsett vilken tro eller livsåskådning man har. Visst skulle man bara kunna säga GUD FINNS!, men det skulle inte göra någon större effekt på folk, just därför att vi ska tänka själva. Det går inte att förklara på något annat sätt.
Jag brukar skoja att vi är Guds labbråttor, men det ligger ganska mycket i den här till synes ogenomtänkta teorin: Gud finns med oss och Han ser oss. Han hjälper oss när det går dåligt och han planerar flera hundra år i förväg. Ligger massvis med steg före oss, hela tiden. Jag vet inte om ni blev klokare på vare sig mig eller Gud efter den här posten, men jag hoppas ni fick lite förståelse för hur jag tänker.
Och att förneka evolutionsläran är att förneka Gud. Människor som tror blint på det som står i Bibeln skrämmer mig. Inte lyder man lagarna från Arns tid idag? Bibeln ska ses för vad den är, en broderad redogörelse över hur Guds son, Jesus levde och lärde om.
Sen är jag naturligtvis musikdyrkare! Vad vore livet utan det?
Sen det här vidriga påståendet att om man tror på Gud orkar man inte möta verkligheten. Det är det mest dumaste jag hört. Inklusive alla argument om att det inte behövs något försvar i Sverige. Man kan vara lika "desillusionerad" som den bästa ateist trots att man tror på Gud. På sätt och vis är även ni ateister troende. Hur då? frågar ni kaske. Jo, därför att ni tror (förhoppningsvis) på godheten inom människan, och det är en del av Gud, godheten i människan. Godheten i allt förresten. Jag vet inte om jag berättat det här, men mitt kors jag har på mig är innesluten i en vattendroppe. Det ska symbolisera att Gud finns överallt där det finns liv. Och eftersom det finns liv överallt så finns även Gud överallt. Och allt liv är från början gott, så på så sätt är godheten en del av Gud. Oavsett om ni vill det eller ej.
Visst, jag har väl mina tvivel ibland, men jag vet innerst inne att Gud är med mig och vakar över alla.
Blev längre än jag hade räknat med... Hoppas ni orkar läsa iallafall.
/Tomas Ibsen