Den Jesus som gick på vattnet, uppväckte folk från de döda, etc. behöver knappast avsättas. Den sekulära forskningen har sedan länge gjort sig av med honom. Men kom ihåg att min ursprungliga invändning gällde en artikel som i fyra punkter lade fram ”bevis” för att Jesus existerat och där en av punkterna var att han bekräftades i oberoende utomkristna källor. Min invändning gällde då att han knappast gör detta. Dessutom, om han skulle bekräftas i sådana källor vore det ett relativt säkert tecken på att han funnits.Ben skrev:Då undrar jag naturligtvis vilken Jesus detta gäller. Han som gick på vattnet, uppväckte döda, botade spetälska och återuppstod? Där blir naturligtvis bristen på utomkristna vittnen en smula besvärande eftersom en sådan person måhända skulle ha överglänst de flesta världsliga potentater i sin omvärld och därmed varit garanterad att bli omvittnad på allehanda sätt.
Om det istället handlar om att ifrågasätta existensen av en mer eller mindre obskyr kringvandrande amatörpredikant vid namn Jesus blir jag mer tveksam. Otvivelaktigt fick en sådan person inte så väldigt långt efter sin död en avsevärd skara anhängare, vilka efterhand kraftigt växte i antal och spred sig över betydande områden. Att en eller annan driftig antik PR-man så nära i tiden till denne Jesus förmodade existens inte bara skulle ha förmått uppfinna honom ur tomma luften utan också konstruerat hans budskap ur samma vakuum ter sig föga sannolikt. Om nu t.ex. inte aposteln Paulus också bör betraktas som en fullkomlig fantasifigur så förefaller det för mig sannolikt att Paulus faktiskt kände till denne amatörpredikant och lät sig påverkas av honom (på ett eller annat sätt).
Vidare är frågan inte så enkel som den ibland kan framstå i sådana här debatter. Ty frågan är hur mycket en tänkt förlaga till Jesusgestalten måste likna evangeliernas eller de kristnas Jesus för att vi ska kunna säga att Jesus också funnits. Det kan liknas vid exempelvis Robin Hood, där denne ju är legendens Robin Hood. Om följeslagarna inte var samtida med den tänkta förlagan, om berättelserna om Robins gärningar aldrig inträffat och om nästan inget av det som berättas om Robin Hood hänt (inklusive att man inte ens kan enas om vem förlagan var), kan man då tala om ”verklighetens” Robin Hood?
Som du förstår går det nästan aldrig att helt utesluta att någon har funnits, men man kan ställa sig andra frågor, exempelvis: går uppkomsten av kristendomen att förklara lika bra eller ännu bättre utan en historisk Jesus – i vart fall en sådan Jesus som skildras i evangelierna? Och jag vill hävda att det gör den. Det betyder ju inte att det ändå inte kan ha funnits en förlaga (sådant är svårt att veta).
I vilket fall är det inte enkelt eller går snabb att lägga fram argumenten till varför Jesu existens kan betvivlas. Jag har ju skrivit en hel bok om den saken och ända bara skrapat på ytan. Men vissa saker kan betonas.
Du förutsätter i dina funderingar ett antal saker som jag och fler med mig ifrågasätter, nämligen att Jesus ”inte så väldigt långt efter sin död [fick] en avsevärd skara anhängare” (när kristna uppstod, i vilken omfattning och vad den de dyrkade var, jordisk eller enbart andlig gestalt, vet vi inte) att han uppfanns ”ur tomma luften” och att Paulus skulle ha bevittnat denna Jesus’ existens. Tvärtom anser jag att Paulus inte alls bekräftar någon jordisk Jesus’ existens; att han tvärtom är ovetande om i stort sett allt som senare påstås i evangelierna och att även övriga tidiga skrifter inte bekräftar något av det Jesus ska ha varit och gjort.
I stället för att tolka in evangelieföreställningar i det Paulus skriver försöker jag läsa Paulus som det äldsta vittne han är och drar slutsatsen att vare sig Paulus eller någon annan av de personer han umgås med känner till den Jesus som senare i och med att evangelierna nedtecknas framträder. De äldsta kristna är ovetande om det som senare uppkommer. Detta är en huvudorsak till att betvivla Jesu existens. De första kristna vet inget om någon jordisk Jesus, i varje fall inte evangeliernas Jesus, men efterhand som tiden går uppkommer allt fler föreställningar. När så evangelierna nedtecknas är dessa huvudsakligen kompilationer gjorda ur framför allt Gamla testamentet och mycket litet (om ens något) av historiskt trovärdigt material står att finna. När Jesus då DESSUTOM inte bekräftas av någon utanför den kristna kretsen oberoende vittne, blir detta endast ytterligare en liten pusselbit; en pusselbit som om den i stället hade bestått av ett trovärdigt oberoende vittne skulle ha kullkastat hypotesen om en icke-existerande Jesus.
Det finns många andra aspekter att ta i beaktande (förstås), men jag nöjer mig tills vidare med detta. Jag gissar att du kommer att åberopa död och korsfästelse och liknande saker hos Paulus. Men betänk då att översättningarna av Paulus’ brev är färgade av de kristna föreställningarna, att den grekiska grundtexten tvärtom ansluter till det språkbruk som var förhärskande bland gnostiker och där korsfästelse (eller hellre pålning) var sådant som man också föreställde sig skedde med alltigenom andliga väsen i världar som också beskrevs som verkliga trots att de var överjordiska. Jag ser Paulus’ Kristusväsen som ett himmelskt väsen utan någon fysik existens och som senare kom att förmänskligas.
Mvh, Roger