Varför föds det så få barn?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 26 augusti 2026, 20:32

Siffran är kanske högre än 20 % i den gruppen kvinnliga akademiker, men inte så mycket högre. Och dessutom är det snarare nyutexaminerade akademiker än studenter som är överrepresenterade bland de som gör abort. Även om kanske 25-30 % av kvinnliga akademiker gör abort någon gång under livet, så är det långt ifrån 100 % och som unga studenter har nog inte siffran hunnit upp till 25-30 % utan kanske 10-20 %, alltså kanske två-tre tjejer av kanske 15 tjejer i universitetsklassen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 28 augusti 2026, 18:36

Jag ser inget problem med aborter som så. En flickvän gjorde en abort. Hon kom till en teknisk högskola och blev gravid efter ett tag, och där och då fungerade det inte så bra med graviditet och ett spädbarn.

Folk måste också ha denna rättighet. I USA har det på vissa ställen nu blivit så hemskt att kvinnor inte får göra abort, även om graviditeten är på väg att ta kål på dem.

De som är pro life är pro death, och inte tar de hand om de eventuellt extra barnen som dyker upp heller.

Det bästa är att barnen får en gedigen sexualundervisning och har god tillgång till preventivmedel och annat. På det sättet får man ner mängden aborter på ett bra sätt.

Och det är väl få som använder själva aborten som ett preventivmedel, och säkert smärtar det en del i hjärteroten.

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 28 augusti 2026, 22:35

Jag tänkte väl inte att aborter var en direkt orsak till lågt barnafödande mer ett ogenomtänkt och dåligt formulerat inlägg av mig.

Sverige har ändå lågt barnafödande trots kanske det bästa systemet i världen för det. Många flyttar till Sverige enbart ör att kunna åtnjuta detta och jag gjorde det själv en gång fast flyttade ut igen av andra orsaker.

Men trots det så har det väl blivit svårare även i Sverige att ta hand om barn. Jag menar om man bor i tredje hand i en sunkig orenoverad lägenhet där värdarna mot reglerna bara gör profit med ockerhyror så vill man ju inte sätta barn i den situationen.

/South End Court

Skriv svar