Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3781
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av a81 » 19 april 2024, 00:08

Man hör ofta att reallönerna har ökat så kraftigt och rent matematiskt är det väl så:

Totalt har reallönerna stigit med cirka 60 procent mellan 1995-2023.

Se: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/arbet ... inflation/

Men är det inte så att att den verkliga inflationen har varit högre och att vi därför överskattar standardhöjningen? Bostadsstandarden skulle jag t.ex. gissa är lägre idag än på 1990-talet. Och rent allmänt har inte jag något minne av att standarden var så mycket sämre, förutom möjligen just under själva 1990-talskrisen. Visst kanske vardagsutgifter som mat, uppvärmning, etc. grävde djupare hål i privatekonomin, men samtidigt var väl nöjen i vid bemärkelse billigare. Jag tänker att en typisk barnfamilj 1990 hade lite tuffare att betala räkningarna och att köpa mat och att livet var allmänt jobbigare i en tid när distansarbete inte förekom, men samtidigt bodde de ofta bättre och hade bättre råd att exempelvis åka på semester, betala inträden, etc. och livet var lite lugnare när mamman i familjen ofta jobbade lite mindre (ofta typ 75 procent), även om det inte är helt optimalt ur andra perspektiv.

Min undran är alltså om det rent praktiskt har blivit så mycket bättre de senaste 30 åren. Jag skulle säga nej, men har givetvis inte hela bilden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av Hans » 19 april 2024, 08:43

Kanske lite utanför ämnet och anekdotiskt men vi har inte fått det bättre över tiden.

Anekdot som bevisar min tes.

Runt mitten av sextiotalet köpte min far en lien nybyggd villa i utkanten av Linköping (Mejramstigen 4 om jag minns rätt). Han kunde också försörja hustru och två små barn. Min mamma jobbade inte före det att jag började skolan, jag är det yngre syskonet. Vi hade bil och TV samt kläder och mat på bordet. Inga lyxiga charterresor till Medelhavet utan tältsemester i Sverige och kanske Norden. Han var dryga 25 och officer i Flygvapnet.

När jag var ungefär 30 i början av nittiotalet satte sig min far och jag ner och räknade. Jag var då officer i Armén som då har något lägre lön än flygförare i flygvapnet men jag hade då högre grad än min far på sextiotalet, så våra löner var jämförbara (m.h.t. inflation). Det var fullständigt omöjligt för mig att få samma möjlighet att ha hemmavarande fru, två barn, hus och bil på min lön.

Jag har ingen aning om utvecklingen i Sverige sedan 1993 då jag emigrerade.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2221
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av hilbert » 19 april 2024, 11:08

För egen del upplevde jag en kraftig reallöneökning under de sista 15 åren som jag jobbade innan jag gick i pension 2018.
Min nettolön steg med 50 % de sista 10 åren utan att jag bytte jobb eller arbetsuppgifter under den tiden.
Ett resultat av skattesänkningar och riktade lönesatsningar på min yrkesgrupp.
Den ökningen ledde också till att jag idag har en någotsånär ok pension.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3781
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av a81 » 19 april 2024, 11:16

Jo, visst har vi fått det lite bättre, men jag tror att det har slagit lite ojämnt. Mycket av reallöneökningen har ätits upp av skenande bostadspriser, så min bedömning är att svenskar under 40 år ungefär har det sämre idag än motsvarande åldersgrupp på 1990-talet. Steget från liten lägenhet till familjevänligt boende är stort, svårt och dyrt idag. Det tar väldigt lång tid att bli medelålders idag. Sedan har det byggts många små lägenheter, så jag tror liksom inte att 25-åringar har sämre standard idag jämfört med för 30 år sedan. Det är snarare de som är 30-40 år som har väldigt kämpigt att ta sig in i Svensson-livet idag, i alla fall i storstadsområdena.

Sedan har ju priserna på "roliga saker" i vid mening ökat. Mest uppmärksammat i media är väl liftkorten i fjällen, men det gäller ju inträden och liknande i stort.

Sedan kanske 1960-talet är lite svårt att jämföra med. Jag tänker att sådant som charterresor blev mera "Svensson-standard" på 1970-talet just på grund av att kvinnor/mammor började jobba i större utsträckning. Jag gissar också att den femte semesterveckan som väl också kom på 1970-talet ökade möjligheterna att resa. Jag har för mig att jag någon gång har hört att det var "på 1970-talet svenskarna blev medelklass" (i någon mening).

hilbert
Medlem
Inlägg: 2221
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av hilbert » 19 april 2024, 11:47

Den relativa andelen av olika utgifter har ju ändrats ganska mycket.
Matutgifterna har minskat kraftigt som andel av hushållsutgifterna.

Där har vi min gamla käpphäst igen, nämligen fläskfile.
Idag såg jag att min affär sålde fläskfile för 70 kr/Kg.
Det minns jag att jag betalade 1982.

Här är lite statistik som inte är lika anekdotisk :) .
https://jordbruketisiffror.wordpress.co ... 960-talet/

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3781
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av a81 » 19 april 2024, 13:07

Sedan var väl just fläskfilé "trendigt" på 70-, 80- och 90-talet. Idag har det fallit lite i glömska, är liksom lite för fint som vardagsmat och lite för enkelt som festmat. Fläskfilé brukar väl kosta 150-200 kr/kg idag, så det har väl ökat med en faktor 2 eller 3 ungefär sedan 1982, samtidigt som lönerna väl har femdubblats ungefär, alltså i praktiken ungefär halva priset på fläskfilén idag.

En veckas liftkort kostar väl idag drygt 2 500 kr. Jag gissar att det kostade kanske 200-300 kr 1982 (kostade väl drygt 500 kr omkring 1990). I praktiken är alltså liftkortet ungefär dubbelt så dyrt idag.

En veckas liftkort kostade 1982 kanske som 3-4 kg fläskfilé, idag kostar det som ungefär 15 kg fläskfilé. :D

Att ha det bra i vardagen och slippa känna oro för privatekonomin tror jag är enklare idag än på 1980- eller 1990-talet, men samtidigt är det mycket jobbigare för t.ex. en barnfamilj att bo bra eller göra roliga saker på semestern. Skenande bostadspriser och "funflation" (https://www.dn.se/ekonomi/funflation-bo ... trakigare/) är jobbiga sidor av 2020-talet.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2221
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av hilbert » 19 april 2024, 13:54

En veckas liftkort kostade 1982 kanske som 3-4 kg fläskfilé, idag kostar det som ungefär 15 kg fläskfilé. :D
Det finns ju ett big mac index, vi kanske skall införa ett fläskfile index :D .

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3781
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Har det verkligen blivit så mycket bättre?

Inlägg av a81 » 21 april 2024, 21:48

Sedan var väl tidsandan på 1970-, 1980- och 1990-talet lite annorlunda. Idag är liksom idealet lite stramt och strikt: träna mycket, gå upp tidigt på morgonen, äta matlåda, inte dricka en droppe alkohol när barnen är med, inte flyga, etc. För 30-40 år sedan skulle vi istället bli mer européer och dricka rödvin, gå tidigt i pension och njuta av livet.

En bit in på 2000-talet blev det liksom återgång till folkhemssverige i de här avseendena. Jag tänker att skiftet liksom kom när man omkring 2000 började bygga hus i nymodernism, började vurma för 60-talsdesign, etc. Då blev liksom också livsstilen på den tiden ideal, om än med lite moderna tillägg som pappaledighet, vegetariskt mat, etc.

Det jag menar är att genomsnittssvensken troligen för 30-40 år sedan prioriterade det "goda livet" lite mer än idag, även om privatekonomin var lite sämre.

Skriv svar