Varför föds det så få barn?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3778
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 10 april 2024, 13:28

Ja, och nr 2 på listan beror väl mycket på att så stor andel av unga vuxna idag är akademiker. De relativt "få" (knappt hälften?) som börjar jobba direkt efter gymnasiet väntar nog ofta in kompisar och syskon och skaffar inte heller barn förrän de än 30+. Där tror jag att vi har den största skillnaden idag jämfört med för ett par decennier sedan. Även lågutbildade lever mer som akademiker.

Sedan vet jag inte om det är helt bra. Jag vet inte om det är så nyttigt att mellan 20 och 35 leva i ett slags tvåsamhet utan barn, vilket blivit lite av normen numera. Det finns nog både för- och nackdelar. Tänker att många är lite väl rädda för att skaffa barn nr 1, men sedan snabbt skaffar barn nr 2. Jag tror att vi som redan har barn ofta har en annan bild av när den stora livsomställningen kommer. Det är snarare när man går från ett till två barn än mellan noll och ett barn...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1863
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av loop » 12 april 2024, 22:48

Sen ska man komma ihåg att lägsta medelåldern för förstföderskor inträffade väl på 70-talet? Innan det så var det mer varierat. Min sambos mor och farföräldrar var det ca 20års ålderskillnad på.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3778
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 14 april 2024, 01:02

Ja, absolut. I bondesamhället var förstföderskorna nästan lika gamla som idag och fick sedan barn upp i 45-årsåldern.

Jag tänker att det inte är något större problem att få första barnet relativt sent. Däremot tror jag att leva som ett "pensionärspar" mellan 25 och 35 kan vara tveksam, inte på individnivå men om alla lever så.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5052
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av koroshiya » 15 april 2024, 17:37

De här kan nog vara av intresse.

https://www.openaccessgovernment.org/av ... ry/151423/
https://studyfinds.org/average-age-conception/
gökeri.jpg
Det är då en genomsnittsålder för födande, och säger inte riktigt när man fick det första.

Kanske kan man gissa att kvinnorna åtminstone inte har varit ett jagat villebråd, men det kan ju också vara så att vissa av dem levde i "knapphet" och kanske inte blev gravida lika lätt i ung ålder; att männen är äldre skulle väl kunna handla om status kombinerat med förmåga att skaffa föda. Minns jag rätt ser man i nutida samlar- jägarkulturer att det tar många år att nå toppen av ens förmåga, och att kroppen då redan har passerat sitt fysiska max. Jämför med alla naturprogram, där de kan visa entusiastiska ungdjur som inte lyckas så bra, exempelvis laxfiskande nallar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3778
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 15 april 2024, 23:32

Verkar som att föräldrarna blev äldre och äldre under den tidiga stenåldern, troligen mer konkurrens mellan människor ("trångbott"). Sedan kom jordbruket och man "fick plats" med mycket fler människor och folk kunde skaffa barn tidigare. Sedan blev det ont om mark ochdet blev senare och senare familjbildning igen.

Utanför skalan gissar jag att industrialiseringen kortade ner generationerna igen, men att generationerna nu blir allt längre i dagen postindustriella värld.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5052
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av koroshiya » 16 april 2024, 06:34

Jag vet inget om hur de har mätt, men på något sätt måste de väl ha jämfört med döingar?

Där kan man kanske tänka sig att modernt samhälle spelar en roll, alltså att döingarna kommer från Nordvästeuropa, Sydafrika, eller Kina, för att nämna några platser. Men att det inte måste vara representativt för alla.

Hm, men uppenbarligen har de ju mätt något, och det vore bra om man fick se var döingarna kommer ifrån.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7150
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av sonderling » 25 april 2024, 07:32

Att skolor och förskolor har dålig ekonomi är ett ständigt tema i mina regionala nyheter (Sörmland) men då och då inflikas det att det beror på låga barnkullar? Det finns för lite barn helt enkelt och därför måste man varsla skolpersonal.
Egentligen tycker jag det är en större nyhet än att skolan har det dåligt ekonomiskt? (Pga allt som vi alla drabbas av.)

Jag får vibbar till nån Sci-fi film.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3778
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 25 april 2024, 22:14

Tror varken Putin eller klimatet är det stora problemet. Det jag tror att vi behöver göra för att få upp födelsetalen är att:

1. Få igång småhusbyggandet
2. Se till att unga människor är så pass psykiskt stabila att de vågar skaffa barn

Se även barnmorskans svar i en artikel längre upp i tråden som tangerar detta.

Sedan är det klart att dagens "barngaranti" via IVF, äggdonation, etc. gör att många vågar vänta väldigt länge. Om det går 45 år mellan generationerna blir födelsetalen låga även om de allra flesta blir föräldrar till slut. Paradoxalt nog tror jag att det skulle födas fler barn om man gjorde det dyrare eller krångligare att få tillgång till sådant som IVF eller äggdonation.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7150
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av sonderling » 26 april 2024, 14:16

https://www.imdb.com/title/tt0206634/
Det var den här filmen jag tänkte på.

https://sverigesradio.se/artikel/har-va ... rundskolan
På nyheterna igen. Men det var nog inte denna jag hörde tidigare idag för jag tyckte då de sa att de beräknar att barnafödandet skulle öka igen framåt 2070 men jag fattar inte hur man kom fram till den siffran? (Har försökt hitta inslaget men går bet?)

Sonderling

Skriv svar