Läslov

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Läslov

Inlägg av hilbert » 29 oktober 2021, 09:10

Dick Harrison skriver i SVD om att regeringen föreslagit att höstlovet skall kallas "läslov", och ger samtidigt en mycket mörk bild av sin egen barndom.

Men det var värre än så. I stora delar av bonde- och arbetar-Sverige fanns det ett grundmurat motstånd mot läsning. Parallellt med att studieförbunden växte fram och bildningstörstande arbetarbarn – däribland blivande socialdemokratiska dignitärer – kämpade med näbbar och klor för att tillskansa sig kunskaper och vidga sina litterära vyer frodades en skepsis mot böcker i allmänhet och envetet bokslukande i synnerhet.
--Denna inställning var i högsta grad levande i mitt eget hem, när jag växte upp i en förortsvilla i skånska Staffanstorp på 1970-talet.

--I praktiken gick det till så att jag totalförbjöds att läsa allt som inte var länkat till skolarbetet. Om jag blev påkommen med att läsa en roman i smyg blev den bryskt fråntagen mig, och jag riskerade i lindrigaste fall en verbal reprimand, i värsta fall att bli pryglad av far. Argumentet var det sedvanliga: det var för mitt eget bästa. Om jag läste mer än jag behövde för att klara läxorna skulle jag bli ”förläst” – ett av de fulaste ord mina föräldrar kände till – och få livet saboterat.
För egen del känner jag inte igen mig alls, jag växte upp i ett arbetarhem där vi läste hela tiden.
jag hade tillgång till ett helt bibliotek med FIB:s folkboksserie.
Det enda jag känner igen är det bisarra uttrycket "förläst", det hörde man ibland.

Harrisons skildring låter väldigt extrem, och så sent som på 70-talet.
Fast han hanterade det bra.
Nu befinner vi oss i en situation där regeringen officiellt uppmanar det uppväxande släktet att använda vecka 44 åt att läsa. Hur många kommer att hörsamma påbudet? Ingen aning. Men för mig, personligen, är ordet läslov så nära sinnebilden av intellektuell revansch man kan komma.
Jag vet inte hur länge Harrisons text är tillgänglig innan den försvinner bakom betalväggen.





https://www.svd.se/brot-jag-mot-forbude ... li-pryglad

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Läslov

Inlägg av a81 » 27 april 2022, 16:51

Känner inte heller igen mig i Dick Harrisons beskrivning. Jag tycker snarare att det var mer intellektuellt än idag, att man läste fler/svårare böcker (även om man inte var välutbildad) och intresserat följde TV-progam som Vetenskapens värld och Hermans historia. Sedan har väl jag i och för sig lägre medelklassbakgrund snarare än arbetarklassbakrund, men jag upplever inte att klasskillnaderna var så stora på den här tiden, så skillnaden var nog inte så stor.

Skillnaden är väl att spännvidden har minskat. För 30, 40, 50 år sedan var det helt OK att både vara intellektuell (t.ex. läsa mycket) och göra folkliga, töntiga saker. I och med det ironiska 1990-talet kapades detta i båda ändar och "alla" blev något slags cool medelklass som tycker om att träna, resa (före flygskammen) och vara duktiga på jobbet. Allmänbildningsnivån har också sjunkit i och med att skolan blivit mindre kunskapsfokuserad.

Har också hört begreppet förläst, men det handlade väl mer om någon som grävt ner sig i filosofi, teologi, ideologi, etc., inte någon som var lite allmänt intresserad och allmänbildad.

Grönis
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Läslov

Inlägg av Grönis » 27 april 2022, 23:42

"Skillnaden är väl att spännvidden har minskat. För 30, 40, 50 år sedan var det helt OK att både vara intellektuell (t.ex. läsa mycket) och göra folkliga, töntiga saker. I och med det ironiska 1990-talet kapades detta i båda ändar och "alla" blev något slags cool medelklass som tycker om att träna, resa (före flygskammen) och vara duktiga på jobbet. Allmänbildningsnivån har också sjunkit i och med att skolan blivit mindre kunskapsfokuserad."

Håller helt med. Upplever att allmänibildningsnivån är ruskigt låg ibland. Även bland folk med universitetsexamen som är "duktiga" på sitt jobb kan inte grundläggande saker som hur demokratin funkar, t.ex. riksdagens makt i förhållande till regeringen, vad fullmäktige i Regionerna och kommunerna beslutar osv. eller varför vi har årstider eller hur moln bildas. Jag blir alltid lika förundrad hur folk som ändå är belästa på pappret, plöjer romaner som man "ska" läsa osv. inte har bättre koll på sin samtid.

Min farsa brukar säga ngt i stil med att den som kan rabbla massa böcker av halvt okända författare anses intellektuell men den som vet hur en bilmotor funkar eller varför molm bildas är nördig. Jag skulle lägga till kunskaper om nationalekonomi och statskunskap. Detta är hans arv från 60-70 talet som lyser igenom men kanske är det ännu värre ställt idag. Precis som allt annat är det inte kunskapen i sig som är viktig utan vad vi visar andra att vi gör..

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Läslov

Inlägg av sveahk » 29 april 2022, 14:32

"I Lärarstiftelsens rapport berättas också att dagens ”9-14 åringar dagligen lägger 37 minuter på läsning och 271 minuter på videoklipp, dataspel, TV och sociala medier” " En svensk rapport från hösten 2021.
https://www.altinget.se/artikel/laslust ... -samhallet

Så, vad betyder det, "37 minuter på läsning"? I skolan, på fritiden, papper, digital...?

Läslov finns det tydligen sedan 2016, med en hel del aktiviteter i läsriktning. Har man kunnat utvärdera de sex åren? Läser den svenska ungdomen mer nu?

Läslov var nytt för mig, tillhör den något äldre generationen, inte potatislov-gammal, men höstlov-ung... Enda lovet på den långa och mörknande hösten. Om jag läste, ja, klart, tillsammans med sport och party och musik, allt som gällde i tonåren, man hade tid! Men våningen vi hade i Stockholm var inte stor, och regelrätt trång när fadern kom hem under helgerna. Kompisarna och huvudstadens bibliotek vid Odenplan var det då som gällde.

Och det biblioteket väckte tidigt nyfikenheten. På böcker. Där fanns allt det som man inte hade veckopeng till att köpa. Från barnböcker över skönlitteratur...som det då hette, till oändliga mängder av facklitteratur. Bara att ta för sig...!

Hittade ett klippalbum från början av 60-talet, där jag bl.a. i all min fåfänga skrivit in vad jag läst under ett sommarlov. Med betyg. Var drygt 16 år gammal. Lite av varje som man ser, flygintresset fanns redan då...

IMG_5522.jpeg
Hans K

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1510
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Läslov

Inlägg av HJ » 29 april 2022, 15:59

Som förälder i till barn i låg- och mellanstadie har jag noterat att rutin-läxor i de flesta ämnen är nära nog icke-existerande, det finns en uttalad ambition mot "läxfri skola". Två viktiga undantag: Läxa för att komma ikapp efter t.ex. sjukdom och läs(mängd)träning.

Till alla skollov (inte bara höstens läs-lov) skickas lappar hem där barnen uppmanas till många 10-minuters sessioner med valfri läsning (t.ex. i form av att fylla i ett 4x4 - bingo, varje ruta kräver 10 minuters läsning). Jag ser det som att man helt enkelt konstaterat att mängdträning av läsning är så fundamentalt att man inte vill distrahera barnen med annat, och att 10 minuter är bättre än 0 minuter.

Kopplat till Harrisons beskrivning skulle jag säga att man inte har något emot böcker som sådant, bara att det råkade vara just det roligaste barnen visste och därmed per definition måste vara skadligt på något sätt (om som föräldrarna inte haft när de själva var barn). När jag var liten var böcker bra, men serietidningar skadliga. Idag är videoklipp på skärm skadliga, men serietidningar bra.

/Håkan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Läslov

Inlägg av a81 » 29 april 2022, 20:16

Grönis skrev:
27 april 2022, 23:42
Håller helt med. Upplever att allmänibildningsnivån är ruskigt låg ibland. Även bland folk med universitetsexamen som är "duktiga" på sitt jobb kan inte grundläggande saker som hur demokratin funkar, t.ex. riksdagens makt i förhållande till regeringen, vad fullmäktige i Regionerna och kommunerna beslutar osv. eller varför vi har årstider eller hur moln bildas. Jag blir alltid lika förundrad hur folk som ändå är belästa på pappret, plöjer romaner som man "ska" läsa osv. inte har bättre koll på sin samtid.
Håller helt med, "belästa" kulturprofiler är ofta inte särskilt allmänbildade, om man tänker på medverkande i t.ex. På spåret. Man kan saker om poesi, men kan inte "mellanstadiekunskap" som Europas huvudstäder, när Gustav II Adolf dog eller kemiska beteckningar på vanliga grundämnen. Dessutom har man ofta svårt att ta till sig att fattigdom, krig och elände i största allmänhet minskat kraftigt de senaste 50 åren. Man gillade Hans Rosling, men tog till sig noll av hans budskap...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Läslov

Inlägg av sveahk » 29 april 2022, 21:01

Att allmänbildningen i dag är på lägre nivå än för ett par årtionden sedan, det kan jag nog hålla med om...tyvärr.

Men vi ska nog akta oss för att vara småaktiga och dra alla över samma kam...
a81 skrev:
29 april 2022, 20:16
"belästa" kulturprofiler är ofta inte särskilt allmänbildade
Grönis skrev:
27 april 2022, 23:42
Jag blir alltid lika förundrad hur folk som ändå är belästa på pappret, plöjer romaner som man "ska" läsa osv. inte har bättre koll på sin samtid.
Om jag är en kulturprofil kan jag inte svara på, men "beläst" gör jag anspråk på att vara!

Och ärligt talat, måste jag välja, så umgås och diskuterar jag helst med de s.k."belästa"...i synnerhet de som, liksom jag, är stort nyfikna på det mesta här i livet!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Läslov

Inlägg av a81 » 12 maj 2022, 00:08

Ursäkta att det blev lite hårt formulerat. Det jag menar är främst att allmänibildningsnivån i stort har minskat och att den allmänbildning som trots allt finns kvar ofta finns hos "nördar" som inte gör mycket väsen av sig. Den bildade medelklassen har liksom försvunnit och ersatts av en sportig, optimistisk medelklass. Jag tror att förändrad pedagogik i skolan är en orsak, jämför:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vem_m%C ... _skolan%3F

Sedan tror jag att gamla monopol-SVT var väldigt bildande. Det finns någon pedagogisk modell (minns inte vad den kallas, ... pyramid eller ... trappa?). Den illustrerar att vi minns mer av det vi ser än det vi läser. På 1950- till 1980-talet satt miljontals svenskar varje kväll och tog emot folkbildning från en-två statliga TV-kanaler. Inte ens på den tiden var gemene man något slags bokslukare, men allmänibildningsnivån var hög. Jag tror att TV:s roll i detta har underskattats.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Läslov

Inlägg av hilbert » 12 maj 2022, 13:32

SVT har nog ett större utbud av allmänbildande dokumentärer idag än under monopoltiden, dels via kunskapskanalen och ännu mer på SVT play.
Men det drunknar i den stora mängd av TV kanaler vi har idag, med mer eller mindre hjärndöda underhållningsprogram.

( Jag kunde inte hålla mig :D )

Grönis
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Läslov

Inlägg av Grönis » 12 maj 2022, 23:24

En av dem mest allmänbildade personer jag känner är en kompis som jobbar som elektriker. Han har de senaste 30 åren konstant lyssnat på P1 medan han jobbat.. Och han minns i princip allt. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Läslov

Inlägg av a81 » 15 maj 2022, 18:47

Var egentligen inte tanken att hylla "gammel-TV" för mycket, men jag tror att SR/SVT före 1990-talet "tvingade fram" en ganska hög miniminivå på allmänbildning.

Sedan håller jag helt med om att många med lite mindre utbildning ofta kan vara väl så allmänbildade som akademiker. Jag tänker att allmänbildning kräver ett slags lugn och ro och lite avslappnad livsstil. Många akademiker idag jagar på i karriären och vill liksom visa sig coola, moderna och sportiga, samtidigt som de är ordentliga och lite pedantiska. Träning fyra-fem gånger i veckan, pedantstädning och lagad mat "från grunden" varje dag främjar inte direkt allmänbildning.

Skriv svar