Vilka reser så mycket mer?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av a81 » 1 april 2022, 14:09

Samtidigt fanns väl rabatter av olika slag, så jag tror att man kunde flyga inrikes ganska billigt vissa avgångar eller om man t.ex. var under en viss ålder. Troligen gällde detsamma reguljärflyget utomlands.

Säkert är det nästan lättare för en par i Mälardalen att flyga till Barcelona än att åka bil till stugan i Dalarna. Sedan kan man väl fundera hur stor åldersgruppen är. Det är ju mest unga par utan barn men med jobb i 25-/30-årsåldern och medelålders med stora barn som klarar sig hemma själva som kan göra spontanresor till europeiska storstäder. Äldre har svårare att resa, både med tanke på digitaliseringen och med tanke begynnande rörelsehinder eller liknande.

Sedan undrar jag när tjänsteresenärerna slutade flyga business class. Jag har rest i många år i jobbet och det har aldrig varit tal om att boka något annat än billiga biljetter.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av sonderling » 1 april 2022, 14:35

Flögs sist i tjänsten i mitten av noll noll talet. Och det har aldrig varit annat det billigaste. Men jag jobbar inom kommun och de är alltid rädda för att bli granskade. Sedan kom miljöskäl och då fick man knappt åka tåg och i och med pandemin så kom teams och nu får man knappt åka nånstans.

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av Amund » 1 april 2022, 17:51

a81 skrev:
1 april 2022, 14:09
Sedan undrar jag när tjänsteresenärerna slutade flyga business class.
Inte i Long haul flights, där tror jag de flesta fortfarande flyer business eftersom du anländer utvilad och gör ett bättre jobb. Det funkar inte riktigt att anlända dödstrött till en förhandling eller konferens. För den som flyger regelbundet är det nog ett komfortkrav för många. Å andra sidan åker alla så enkelt som möjligt inom Europa och kortare. Gissar att förändringen tog fart runt finanskrisen 2007.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av a81 » 1 april 2022, 20:31

Amund skrev:
1 april 2022, 17:51
a81 skrev:
1 april 2022, 14:09
Sedan undrar jag när tjänsteresenärerna slutade flyga business class.
Inte i Long haul flights, där tror jag de flesta fortfarande flyer business eftersom du anländer utvilad och gör ett bättre jobb. Det funkar inte riktigt att anlända dödstrött till en förhandling eller konferens. För den som flyger regelbundet är det nog ett komfortkrav för många. Å andra sidan åker alla så enkelt som möjligt inom Europa och kortare. Gissar att förändringen tog fart runt finanskrisen 2007.
Det beror nog vad man har för jobb, varför man åker på tjänsteresan och vilken typ av arbetsgivare man har. Jag har flera gånger åkt på mycket långa tjänsteresor utan att business class någonsin varit aktuellt.

Finanskrisen kan nog vara en orsak, men jag undrar om inte avregleringen av flyget på 1990-talet har större betydelse. Prisskillnaden mellan ekonomiklass och business class blev för stor för att vanliga arbetsgivare skulle acceptera att vanliga anställda åkte business class.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av a81 » 6 april 2022, 12:23

Här finns det statistik från 1990-2017:

https://www.naturvardsverket.se/data-oc ... er-person/

Inrikesflyget har minskat något sedan 1990, medan vi ungefär fördubblat vårt flygresande utomlands. Dock intressant att notera att genomsnittssvensken flög nästan 1 gång/år redan 1990 mot knappt 1,5 gånger per år nu strax före pandemin. Skillnaden är inte så dramatisk som det ibland låter.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av varjag » 11 april 2022, 11:57

Minnen av 60- och 70-talens flygande med - QANTAS

QANTAS hade monopol i Australien-och prisade därefter ....... tur & retur Sydney-London och vice versa kostade AUD $ 1550 = SEK 10460:- riksdaler......!
I klartext kunde vanliga knegare här knappast tänka sig ta flyget någonstans (utom möjligen till Nya Zealand). Givetvis i ''cattle class "
British Airways replikerade så klart de australiska priserna.
Till USA flög man till Los Angeles retur kostade omkring SEK 12000:-
Detta pågick 1968 till 1975 - men 1975 hände något; de jättelika Jumbojättarna kunde inte fyllas med ''bemedlade" - och QANTAS
annonserade en nytt AUD $700-dollars returflyg tlll London !

Bless Jumbojets !!!!!!
Det var så frugan & jag besökte Sverige igen >>>>>>>

Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilka reser så mycket mer?

Inlägg av a81 » 13 april 2022, 17:03

Har hört att man kring 1970 kunde resa från Sverige till Spanien två veckor inklusive flyg, boende och helpension för 400 kr. Jag tror t.o.m. att bussutflykter ingick i priset. Idag skulle väl något motsvarande kosta 15 000 kr per person (eller mer?).

Långresa t.o.r. till andra sidan jorden kostar väl å andra sidan storleksordningen 10 000 kr än idag.

För drygt 50 år sedan fick man sådär 30 chartersemestrar till Medelhavet för samma pris som en långflygning t.o.r. till andra sidan jorden. Jag tror att penningvärde är ungefär en tiondel idag jämfört med 1970, så 4 000 kr för chartersemestern och 120 000 kr för resan Los Angeles t.o.r. om priserna följt inflationen... :)

Orsakerna är väl avregleringen av flyget, men även att semesterresor till Medelhavet blivit dyrare när lönerna i t.ex. Spanien närmat sig de i norra Europa. Jag gissar att man i t.ex. Spanien tjänade kanske 30 procent av en svensk lön för 50 år sedan, idag är det kanske 70 procent? (Stämde ganska bra, en snabb googling visade att en spansk industriarbetare tjänade strax över 20 000 kr/mån och en svensk industriarbetare strax över 30 000 kr/mån för ett par år sedan, före skatt i båda fallen, säkert mindre skillnad för tjänstemän.)

Skriv svar