Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9780
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Amund » 16 december 2020, 16:20

Davian skrev:
15 december 2020, 23:53
Överlag är det press som skapar ohälsa.
Davian skrev:
15 december 2020, 23:53
Främst tror jag vi behöver minska jobb-pressen.
Kan inte du bli min chef..? :)
Davian skrev:
15 december 2020, 23:53
Alkohol kan lika gärna vara det som skapar den här pressen som det som förhindrar den.
Det är väl den som gör att man kan hantera den..! :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3808
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av a81 » 16 december 2020, 21:04

Menar inte att man skall romantisera hög alkoholkonsumtion, men jag tror att det är farligt om man skuldbelägger även mycket måttlig konsumtion.

Jag håller med om att stress är farligt. Det är det som är min poäng också. Om målet är att vara en "perfekt" renlevnadsmänniska, så är risken stor att stressnivån blir hög. Någon har sagt att rökning ligger på plats 1-100 när det gäller hälsorisker, men stress ligger nog på plats 101.

Jag menar också att dagens samhälle/familjeliv fortfarande är präglat av de önskemål unga vuxna (läs 40-talister) hade på 1970-talet, alltså till exempel att båda föräldrarna skall kunna jobba nära heltid. Det är i grunden jättebra, men upplägget kombinerades före 2010-talet med att äta halvfabrikat, ha lätt ostädade "maximalistiska" hem, dricka vin på fredagen, åka på semesterresor, få intellektuell stimulans, etc. Dessa "säkerhetsventiler" har litegrann försvunnit i vår pedantiska och hälsomedvetna tid. Jag tror att det är en del av förklaringen till den ökade psykiska ohälsan.

Skriv svar