I dagens penningvärde…

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: I dagens penningvärde…

Inlägg av JohnT » 17 augusti 2020, 14:59

Hej

International Dollar är ett försök att kunna visa utveckling över tid och jämföra olika länder med varandra.

https://en.wikipedia.org/wiki/International_dollar

mvh
/John

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: I dagens penningvärde…

Inlägg av a81 » 17 augusti 2020, 16:00

Ja, men det svåra är väl att mäta värdet av självhushållning. Det tycker jag till exempel att Hans Rosling missade när han kom fram till slutsatser som att "Egypten är som Sverige på 1940-talet" (eller om det var 1930-talet). I mera lantliga samhällen kan standarden vara bättre än vad siffrorna visar, tänk exempelvis hur mycket som odlades i svenska villaträdgårdar under Andra världskriget, för att inte tala om i alla familjeägda jordbruk. Något liknade är omöjligt i en lägenhet i Kairo.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: I dagens penningvärde…

Inlägg av Hans » 17 augusti 2020, 19:16

Jag förstår vad du försöker säga men i Gamla Stan är det nog lika knepigt, om inte knepigare, att ordna självhushåll än i Kairo. Skillnaden mot fyrtiotalet är väl att urbaniseringen ökat rejält i bägge länderna. Roslings bok ligger snällt och väntar på mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: I dagens penningvärde…

Inlägg av a81 » 18 augusti 2020, 00:34

Exemplet kommer från ett föredrag som visats på TV, men det kanske nämns i någon av Roslings böcker också. Observera att jag i stort tycker att Rosling gjort en bra insats när det gäller att beskriva hur världen ser ut idag.

Jag kan ta ett exempel med en släkting, en relativt välbeställd bonde, som 1930 hade en förmögenhet på drygt 100 000 kr (knappt 4 miljoner kr idag) och en årsinkomst på 5 000 kr (drygt 160 000 kr idag). Hustrun hade ingen inkomst. Familjen hade sex barn i livet 1930. Jag har svårt att bedöma levnadsstandarden, men helt klart var den mycket högre än om man idag försökte försörja en familj på åtta personer på knappt 15 000 kr/mån och dessutom hade ett hembiträde.

Tillgångarna som värderades till drygt 100 000 kr (knappt 4 miljoner kr idag) skulle dessutom vara värda mycket mer idag, gissningsvis 10-20 miljoner kr.

Det är något som inte stämmer med inflationsberäkningar, jämförelse av levnadsstandard, etc...

Urbanisering är också ett svårt mått. På vissa sätt skulle jag säga att Sverige var mer urbaniserat på 1940-talet, tänk alla barnfamiljer i flerfamiljhus, där det idag ofta bor ungdomar och pensionärer (ofta singelhushåll och knappast någon lägenhet med mer än två personer). Vi är idag mera ett folk av förortsbor (i villa, radhus eller lägenhet) och mindre av riktiga stadsbor eller riktiga "lantisar".

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5104
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: I dagens penningvärde…

Inlägg av koroshiya » 18 augusti 2020, 19:42

a81 skrev:
17 augusti 2020, 16:00
Ja, men det svåra är väl att mäta värdet av självhushållning. Det tycker jag till exempel att Hans Rosling missade när han kom fram till slutsatser som att "Egypten är som Sverige på 1940-talet" (eller om det var 1930-talet). I mera lantliga samhällen kan standarden vara bättre än vad siffrorna visar, tänk exempelvis hur mycket som odlades i svenska villaträdgårdar under Andra världskriget, för att inte tala om i alla familjeägda jordbruk. Något liknade är omöjligt i en lägenhet i Kairo.
Där kommer man väl in på vad BNP egentligen mäter, eller är bra på att mäta, och med tanke på att det spelade en roll under andra världskriget för att stater skulle kunna bilda sig en uppfattning om hur mycket de kunde producera, kan man kanske ana att en ny stridsvagn eller infrastruktur lättare ger avtryck i statistiken, än en människa som inte lönearbetar men tar hand om hus och hem.

Jag vet inte vilka effekter det fick när kvinnor började lönearbeta i högre utsträckning, men kanske högre bnp och till en början högre inflation, och naturligtvis större personlig frihet för kvinnor.

Skriv svar