Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Femtiotrean » 8 april 2019, 18:45

År det bara en skröna eller bättre sagt någonting det skojades att man skulle kunna eller egentigen borde göra om man ville slippa (men aldring gjorde därför att man helt enkelt ändå ville göra som alla andra)?

Jag menar inte att försvaret var en "equal opportunity employer" eller ville erbjuda fri mat och bord och högklassig vapen- och stridinstruktion ocks för de som egentligen skulle använda det i att göra beväpnad revolution och inte för att försvara landet mot den tänka inkräktaren - men jag tror att rekryterarna var inte så lättlurade utan hade tillgång till andra informationkällor, medlemsregister osv.

PS I Finland skulle man fejka homoseksualitet och simsalabim skulle man skippa. Eller så skulle man svara vissa frågor på rätt sätt: "Har du alltid velat att bli florist?" eller "Känns det som det finns en ring av stål som klämmer dit huvud?"

Davian
Medlem
Inlägg: 3731
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Davian » 13 april 2019, 11:37

En vän till mig blev utsläppt från försvaret för han vägrade lära sig sätta ihop vapnet. Tog 4 veckor sen blev han hemskickad.

Att ge vapen till folk som vill omkullkasta ordningen är en dum idé generellt men SÄPO vet precis vilka som är med i vilka vänstergrupper. Jag tror därför det är en skröna att med KFML(r).

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Donkeyman » 13 april 2019, 19:04

Davian skrev:
13 april 2019, 11:37
En vän till mig blev utsläppt från försvaret för han vägrade lära sig sätta ihop vapnet. Tog 4 veckor sen blev han hemskickad.

Att ge vapen till folk som vill omkullkasta ordningen är en dum idé generellt men SÄPO vet precis vilka som är med i vilka vänstergrupper. Jag tror därför det är en skröna att med KFML(r).
"Davian" - det saknas ett slut på din skrivning om just KFML(r) i samband med militärtjänst. Men om det som jag tror ramlat bort kan jag följa upp med följande - jag har rent "objective evidene" på att på den tiden när absolut alla unga män inkallades till mönstring och någon blev konfronterad med sympatier till sådant som KFML(r) eller liknande så blev vederbörande inte heller inkallad till militärtjänstgöring. Inte så att han blev officiellt "kasserad" så som skedde med dem som hade någon fysisk defekt eller så. De fick papper på saken men kommunisterna fick inte några papirer på saken, det kom bara aldrig någon inkallelseorder.

Och jag vet om folk som aldrig någonsin var i närheten av de här organisationerna men som vid mönstring sade sig vara medlemmar i KFML(r) eller liknande och sedan aldrig någonsin blev inkallade till tjänstgöring. Det var allmänt känt som den säkraste vägen att slippa "lumpen" men nedsidan var att du hamnade i diverse "tråkiga register".

För övrigt - tack Davian för att du kommer tillbaka till detta Forum med dina kunnskapsrika kommentarer. Jag har saknat dig. Även om vi inte har samma politiska ståndpunkt så uppskattar jag att "bryta åsikter" med dig.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av hilbert » 13 april 2019, 23:32

Jag hade en lumparkompis som var "r-are", han blev tom vald som representant till värnpliktskonferensen, det var 1976.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av varjag » 13 april 2019, 23:35

Donkeyman skrev:
13 april 2019, 19:04
Och jag vet om folk som aldrig någonsin var i närheten av de här organisationerna men som vid mönstring sade sig vara medlemmar i KFML(r) eller liknande och sedan aldrig någonsin blev inkallade till tjänstgöring. Det var allmänt känt som den säkraste vägen att slippa "lumpen" men nedsidan var att du hamnade i diverse "tråkiga register".
Slutet 40-början 50-talen löstes problemet genom att göra alla rödgardister till - malajer…..

Dom behövde aldrig hantera vapen.
Bara sopborste, potatisskalare och diskbalja :thumbsup:

minns - Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Lasse O » 14 april 2019, 00:29

varjag skrev:
13 april 2019, 23:35
Donkeyman skrev:
13 april 2019, 19:04
Och jag vet om folk som aldrig någonsin var i närheten av de här organisationerna men som vid mönstring sade sig vara medlemmar i KFML(r) eller liknande och sedan aldrig någonsin blev inkallade till tjänstgöring. Det var allmänt känt som den säkraste vägen att slippa "lumpen" men nedsidan var att du hamnade i diverse "tråkiga register".
Slutet 40-början 50-talen löstes problemet genom att göra alla rödgardister till - malajer…..

Dom behövde aldrig hantera vapen.
Bara sopborste, potatisskalare och diskbalja :thumbsup:

minns - Varjag
Under 70- och 80-talen var det inte ovanligt med revolutionärer som gjorde sin värnplikt och märkligt nog var de flesta placerade som handräckningsvärnpliktiga. Om de hade uppgivit sitt revolutionära nit vid mönstringen vet jag förstås inte men många av dem uppgav att det var viktigt att lära sig hantera vapen inför den kommande folkresningen.
Jag känner inte till något fall där en (r) blivit hemskickad p g a samhällsfarliga åsikter men det kan förstås ha hänt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Markus Holst » 14 april 2019, 00:32

Även handräckningspersonal lärde sig hantera vapen. Jag hade länge ett automatvapenskyttemärke i silver i lådan. Det tillsköt jag mig under min tid som handräckare.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av hilbert » 14 april 2019, 12:38

Även handräckningspersonal lärde sig hantera vapen.
Helt riktigt, handräckningsvärnpliktiga användes även som bevakningsstyrka på regementena.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Donkeyman » 14 april 2019, 15:18

Jag måste nog klargöra en ting. Det jag skrev om (r)-are och andra som inte blev inkallade gäller sådana som vid mönstring klargjorde att de var aktiva i sådana organisationer. De försvann bara rakt ut ur det hela och hörde aldrig mer av de militära myndigheterna. Det var en helt annan sak med dem som inte torgförde sina åsikter vid mönstring utan gled in i systemet och började sin värnplikt. Varefter kamraterna på "luckan" och andra fick reda på deras politiska åsikter. De blev inte vare sig kasserade eller något annat utan kunde göra sin tjänst helt enligt plan - i vart fall såvitt jag vet.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Femtiotrean » 14 april 2019, 16:05

Ganz ehrlich gesagt :P : jag blev helt förvånad av hurudan kamratkrets Donkeyman måste ha haft :o Eller så kanske var det helt enkelt så att...ja, det det finns ett vackert uttryck på finska: "Merimies on erimies", en sjöman är en annorlunda/speciell typ av/ karl :D :?:

Jag kan inte låta bli att undra hur det var med att avslöja att man hade fått frisedel av andra, helt hederliga orsak, Vissan sjukdomar eller kroppsliga fel eller besvär, ungdomsbrott av fel sort, klassifiering som "omogen" el.dyl.?

PS Det fanns olika "partilinjer" som en sann medlem skulle följa och de lär ha varierad genom åren. Åtminstone här i Finlandf Man borde antingen vägra att "samarbeta" i en armé som var riktad mot arbetarklassen eller så bordfe man ta del av vapenträning och t.o.m. aktivt försöka att bli grupp- eller plutonbefäl ochfå lite "högre utblldning" i taktik osv :lol:

PPS Man gör inte revolution med handeldvapen. Man kanske blir en duktig bank- eller värdetransportrövare, men det är först när vänster- eller hogerekstremisterna blir artilleriofficerare att jag börjar bli "a little bitorried" 8-)

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1186
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Gerrgul » 11 juni 2019, 20:37

Vad är då kulturmarxism? Ska vi ge signalordet en ostensiv definition genom att peka på negerjazz, homosexualitet, nakenbadande och psykoanalys?
Ett skämt, men inte helt fel, eftersom det var innebörden i uttrycket "kulturbolsjevism" som var på modet i 30-talets Tyskland. Har nyss avverkat Arvid Brenners förnämliga debutroman Kompromiss som kom 1934. En mycket stark skildring av den lilla människans trängda tillvaro vid tiden för Hitlers maktövertagande. Signalordet "kulturbolsjevism" används frekvent av nazister och tysknationella.

Allting går igen i tidens grums och mögel...

Skriv svar