Sociobiologin

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Sociobiologin

Inlägg av LasseMaja » 11 juli 2006, 13:37

En modern vetenskap som försöker förklara människans beteenden utifrån biologiska termer. Det som styr oss är våra gener som vill fortleva och fortplanta sig. Vi är allt igenom själviska på grund av denna biologiska grundförutsättning, handlingar som till synes verkar vara självuppoffrande är nästan alltid, om man skärskådar dem, fråga om själviska handlingar.

Sociobiologin är en utveckling av en mer ålderdomlig utvecklingslära, som innefattar tankar om att vi går från "lägre" former till "högre" former. Darwinism och socialdarwinism återfinns i dessa sammanhang, liksom den traditionella biologiska rasismen.

Denna vetenskap används precis som sin föregångar i politiska syften. Slutsatsen att vi allt igenom är själviska passar bra in i den moderna liberalismen och marknadstänkandet. Men precis som den gamla utvecklingsläran så finns det kritik mot sociobiologin. Kritikerna menar att ett sociobiologiskt synsätt inte lämnar någon fri vilja kvar hos människan, likaså menar man att den kulturella påverkan är betydligt starkare än vad sociobiologerna anser. Saken är omstridd.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2006, 17:34

EDIT: Modererade mig själv efter ett påpekande via pm, Charles skall det vara och inte George. 8-) Man blandar ihop lite grann. :lol:

Jag har bekantat mig lite grann med sociobiologi, den har rötter bl a till Charles Darwin. Om jag får komma med en egen åsikt kring sociobiologi och skall man vara riktig "petnoga", så är det djurbeteende som är frågan om. Alltså hur djur reagerar på olika händelser, exempelvis en katt kan flyga rakt upp i luften om en "fara" uppenbara sig alledes inpå katten utan den har märkt faran tidigare. Smular man däremot sönder sociobiologi till mindre beståndsdelar så får man en rad olika ämnen och vissa är ju historierelaterade samt till humana faktorer.

Håller man till NE:s definition och den första meningen eller stycket.
so´ciobiologi, studiet av sociala beteendens evolutionära uppkomst, variation och anpassningsvärde hos människan och andra djur. I socialt beteende inbegrips allt växelspel mellan två eller flera individer av samma art, såsom flocksammanhållning, gemensamt födosök, aggression och framför allt alla beteenden som är förknippade med den könliga fortplantningen.
Enligt NE:s ämnesklassning så är det följande;
Djurens beteende, Djurekologi, etologi, Evolution
En del av sociobiologin är antropologin, ett ämne som också är relaterad till familjelivet, exempelvis olika raser och folkslag. Tar man exempelvis till med Etruskerna som levde vid floden Po i Italien för drygt tvåtusen år sedan. Så är det också en del av antropologi som har en koppling till sociobiologin.
Lassemaja skrev
En modern vetenskap som försöker förklara människans beteenden utifrån biologiska termer. Det som styr oss är våra gener som vill fortleva och fortplanta sig. Vi är allt igenom själviska på grund av denna biologiska grundförutsättning, handlingar som till synes verkar vara självuppoffrande är nästan alltid, om man skärskådar dem, fråga om själviska handlingar.
Om jag får komma med en liten åsikt, så hade jag satt rubriken till "Mänsklig antropologi" och det är efter jag hade slagit upp ordet sociobiologi i NE. Jag kom att tänka på en händelse som inträffade i Stockholm under 1890-talet som jag läste om i en tidning från detta decennium. Det var under ett gripande av en man som hade slagit till någon så personen i fråga blev svår skadad(möjligen med dödlig utgång, kommer inte ihåg det nu). Men vad jag kommer ihåg att polisen fick försvara denna "brottsling" mot ett hundratal arga och frusterade människor. Enligt tidningsartikeln så rådde det lynchstämning, men frågan är om människor skulle reagera likadant idag. Själviska handlingar, själviska människor har alltid funnits, men jag antar att uppfattningar kring egotrippade människor har varit olika genom åren.

Kom att tänka på hur människor reagerar på olika situationer, på vissa ställen i "Western" i USA rådde lagen tand för tand och öga för öga; advokater som tjänstgjorde i städerna som betraktade som Vilda western blev betraktade som skjutjärnadvokater. Medan i städerna i 1800-talets USA hade man traditioniell lagstiftning, om man skall tro på westernlegenden i USA så var de olika beteende i såväl i stater som betraktades som "Vilda Western" som städerna på östkusten. Det som jag har dragit upp är bara exemplen, det finns en rad av olika beteende världen över.
Denna vetenskap används precis som sin föregångar i politiska syften. Slutsatsen att vi allt igenom är själviska passar bra in i den moderna liberalismen och marknadstänkandet. Men precis som den gamla utvecklingsläran så finns det kritik mot sociobiologin. Kritikerna menar att ett sociobiologiskt synsätt inte lämnar någon fri vilja kvar hos människan, likaså menar man att den kulturella påverkan är betydligt starkare än vad sociobiologerna anser. Saken är omstridd.
Inte vet jag vad som gäller. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1664
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sociobiologin

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 2 januari 2019, 12:55

Jag har gjort en Master-uppsats om Sociobiologi i svensk media!
http://www.pugio.se/d-sociobiologi-i-svensk-media/
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar