Mellanmjölkens land

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
CHJIMS
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av CHJIMS » 19 juli 2018, 13:30

Borde inte Sydafrika ligga mellan Engelsktalande och Protestantiska Europa? Vita dominerade ju helt till 1994, har så mycket ändrats på 24 år?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av LasseMaja » 26 augusti 2018, 15:05

Man kan kanske se Sydafrika som varandes två olika kulturer, och i diagrammet beskrivs det svarta Sydafrika.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av Jens Yde » 28 augusti 2018, 11:23

Mellanmjölk lanceredes i Sverige i 1983. Den svarer vel til letmælk i Danmark, hvor vi har sødmælk, letmælk, minimælk og skummetmælk. 53 procent af kvinderne foretrækker minimælk eller skummetmælk i kaffen, mens det kun er 36 procent for mændenes vedkommende.

Jeg vil dog tro, at vi i Danmark bedre husker Sverige for mellanöl, som man begyndte at sælge fra butikker i 1965.

Danske aviser, torsdag 28. januar 1965: Stockholm (RB). Det svenske højreparti foreslog onsdag i rigsdagen indførelse af en såkaldt "mellemøl", da man mener, at det vil kunne virke fremmende på ædruelighedsbestræbelserne i landet. I forslaget peges på Danmark, hvor henved 75 procent af spiritusfortæringen hviler på øllet, mens forbruget af stærke drikke er relativt ringe. Den foreslåede øl skal kunne købes i kolonialforretninger og holde 3,6 procent i modsætning til det stærke svenske øl, som holder 4,5 procent.

Mellanölet slutade att säljas 1977, bland annat på grund av det kraftiga ungdomsfylleriet, skriver Populär Historia.

Sverige kan virke som at studere et eksotisk land.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13860
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av Markus Holst » 28 augusti 2018, 11:49

Jens Yde skrev:
28 augusti 2018, 11:23
Mellanölet slutade att säljas 1977, bland annat på grund av det kraftiga ungdomsfylleriet, skriver Populär Historia.
Sanning med modifikation. mellanölet försvann förvisso från dagligvaru-handeln 1977 men ersattes av det obetydligt alkoholsvagare folkölet som det gick lika bra att som tonåring dricka sig full på. Idag är emellertid mellanölet sedan länge tillbaka på butikshyllorna, men utan att heta något speciellt.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av pandersson2 » 28 augusti 2018, 12:56

Minns hur jag försökt förklara att lättöl syftar på alkoholhalten, inte kaloriinnehåll för en oförstående europe.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av erep » 28 augusti 2018, 20:36

Finland har ju haft ölet i detaljhandeln till en styrka av 4,7 % sedan 1969. Nu i år höjdes gränsen och detaljhandeln kan sälja öl och olika sorters blandningar upp till 5,5%. Samtidigt liberaliserades och öppettider för krogar och nu kan de hålla öppet utan tillstånd, bara genom en anmälan till tidig morgon.

Mot varningar och förmodan hände inget speciellt. Konsumtionen under de fyra första månaderna var faktiskt lägre än tidigare.

Den varma sommaren har sannolikt medfört en viss del högre konsumtion än en kall, som förra sommaren, men vi har inte ännu siffrorna. Polisen skyller flera utryckningear på alkohollagen och pressen har helt utan kritik svalt det. Vad som hänt är att varma sommaren har lockat flera människor ut och den vanliga yrseln efter att krogarna stänger har förskjutits en bit.

Aktivisterna på social- och hälsovårdsministeriet försöker få distansförsäljning förbjudet, men det kommer inte att lyckas, p.g.a. EU.

Här en artikel om det
https://www.hbl.fi/artikel/fler-polisup ... ar-hant-e/

Nu har även samlingspartiet (motsv. moderaterna) aktiverat sig för att få viner i detaljhandeln. Om så skulle ske, blir monopolet så urvattnat, att folkhälsa som motivering för det inte sannolikt mera håller. Dessutom skulle det ekonomiskt betyda att en hel del av Alkos monopolbutiker skulle bli tvungna att stänga eller bli en hel del mindre

Vad har detta att göra med Sverige? Sverige är ju vanligen extremt inåtvänt, men om Finland befriar vinerna till detaljhandeln, kanske diskussionen också startar i Sverige. Nu är den ju totalt död och alla tror på den officiella sanningen att vuxna människor skall skyddas för sig själva. Den sanningen är ju en sanning bara i Sverige, Norge och Finland. I resten av Europa sköter vuxna människor sin egen alkoholpolitik.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2280
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 29 augusti 2018, 10:47

Alkohol är ett stort folkhälsoproblem, och precis som man vidtagit åtgärder för att begränsa rökningen, är det väl rimligt att man gör det med alkohol.

Länk till folkhälsoinstitutet:https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... erkningar/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13860
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av Markus Holst » 29 augusti 2018, 11:10

hilbert skrev:
29 augusti 2018, 10:47
Alkohol är ett stort folkhälsoproblem, och precis som man vidtagit åtgärder för att begränsa rökningen, är det väl rimligt att man gör det med alkohol.

Länk till folkhälsoinstitutet:https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... erkningar/
Det där är en av de stora politiska skiljelinjerna genom historien, tror jag: Skall staten skydda människor från sig själva? Skall vi andra bestämma vilka saker som är tillåtet att utsätta sig för och vilka som är förbjudna? En del farliga saker tillåter vi, andra förbjuder vi.

En lika stor skiljelinje är väl vem som skall betala för andras "osunda levene".

Jag tror inte vi löser den frågan på Skalman heller.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2280
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 29 augusti 2018, 11:20

Det där är en av de stora politiska skiljelinjerna genom historien, tror jag: Skall staten skydda människor från sig själva?

Ja det kan jag hålla med om, men det handlar ju också om att skydda oskyldiga människor. Där tror jag de flesta håller med om att det är statens uppgift.
Alkoholmissbruket har en ganska stor effekt på omgivningen, betydligt större än skadorna från passiv rökning.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av pandersson2 » 29 augusti 2018, 20:09

Huruvida statligt monopel hjälper eller stjälper är väl debatterbart. Nedan är alkoholkonsumtion, det går att jämföra, alkoholrelaterade skador går nog ej att jämföra.

Finland har monopol, 12,3 l sprit. Estland fritt 10,3 l.

Danmark fritt 11,4 l. Monopol Sverige 9,2 l: Norge 7,7 l: Island 7,1 l.

Kulturellt närbesläktade
UK 11,6 l: Tyskland 11,8 l; Holland 9,9 l; USA 9,2 l.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av erep » 29 augusti 2018, 20:53

hilbert skrev:
29 augusti 2018, 10:47
Alkohol är ett stort folkhälsoproblem, och precis som man vidtagit åtgärder för att begränsa rökningen, är det väl rimligt att man gör det med alkohol.

Länk till folkhälsoinstitutet:https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... erkningar/
Ah, du menar tobaksmonopolet! :roll:

När alkoholen blir ett problem så är det inte monopolet som begränsar användningen. Inte heller före det. Motböcker har funnits i Sverige till 1955 och spritkort (officiellt "butiksbevis") i Finland till 1970. Min morbror visade sitt åt mig när jag var ung. De var försök att reglera alkohol på individuell nivå. De fungerade inte.

Som Markus Holst skrev är det också en principfråga. Som sagt är jag förvånad över att det inte en diskuteras i Sverige utan alla är nöjda med att staten ska ta ansvar över alkoholen, trots att det inte är effektivt och bara ökar strul för vuxna människor, när man inte kan handla allt på en gång.

Här uppfattar jag att ni i Sverige är mera kollektivistiska och acceptansen för statlig kontroll är högre än hos oss.

Alkoholen är dels som tobaken en fråga om det är cool att använda substansen. Sedan finns det en del som blir fast i det, lika som hash eller starkare droger. Tobaksrökningen har minskat för att det inte är cool att röka och dess hälsoeffekter blivit entydigt klart skadliga.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av mrsund » 29 augusti 2018, 21:22

Visst diskuteras det, ganska ofta bland mina vänner och kollegor, de flesta av oss ser några fördelar med monopolet, det är ett stort och bra sortiment, i fina lokaler med kunnig personal, hyggligt bra öppettider och lokaler nära den vanliga affären.

Vi kan inte riktigt förstå hälsopoängen av monopolet, förmodligen för att den är skapad av en tidigare generation med andra erfarenheter.
Våra erfarenheter långt innan vi fyllde tjugo år var hembränt och smuggelsprit som var billigare än på systemet samt de vanliga a-lagarna på parkbänken.

Den bästa reformen än så länge har varit alkoholskatten är i relation till alkoholhalten, som ger ett APK där man gärna väljer vin eller öl istället för vodka.
Nummer två är de utökade öppettiderna.

Det som diskuteras nu är gårdsförsäljning, vilket kan bli ännu ett steg mot friheten :)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2280
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av hilbert » 29 augusti 2018, 23:27

Ah, du menar tobaksmonopolet!
Även om vi inte har ett tobaksmonopol, har vi ju en ganska omfattande lagstiftning för att begränsa rökningen.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av pandersson2 » 30 augusti 2018, 08:00

En undran, är jag onormal som inte har handlat på ett Systembolag under 2000-talet? Jag vet inte ens vad de har i sortimentet.

Är inte nykterist.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Mellanmjölkens land

Inlägg av mrsund » 30 augusti 2018, 08:37

pandersson2 skrev:
30 augusti 2018, 08:00
En undran, är jag onormal som inte har handlat på ett Systembolag under 2000-talet? Jag vet inte ens vad de har i sortimentet.

Är inte nykterist.
Onormal vet jag inte, själv storhandlar jag inte på systemet, men småhandlar lite då och då.
Jag antar att reser man lite då och då, så kan man passa på att ta med sig hem, eller så är du duktig på att planera vid storinköpet.

Skriv svar