Forskningskommunikationens (FK) aktörer/historia

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Forskningskommunikationens (FK) aktörer/historia

Inlägg av Sören F » 10 juni 2018, 08:28

Jag kommer från klimatområdet och är intresserad av (och läser gradvis in mig på) detta - nog under statsvetenskap/historia - här något till att styra in på ungefärligt spår:

(Samhällen har väl i någon mån "alltid" umgåtts med gemensamma sanningar/tidender/nyheter, fast dess källor inte alltid benämnts vetenskap/forskning. Det hela kunde förkortas FK oavsett.)

Om vi tänker, säg, Politiken och Industrin/produktionen: har någon av dessa drivit FK, i så fall vem och hur? - och så som politiken ofta har två flanker, brett, har också industrin det på området?

Som jag förstått det: framåt 1980-talet samlades modern FK som område kring ett slags program, PUS, Public Understanding of Science. Det kompletterades sen sina ställen, efter viss kritik, med Upstream Engagement enligt vilken politiken borde blanda sig mer.

Inom just klimat rasar ett FK-"krig" (det kan iofs bestridas) mellan skepsis och övertygelse. Politiken har "engagerat sig" får man säga, och det pekas på industriaktörer som också vill styra, bakom både skepsisen (fossilindustrin) och övertygelsen (global governance?).

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Forskningskommunikationens (FK) aktörer/historia

Inlägg av Sören F » 10 juni 2018, 09:28

Jag penslar ut lite mer; rätta mig om jag har fel:

Det finns ett ideal om att varken politik eller industri ska snedstyra FK. Tänk områden som Utbildning, god journalistik, icke-snedstyrd FK (inkl forskares om egen forskning), ofalsk produktinformation/marknadsföring.

Social kunskapsteori har myntat uttrycket "veritism" om särskilt sanningsorienterad FK. Där beskrivs snedstyrd FK som "instrumentell". I dess historik identifieras denna motpol till veritism med (brett) dess "edinburgh"-skola STS, Social Studies of Science.

Veritistisk journalistik när med tiden en förväntning om snedstyrd FK, "science PR". En bakgrund till det är att forskningen lät sig påverkas av media, "medialiseringen".

Nån som vet mer om allt detta, på lämplig nivå, och kanske kan dra trådar bakåt också?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Forskningskommunikationens (FK) aktörer/historia

Inlägg av LasseMaja » 11 juni 2018, 09:41

Inte bara politik eller industri som är producenter sanningar. Som västerlänning är det lätt att glömma att religiös tro har en stark ställning i stora delen av världen.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Forskningskommunikationens (FK) aktörer/historia

Inlägg av Sören F » 11 juni 2018, 13:22

Hej, bra, tack! Nu tänkte jag inte politik och industri som producenter av forskning - där sitter forskningen själv, per definition - utan som (finansiärer,) kommunikatörer och/eller pådrivande av viss kommunikation. Och visst, men kan tänka präster/motsv i st f FK.

Skriv svar