Minoritetskulturer

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Minoritetskulturer

Inlägg av LasseMaja » 2 december 2017, 18:19

Ett begrepp jag träffat på nyligen. Finns det något egentligt kännetecken på minoritetskulturer eller är det bara en samlingsbeteckning på vissa grupper? Grupper jag kan tänka på är romer/zigenare, judar, samer, assyrier/syrianer, kopter, jazeedier.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Minoritetskulturer

Inlägg av Markus Holst » 2 december 2017, 18:54

Wikipedia skriver en del om det

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationell ... prov=sfla1
wikipedia skrev: Nationell minoritet eller minoritetsfolk kallas de etniska minoriteter som har en långvarig språk- och kulturgemenskap innanför den nationella gemenskapen, vanligen längre än hundra år (eller fyra generationer).

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Minoritetskulturer

Inlägg av LasseMaja » 8 december 2017, 20:23

Skulle vara intressant och se judiska museet. Någon som varit där? Tar det upp judisk historia i Sverige?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Minoritetskulturer

Inlägg av KoteGaeshi » 8 december 2017, 21:17

LasseMaja skrev:Skulle vara intressant och se judiska museet. Någon som varit där? Tar det upp judisk historia i Sverige?
Ja och ja.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Minoritetskulturer

Inlägg av LasseMaja » 7 juni 2018, 13:57

Intressant aspekt jag hörde idag. Svenskspråkiga är ju minoritetskultur i Finland och finskspråkiga minoritetskultur i Sverige.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Minoritetskulturer

Inlägg av erep » 7 juni 2018, 23:59

LasseMaja skrev:Intressant aspekt jag hörde idag. Svenskspråkiga är ju minoritetskultur i Finland och finskspråkiga minoritetskultur i Sverige.
Nja, berättande för Sverige att du "hört det idag".

I Finland skiljer sig den svenskspråkiga och den finskspråkiga kulturen ganska lite, om vi pratar om annat om språk. Jag skulle tippa att den är 96% lika på sydkusten och 94% lika i Österbotten. Trots det finns det ingen tvekan om en finlandssvensk kultur i Finland. Så det ser rätt tokigt ut ur min personliga synpunkt när svenska politiker hävdar att det inte finns nån svensk kultur. Om 300 000 finlandssvenska anser sig ha en kultur, så varför förnekar politiker närmare 10 miljoner svenskars kultur?

De sverigefinska kulturen är inte lika stark. Varför? För att Sverige bara formellt infört rättigheter för finskspråkiga och meänkieli (som jag nog inte anser vara ett separat språk). Dels får barn inte utbildning på finska och dels är lärarna dels helt odugliga. I Finland finns ett skolverk på svenska. Du kan börja din skola och gå ut den på svenska på orter där det finns elevunderlag. Det finns även ett universitet helt på svenska (Åbo Akademi) och Helsingfors Universitet är tvåspråkigt.

----

Men sedan kan vi prata om även andra minoritetskulturer. Jag vet inte om ni känner till det, men vi har haft en muslimsk minoritetskultur över ett sekel i Finland. Det är tatarerna. De härstammar från soldater som tjänade i ryska armén, och efter sin tjänst på 25 år fick tillstånd att bosätta sig i Finland. De har bevarat sitt språk, och i viss mån gift in partners från Tatarstan, inte bara nu, utan 'även tidigare. De har haft och har moskéer, men idkar sin religion rätt moderat och privat.

De har aldrig varit ett problem och är fullständigt integrerade.

(Jag diskuterade en gång med en ursprungligen turkisk bekant, och han sade att han kan prata med dem på turkiska, men det är lite annorlunda. Kanske som svenska och danska?)

Detta är bara ett exempel på minoritetskulturer som inte är så synliga.

---

Nu blir ju frågan vilka minoriteter integrerar sig och vilka vill bilda parallellsamhällen. Till frågan hör även hur majoritetssamhället agerar visavi minoriteterna. En finsk somebekant berättade att när hen flyttade till Malmö, decennier sedan och ville ha en hyreslägenhet på ett visst område, blev hen tillrättavisad med kommentaren att hen inte kan flytta dit, eftersom det är för svenskar, och Rosengård är för finnar (utlänningar).

I Finland har både Helsingfors och Tammerfors sett till att sprida på de olika befolkningarna, så att inget särpräglat invandrarghetto uppstår på de kommunalt ägda områden. Dessutom har man i stadsplaneringen sett till att blanda hyreshus med ägarlägenheter (i Finland är bostadsaktiebolag mera ägare än svenska bostadsrättsföreningar). Åbo har inte haft samma politik och fått ett riktigt problem med en förort som heter Kråkkärr (Varissuo).

Jag vet inte hur medvetna de gemena svenskarna är om att segregationen har varit medveten, i skarp kontrast mot den officiella liturgin.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Minoritetskulturer

Inlägg av pandersson2 » 25 juni 2018, 16:06

erep,

jag är uppväxt i Södertälje. Där hade vi finskspråkiga klasser och stadsdelar med hög andel finnar. Har även arbetat på finskspråkig arbetsplats. Själv har jag alltid sett det som kulturer som funnits paralellt, integration har kommit naturligt. Men nog kan man med fog hävda att det förekom segregering från samhällets sida. Dock, ingen kan få mig till att tycka att en finne är en utlänning.

Skriv svar