Våldtäktsstatistik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av Stefan » 15 oktober 2016, 15:24

pandersson2 skrev:Stefan,
jag tycker om ditt inlägg om att brottslingar är unga. Medianåldern för arresterade i USA är 18 år. För mord och våldtäkt 19 år.

Däremot så vill jag hävda att dina ekonomers slutsater om abort inte har statistiskt stöd.

De hävdade att att man skulle få en effekt 10-14 år efter en förändring av antalet oönskade aborter. Om aborter går upp så bör följaktligen morden minska 10-14 år senare.

Abortstatistik 1973-2015
http://www.mccl.org/us-abortion-stats.html

Ser vi på abortstatistiken så ser vi att antalet aborter ökar 1973-1980. Detta skulle betyda att 1985 till 1992 borde vi ha en minskning vilket är precis motsatsen till vad som syns i mordstatistik. Efter 1990 minskar aborterna, vilket borde betyda en ökning i brottslighet under början av 2000-talet men statistiken visar att all brottsligheten minskar. Sambandet verkar därför vara det motsatta vad författarna hävdar, åtminstone de sista 40 åren. När aborter ökar så ökar morden 10 år senare, när aborter minskar så minskar morden 10 år senare. '
Intressant. Men här är det tydligen någon annan mekanism som spelar in. Våra ekonomers mekanism är ju dessa olyckligt födda, resp frånvaron av dem. Inte ens i USA är det vanligt med 10 åriga mördare, de brukar bli minst 14 för att komma med i de kriminella gängen...

Så OM det finns en koppling som infaller prick 10 år efter, är det någon annan faktor. Framgår det vilka åldrar som utför morden?

I mitt exempel är det mycket ungdomsbrottslingar som står för puckeln - ibland som en initiationsrit till gänget . I ditt exempel OM det är vuxna, kunde man kanske spekulera i trauman i samband med aborten som resulterar med en puckel 10-12 år senare.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 16 oktober 2016, 09:48

Personligen tror jag inte det är något tydligt samband mellan aborter och mord. Att den som utför aborten skulle få trauma som påverkar är inte intressant eftersom kvinnor är försumbara som mörderskor. Sedan får vi nog återkomma till en skillnad mellan vita och svarta. Vitas mord är vanligtvis arbetsrelaterade medan svartas är drogrelaterade. Detta borde betyda att vita mördare bör vara äldre än svarta i snitt. Om en snittmördare är 19 år så tror jag inte att detsamma gäller för den som mördar pga arbetet. I ditt fall med gängrelaterat våld bör vi följaktligen antaga att den vanligaste gängmördaren är under 19 år.

Sambandet skulle kunna vara att något annat i samhället påverkar både brottsligheten och aborterna. Mitt generella antagande om att mängden oönskade skulle minska om aborter ökar kan även vara helt fel. Kvinnor kanske gör abort av helt annorlunda orsaker, 70-talets värderingar var inte samma som dagens ungdomar har. Det som brukar anges som orsak nu är att det inte passar i deras liv just nu. Jag har inte sett statistik över "jag avskyr barn och tänker försumma dem om jag blir gravid". Något som det dock finns statistik på är att det aldrig tidigare växt upp så många svarta med ensamstående mödrar. Enligt traditionellt tankesätt så borde detta resultera i en ökning av arga unga män om inte det finns andra faktorer som är viktigare.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av pandersson2 » 6 september 2017, 10:19

Ett stort bekymmer verkar vara varifrån statistik kommerr ifrån. Idag såg jag att Socialstyrelsen hävdar att 87 personer utsatts för dödligt våld 2016. BRÅs siffror är 106.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5079
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av koroshiya » 6 september 2017, 16:43

pandersson2 skrev:Ett stort bekymmer verkar vara varifrån statistik kommerr ifrån. Idag såg jag att Socialstyrelsen hävdar att 87 personer utsatts för dödligt våld 2016. BRÅs siffror är 106.
Så är det med all statistik sammansatt av människor. Dödligt våld betyder olika saker för olika människor. Man kan tydligt se semantikstrider i gyttjebrottning på nätet. Det pratas om samma siffror, men folk försöker tala om för andra att deras egen uppfattning om hur ett ord skall användas är den korrekta.

Eftersom det fortfarande är en människa bakom all statistik är det ett område inom vilket det är mycket lätt att luras, men jag tror att människor alltsomoftast inte gör det medvetet, utan att statistiken är ett resultat av deras uppfostran, kultur, och allmänna läggning.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av frodeh » 7 september 2017, 13:22

Stefan skrev: Jag läste för ett tag sedan en bok av två ekonom- och statistiskt utbildade tänkare, som analyserade diverse vanliga feltänk. Ett av kapitlen var då om brottsligheten i USA, där det antogs att diverse lagändringar resp anti-brottskampanjer ledde till storartade resultat. Författarna ledde i bevis att det var till stora delar feltänk, med ganska måttlig säkerställd statistiskt samband. Men ökningar och nedgångar hade starkt samband med andra faktorer istället.
Ett av dem var abort lagstiftningen. Strikt abortförbud leder till brant ökad brottslighet 14-20 år senare... Medan relativt liberala abortlagar dämpar brottsligheten inom 14-20. Barn som föds oönskade tenderar att fara illa, och därmed tenderar att bli brottslingar. Inget hugget i sten på individnivån, men tendensen är klar sedda i tusental.
..
Argumentet kommer antageligvis fra en bok som het Freakonomics av Donohue og Levitt, og den fikk en god del oppmerksomhet, men er også imøtegått ganske kraftig.
Stephen Pinker i sin "Better Angels of Our Nature" (om den dramatiske historiske nedgangen i vold i vår historie) avfeier i stor grad den kausale lenken mellom abortlovgivning og voldsintensitet i samfunnet.
Utdrag fra Pinker:
But these statistics compare the two ends of a long, hypothetical, and tenuous causal chain—the availability of legal abortion as the first link and the decline in crime two decades later as the last—and ignore all the links in between.

Pinker, Steven. The Better Angels of Our Nature: The Decline of Violence In History And Its Causes (p. 120). Penguin Books Ltd. Kindle Edition.
I sin bok gir han hypotesen flere skudd for baugen, foruten det argumentet som pandersson2 gir, også den forskningen som viser at blant fattige kvinner, er de som benytter seg av abort, i større grad framovertenkende, realistiske og disiplinerte individer. De som fullfører svangerskap derimot, er i større grad fatalistiske, uorganiserte og umodne. Unge gravide kvinner som benytter seg av abort får bedre karakterer på skolen, har mindre sannsynlighet for å ende opp på sosialstøtte og har høyere sannsynlighet for å fullføre skolen. Pinker referer Joyce(2004) i fotnote i denne sammenheng.

Mer fra Pinker:
The availability of abortion thus may have led to a generation that is more prone to crime because it weeded out just the children who, whether through genes or environment, were most likely to exercise maturity and self-control.

Pinker, Steven. The Better Angels of Our Nature: The Decline of Violence In History And Its Causes (pp. 120-121). Penguin Books Ltd. Kindle Edition.
Jeg har ennå ikke kommet til kapittelet om voldtekt (holder på med slaveriet), men bokens hovedtema er den sammenhengende siviliseringsprosess i alle fall i Vesten som har ført til historisk lave voldsrater, inkludert voldtekt. Veldig interessant bok som anbefales på det varmeste. Den nyanserer også det av og til pessimistiske bildet som media i sum kan gi om hvilke dramatiske tider vi lever i. Det var mye verre før.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5079
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Våldtäktsstatistik

Inlägg av koroshiya » 9 september 2017, 20:12

frodeh skrev: Argumentet kommer antageligvis fra en bok som het Freakonomics av Donohue og Levitt, og den fikk en god del oppmerksomhet, men er også imøtegått ganske kraftig.
Stephen Pinker i sin "Better Angels of Our Nature" (om den dramatiske historiske nedgangen i vold i vår historie) avfeier i stor grad den kausale lenken mellom abortlovgivning og voldsintensitet i samfunnet.
Utdrag fra Pinker:
But these statistics compare the two ends of a long, hypothetical, and tenuous causal chain—the availability of legal abortion as the first link and the decline in crime two decades later as the last—and ignore all the links in between.
Pinkers bok verkar intressant.

Själv har jag inte läst Freakonomics, och köpt argumentet om aborterna utan att reflektera över det. Det är typiskt en sak att nämna för att framstå som insatt, men man har alltså kanske varit korkad istället <:)

Får kolla ifall de har Pinkers bok på bibban.

Skriv svar