HBTQ och försvarsmakten

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

HBTQ och försvarsmakten

Inlägg av Lasse O » 3 augusti 2017, 21:53

Expressen:
På måndagen inleddes årets upplaga av Pridefestivalen i Stockholm.
Försvarsmakten passade under förmiddagen på att slå ett slag för hbtq-frågor – men alla var inte glada över ställningstagandet:
"Ni ska vara krigare, har ni glömt det i regnbågsdimman?", frågade en upprörd person på Facebook.
Nu bemöter myndigheten kritiken:
– Vi ska spegla det samhälle som vi har i uppdrag att skydda, säger Klas Eksell, Försvarsmaktens personaldirektör.

Man bör vara försiktig med det argumentet, särskilt som ingen vet var det kommer ifrån. Skall Försvarsmakten verkligen spegla samhället så borde det innebära förturer för många minoriteter, t ex handikappade, de med olika sexuella preferenser, olika hudfärger, olika utbildningar eller kanske ingen eftergymnasial utbildning alls.
Eksell behöver inte argumentera för sin sak eftersom han vet att "spegla samhället" är ett kort som övertrumfar allt och inte innebär några besvärliga följdfrågor.
Bilagor
Svenska brandkåren.gif

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Öl i uniform

Inlägg av sonderling » 4 augusti 2017, 08:16

Ha ha ha, den var klockren. Speciellt den biten "you can never win" känslan i mötet med media.
Och för att jag har bott i Alvesta, ha ha.

Förövrigt är väl historien full av Queera krigare?

Sonderling

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Öl i uniform

Inlägg av unmo300 » 4 augusti 2017, 12:38

Förövrigt är väl historien full av Queera krigare?
Javisst, https://en.wikipedia.org/wiki/Sacred_Band_of_Thebes

....men detta verkar mer vara PK Fascism. https://www.youtube.com/watch?v=v9Cf7TJ8nLk

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Öl i uniform

Inlägg av varjag » 4 augusti 2017, 22:44

unmo300 skrev:
....men detta verkar mer vara PK Fascism. https://www.youtube.com/watch?v=v9Cf7TJ8nLk
Femetta!

tack f. den, Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Öl i uniform

Inlägg av Psilander » 13 augusti 2017, 08:24

"Spegla samhället" så länge individen uppfyller de fysiska och psykiska kraven. Vad folk gör i sänghalmen är relevant ur ett säkerhetsperspektiv, fördömmer FM olika läggning ökar möjligheten att utpressa personalen som inte vill att läggningen ska komma fram. Tex får nog Stigssons S&M förehavanden ses som mer problematiska för satte sig i en situation där han kunde utpressas.

Sedan försvarar faktiskt FM hela Sverige och vårt sätt att leva, samhället har accepterat och tillåter hbtq, klart FM deltar i Pride då.

Sedan är man som chef och ledare skyldig att se hur personalen mår och vad jag sett så har de betydligt bättre stridsvärde av en chef som stöttar dem än någon som fördömmer dem.

Sedan kan jag vända mig mot regnbågsflaggan, för alla ryms under den svenska flaggan, vilket jag tycker FM bör användanäven vid Prode

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 918
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Öl i uniform

Inlägg av Mackan L » 13 augusti 2017, 11:25

Psilander skrev:
Väldigt bra perspektiv/resonemang. Jag hade inte heller reflekterat över utpressningsvinkeln som kommer genom intolerans. Tack.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Öl i uniform

Inlägg av unmo300 » 13 augusti 2017, 16:55

Psilander skrev: "Spegla samhället"
Inte alltid så lätt. http://globalnews.ca/news/3665210/femal ... drops-out/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13796
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Öl i uniform

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2017, 17:47

unmo300 skrev:
Psilander skrev: "Spegla samhället"
Inte alltid så lätt. http://globalnews.ca/news/3665210/femal ... drops-out/
Men det där är väl helt rätt. Alla får försöka, de lämpligaste blir utvalda, oberoende av kön och liknande

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Öl i uniform

Inlägg av Lasse O » 13 augusti 2017, 19:54

Markus Holst skrev:
unmo300 skrev:
Psilander skrev: "Spegla samhället"
Inte alltid så lätt. http://globalnews.ca/news/3665210/femal ... drops-out/
Men det där är väl helt rätt. Alla får försöka, de lämpligaste blir utvalda, oberoende av kön och liknande
Det där kallas meritokrati och anses numera inte passande, åtminstone inte i Sverige. Kön (riktigt eller påhittat), sexuella preferenser eller hudfärg blir viktigare om man verkligen vill "spegla samhället".

Glömde åldern som också är viktig när man vill ge rättvisa åt alla minoriteter och sådana som anser sig missgynnade. Folk som inte ens hunnit få hår i öronen förväntas vara särskilt kloka och tydligen kunna fatta beslut om Sveriges säkerhet och finanser.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Öl i uniform

Inlägg av unmo300 » 14 augusti 2017, 15:56

Men det där är väl helt rätt. Alla får försöka, de lämpligaste blir utvalda, oberoende av kön och liknande
Javisst, men nu är det en fysisk skillnad mellan könen. Man har ju knappast mixade fotbollslag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13796
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Öl i uniform

Inlägg av Markus Holst » 14 augusti 2017, 19:51

unmo300 skrev:
Men det där är väl helt rätt. Alla får försöka, de lämpligaste blir utvalda, oberoende av kön och liknande
Javisst, men nu är det en fysisk skillnad mellan könen. Man har ju knappast mixade fotbollslag.
Förvisso inte, men det är ju av andra anledningar. Jag kan emellertid i såväl armén som i idrott se många kvinnor som skulle göra jobbet bättre än mången man. De flesta unga kvinnor är till exempel bättre soldatämnen än vad jag är idag, och Lotte Schelin, eller vad hon heter, sparkar bättre boll än de flesta män. Så nog skall förmåga, inte könet, vara avgörande. Men vi menar nog samma sak

Skriv svar