Västerländska politiker i hijab

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av Donkeyman » 18 februari 2017, 14:59

Nu har det gått några dagar och jag har "sovit på saken". Men min konklusion blir ännu mer kritisk än från början. Att damerna sätter på sig slöja är en sak, det tänker jag inte gå in på. Men se på bilden en gång till. Den här raddan av damer på "catwalken" framför de Iranska höjdarna ser helt enkelt löjlig ut. Det är så lite representativt som det går an att göra saken. Snudd på en förolämpning gentemot värdarna. Detta är trots allt ett officiellt besök. Någon i sällskapet borde ha haft tillräckligt förnuft för att sätta foten ned och organisera anständig klädsel.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av varjag » 20 februari 2017, 11:53

Gapskratten över ''svenska feminister'' - har spritt sig till.......Kanada!

https://www.youtube.com/watch?v=sKSIrD2ifd0

:lol: , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av varjag » 22 februari 2017, 11:04

Marine le Pen, vägrar ''beslöja sig'' för möte med Stormuftin av Libanon.......

http://www.express.co.uk/news/world/770 ... t-National

Goodonyah Girl! :thumbsup:

Varjag

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av unmo300 » 24 februari 2017, 07:57


unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av unmo300 » 24 februari 2017, 08:46

Påtager mig rollen som djävulens advokat.
sjal.jpg
sjal.jpg (22.65 KiB) Visad 1187 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av varjag » 24 februari 2017, 10:14

unmo300 skrev:Man kanske vill reta Trump. https://www.theguardian.com/commentisfr ... en-swedish
Who has the power to make decisions over a woman’s body? Swedish aid policy is aimed at making sure the answer, everywhere, is: she does
De ''svenska hobbyfeministerna'' tycks ta lätt på islamisk könsstympning av flickebarn.....redan nu vitt utbrett i Sverige :roll:
Föutom alla redan ''invandrade'' och snöpta kvinnor......

Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 13:18

unmo300,

det var ju en slöja i traditionell västerländsk stil. Jag förmodar att eftersom mötet var i en kyrkbyggnad vatikanen valdes slöja. Det finns ju andra bilder från Vatikanen där hon träffar påven utan slöja.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av unmo300 » 24 februari 2017, 14:08

en slöja i traditionell västerländsk stil.
Slöja som slöja, det finns protokoll. http://www.lastampa.it/2011/07/15/vatic ... agina.html

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 14:31

unmo300,

den här tråden startades faktiskt för att undra varför man inte valde dessa alternativ som finns i enlighet med den kulturen som länderna representerar, inte huruvida det var rätt eller fel att ha huvudbonad. Är man i en religiös byggnad anser jag att man anpassar sig, dvs har huvudonad, tager av skor eller vad som nu krävs. Det är normal artighet. Det som jag undrade över det var varför man bär klädesplagg som inte ingår i ens kulturs normala klädsel. För mig verkade det vara ett nytt fenomen och eftersom inget hittills presenterat en bild äldre än två decennier så verkar det som att mina tankar var korrekta. Därför undrade jag över varför sättet som man väljer att representera sig har ändrats.

Edit
Enligt din länk så verkar det som att många kvinnliga ledare på sistone inte verkar vilja följa protokollet. Du får gärna undersöka hur klädseln för kvinnor som träffat påven varierat genom tiderna.

Edit2
Hur är det möjligt att jag gör en editering och det står ändrad 24 gånger?
Senast redigerad av 2 pandersson2, redigerad totalt 24 gång.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av unmo300 » 24 februari 2017, 14:34

islamisk könsstympning
Har ju egentlingen inte med religion att gøra. Æven om det mest førekommer i muslimska lænder, fræmst i Afrika. https://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av unmo300 » 24 februari 2017, 15:22

Hur är det möjligt att jag gör en editering och det står ändrad 24 gånger?
Alternativa fakta.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 16:41

unnmo300,

måste vara alternativa fakta som smyger sig in hit.

Det var en intressant länk du hade. Som jag tolkar den så anser UNICEF att kvinnlig omskärning främst är ett katolskt problem, de nämns ju först bland religionerna.

"Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister."

Tänker lyfta detta i en egen tråd, då det är intressant.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av varjag » 26 februari 2017, 11:06

unmo300 skrev:
islamisk könsstympning
Har ju egentlingen inte med religion att gøra. Æven om det mest førekommer i muslimska lænder, fræmst i Afrika. https://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning
Intressant........
Situationen i Sverige

Flyktingar har tagit med sig traditionen till västvärlden, vilket har lett till en ökning av könsstympning i Europa, Nordamerika och Australien. Sedan 1999 råder en hårdare lagstiftning mot könsstympning i Sverige. Straffskalan har skärpts genom att straffet för den som utför könsstympning i Sverige nu är mellan två och fyra års fängelse. Även förberedelse och underlåtenhet att avslöja könsstympning är straffbart.
Är de svenska fängelserna redan överfyllda av muslimska ''knivskärare'' ?

Eller finns det ens någon ??????

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av varjag » 1 mars 2017, 11:16

Som väntat, har nu de beslöjade svenska ministrarna och delegaterna - hamnat i Riksdagens interpellationsdebatt...... :)
Dessa uttalanden [feministisk utrikespolitik m m] förpliktar. När de kvinnliga företrädarna för Sveriges regerings- och näringslivsdelegation, med EU- och handelsminister Ann Linde i spetsen, då väljer att bära slöja och böja sig för det iranska islamofascistiska patriarkatets vilja gällande kvinnors klädsel under sitt besök i Iran, är det många som med rätta ställer sig frågande till agerandet. Det sänder inte minst ut mycket märkliga signaler till alla de kvinnor som tvingas leva under islamistiskt förtryck världen över, samtidigt som man gynnar och spelar den iranska regimen i händerna.

[…]

Är det verkligen värdigt en “feministisk regering” och ett uttryck för en “feministisk utrikespolitik” att böja sig för den islamofascistiska diktaturen i Iran i enlighet med vad som framgår ovan?
:lol: Varjag

Skriv svar