Omskärelse av flickor

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 17:12

Grunden till tråden är följande artikel om kvinnlig omskärelse.
https://unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning

Det är en artikel av UNICEF. I den tager man upp kvinnlig omskärelse. De flesta känner till att det förekommer i muslimska länder samt bland ortodoxa kristna som lever i samma områden. Enligt UNICEF verkar det dock som att katolikerna har en stor vana vid kvinnlig omskärelse. Man nämner även Peru som ju är ett katolskt land.

"Könsstympning av flickor förekommer på många håll runt om i världen, från Indonesien i öst till Peru i väst"
"Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister. "

Det enda jag hittat i ett land med delvis katolsk befolkning, Kenya knappt 20% katoliker, var en kampanj för att förhindra det enligt en infödd religion. Det här är i enlighet med övrigt man läser om kristna missionärer som senaste århundradet missionerat emot kvinnlig omskärelse. Det enda jag verkar hitta är att katolska yrkan kämpar emot omskärelse med det finns kristna som utför det trots kyrkan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Campaign_ ... nial_Kenya

I Peru verkar det som att det är en tradition hos Conibofolket, så det verkar inte ha något med katoliker att göra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shipibo-Conibo_people

Därför undrar jag om någon känner till dessa katolska länders tradition av kvinnlig omskärelse? När det börjat, vad som motiverat det osv.

Edit
Hittade en undersökning från Burkina Faso. Runt 25% kristna varav 76% kvinnor omskurna, 6% av kvinnorna hänvisade till religionen som bidragande.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4064295/

Edit2
Eftersom det inte verkar finnas belägg för att kvinnlig omskärelse någonsin varit en katolsk sedvänja så ändrar jag titeln.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 25 gånger.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av unmo300 » 24 februari 2017, 17:39

Också protestanter?!

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 18:16

unnmo300,

tydligen så är även protestanter aktiva. Hittar dock ingen information. Ser vi på ländernas statistik så är inte katolska eller protestantiska länder ledande.

Enligt UNICEF med data från 2016

Land %
Somalia 98
Guinea 97
Djibouiti 93
Sierra Leone 90
Mali 89
Egypten 87
Sudan 87
Eritrea 83
Burkina Faso 76
Gambia 75
Etiopien 74
Mauretanien 69
Liberia 50
Guinea-Bissau 45
Tchad 44
Elfenbenskusten 38
Nigeria 25
Senegal 25
Centralafrika 24
Kenya 21
Yemen 19
Tanzania 15
Benin 9
Irak 8
Togo 5
Ghana 4
Niger 2
Uganda 1
Kamerun 1

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9780
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av Amund » 24 februari 2017, 18:27

Jag tolkar det som att detta är en urgammal sedvänja som fanns innan tillkomsten av de religioner vi känner till, men att dessa sedvänjor liksom allt annat förekommande i samhället har vävts in i rådande religion.
pandersson2 skrev:
kvinnlig omskärelse? När det börjat, vad som motiverat det osv.
Det enda vettiga förklaringen jag kan tänka mig är en sorts patriarkal svartsjuka där tanken är att om man avlägsnar kvinnans förmåga till sexuell njutning - så har man tryggat en aspekt av mannens kontrollbehov... Det är en med våra moderna mått mätt helt absurd föreställning men inte alls orimlig, även moderna män försöker ju kontrollera sin kvinnas sexualitet.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 18:34

Amund,

det är ju den traditionella bilden som väl alla är överens om, men kopplingen till katoliker och protestanter? Enligt undersökningen från Burkina Faso så var det 26% muslimer som hänvisade till religion mot 6% för kristna. Den sade även att det fanns muslimska texter som tolkats som stöd för kvinnlig omskärning men inte kristna. Erfarenheter från Egypten var tydligen att kristna program mot omskärelse haft större effekt än muslimska program, men det är en undersökning jag ej läst.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 19:40

Vill rekommendera en artikel av Sara Johnsdotter från Malmös Högskola.
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/do ... 1&type=pdf

Man känner till kvinnlig omskärelse från över 2000 år sedan i Egypten via grekiska och egyptiska skrifter. Under romartiden och Bysans så finns det skrifter, äldsta från 100-talet, som föreslår det medicinskt för dem med förstorad klitoris. Under 1800-talet verkar det i Europa börjat användas medicinskt för kvinnor med okontrollerad sexualitet enligt tidens mått. Första beskrivningen från Afrika är från början av 1500-talet om svarta vid Röda Havet. Det verkar inte finnas källor på att det förekommit i större utsträckning i någon europeisk kultur, med undantag av den hellenistiska Ptolemeiska kulturen i Egypten.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 20:30

Jag har hittat något katolskt. Under 1600-talet så försökte katolska munkar i Etiopien motarbeta kvinnlig omskärning vilket resulterade i att de blev av med sina medlemmar. De vände sig då till Rom. En medicinsk grupp skickades ner som kontasterade att etiopiska kvinnor led av förstorade genitalier varför omskärning kunde motiveras och kyrkan kunde därför acceptera dem som medlemmar. Dessa erfarenheter gjorde att katolska kyrkan var neutral då protestantiska missinärer försökte förrbjuda bruket i Kenya på 1920-talet.

Källan verkar vara nedanstående bok.
Efua Dorkenoo, Cutting the rose: female genital mutilation: the practice and its prevention.
London: Minority Rights Publication, 1994

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av KoteGaeshi » 24 februari 2017, 22:39

Amund skrev:Jag tolkar det som att detta är en urgammal sedvänja som fanns innan tillkomsten av de religioner vi känner till, men att dessa sedvänjor liksom allt annat förekommande i samhället har vävts in i rådande religion.
pandersson2 skrev:
kvinnlig omskärelse? När det börjat, vad som motiverat det osv.
Det enda vettiga förklaringen jag kan tänka mig är en sorts patriarkal svartsjuka där tanken är att om man avlägsnar kvinnans förmåga till sexuell njutning - så har man tryggat en aspekt av mannens kontrollbehov... Det är en med våra moderna mått mätt helt absurd föreställning men inte alls orimlig, även moderna män försöker ju kontrollera sin kvinnas sexualitet.
https://www.theguardian.com/us-news/201 ... st-america

Som bekant var J H Kellogg - han med frukostflingorna - både sjundedagsadventist och rabiat onanimotverkare, bland annat förespråkade han att skära bort delar av både pojkar/män och flickor/kvinnor. Snarare var väl motivet, som i Bergstroms fall ovan, att undertrycka "onaturligt" beteende och kontrollera sexualitet snarare än just något kristeligt, även om de väl lär ha sammanfallit i mångas ögon.

Att vilja trycka ned barns och ungdomars, och kanske främst flickors, sexualitet och sexuella utveckling är knappast unikt för någon särskild religion.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2017, 23:05

KoteGaeshi,
Efter att under dagen läst mycket i ämnet får jag nog säga emot att man inte skall koppla kvinnlig omskärelse till en viss religion. Kvinnlig omskärelse har spritts till Asien till enbart de muslimska länderna och det finns gott om muslimska företrädare som förespråkat det. Framförallt sunni förknippas med kvinnlig omskärelse. På senare tid har det dock börjat ändras och det finns röster både för och emot inom islam. Alla andra större religioner huvudinriktningar förbjuder det, förutom ortodoxa kristna kyrkor i Etiopiens närområde och en mindre judisk grupp i samma område. Finns även andra afrikanska kristna kyrkor som ser motståndet mot omskärelse som kolonialism som skall motarbetas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Religious ... mutilation

Sunni
The Shafi'i school considers female circumcision to be wajib (obligatory).[36]
The Hanbali school considers female circumcision to be makrumah (honorable) and strongly encouraged, to obligatory.[37]
The Maliki school considers female circumcision to be sunnah (optional) and preferred.[37]
The Hanafi school considers female circumcision to be sunnah (preferred).[37]
Shiiter
Shiite religious texts, such as the hadith transmitted by Imam Al-Sadiq, states, "circumcision is makrumah for women". Makrumah is usually translated as "meritorious action or noble deed, but something that is not religiously obligatory"
Ayatollah Khamenei issued a ruling for Shiite Muslims in Iran, in 2011, declaring FGM as permissible but not obligatory
Om Indonesien, som gör mindre rituellt ingrepp av muslimska religiösa skäl.
http://theconversation.com/female-genit ... nics-54379
Indonesia tried to ban the practice in 2006. But religious clerics reacted by releasing an edict declaring that it was part of a religious practice. In 2010, the Indonesian Health Ministry released a regulation that allowed medical personnel to perform female genital cutting on young girls.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av KoteGaeshi » 25 februari 2017, 13:30

pandersson2 skrev:KoteGaeshi,
Efter att under dagen läst mycket i ämnet får jag nog säga emot att man inte skall koppla kvinnlig omskärelse till en viss religion.
Det skrev jag förvisso inte heller, utan
KoteGaeshi skrev: Att vilja trycka ned barns och ungdomars, och kanske främst flickors, sexualitet och sexuella utveckling är knappast unikt för någon särskild religion.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Katolsk omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2017, 13:39

KoteGaeshi,

beklagar om jag övertolkade dig. Eftersom det var just omskärelse som var ämnet så gick mina tankar och det hållet och vad gäller kvinnlig omskärning, inte manlig, så sticker islam och då sunni ut som de enda som propagerat för. Att kristendom, islam och juden definitvt velat kontrollera ungdomars sexualitet instämmer jag helt i. Buddism och hinduism kan jag inte uttala mig om. Hoppas att ursäkten och förklaringen till missförståndet accepteras.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 25 februari 2017, 13:47

Ändrade titeln efersom det inte verkar finnas katolsk koppling till kvinllig omskärelse

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Omskärelse av flickor

Inlägg av tryggve » 25 februari 2017, 14:50

Hm, en sökning på historik kring detta verkar göra gällande att det första omnämnandet skriftligen är i ett dokument som är daterat 163 fKr. Det verkar i den omfattande engelskspråkiga wikiartikeln finnas nämnt att det ska ha förekommit i det forntida Egypten, men att det verkar vara rätt oklart med källor till det. Plus att det verkar tolkas lite olika.

https://en.wikipedia.org/wiki/Female_ge ... on#History

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Omskärelse av flickor

Inlägg av pandersson2 » 26 februari 2017, 12:11

Varjag,

på din fråga:
Är de svenska fängelserna redan överfyllda av muslimska ''knivskärare'' ?
Är svaret att 2 personer dömts 2006 för omskärningar utförda i Somalia till 2014. 46 anmälningar har gjorts sedan 1982.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_ ... _i_Sverige

Skriv svar