Västerländska politiker i hijab

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2017, 12:06

Såg bilder på hur svenska feministiska politiker är i Iran och representerar Sverige med anpassad klädsel iform av Hijab. När började den här vanan? När man ser bilder från 1970-talet så verkar alla västerländska kvinnliga politiker avstå från muslimsk klädsel. Hur är det i övriga delar av Mellanöstern? Brukade kvinnliga politiker hijab i andra länder på 1970-talet? Jag lyckas inte hitta bra information då allt drunknar i åsikter och nutida bilder.

Det som är min grundfrågeställning är om det har skett en förändring i hur västerländska kvinnliga politiker väljer att representera sig i Mellanöstern. Om det är en förändring skulle det vara trevligt att kunna diskutera orsakerna och vilka händelser som lagt grunden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28753
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av Hans » 11 februari 2017, 14:05

Om jag inte misstar mig är det olagligt sedan 1979 att för kvinnor inte täcka håret i offentlig miljö.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av sonderling » 11 februari 2017, 16:46

Hade de verkligen Hijab? Brukar det inte bara vara en sjal som man nödtorftigt svept om huvudet? För att visa lite god vilja liksom. Ah! Nu ser jag att Hijab betäcknar täckande klädsler i allmänhet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hijab

Jag har trott att det var den där typen där bara ansiktet syns.

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2017, 20:08

Jag är mest intresserad av hur klädseln var tidigare vid besök. Sedan så skulle det vara intressant att få reda på varför man valt att använda muslimska klädestradition iställer för den europeiska hatten som väl borde vara ett alternativ som är förenligt med islamska regler. Mest nyfiken på om någon har några bilder från tidigare besök. Det bör finnas men som jag skrev, när jag sökte så drunknade aktuellt material i alla nyare bilder.

Edit Det är sådant här jag försöker hitta. Bild på drottning Silvia på statsbesök i Saudi Arabien 1981.
Bild
Bild

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2017, 20:45

En bild med utrikesminister Anna Lindh som besökte Arafat i Gaza 2001.

Bild

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2017, 21:10

Tager även med en bild av Madeleine Kahn där hon ju har en motsvarande västerländsk huvudbonad som täcker hår och öron. Är det någon som känner till om några kvinnliga ministrar eller liknande på besök i Iran haft motsvarande efter revolutionen?

Bild

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2017, 21:16

En bild med drottning Elizabeth från besök i Saudiarabien 1979. Inte hijab, men huvudbonad i europeisk tradition.

Bild

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av Martin Lundvall » 11 februari 2017, 21:22

Beträffande varför man valt muslimsk klädestradition så är det väl att kontakta politikern eller utrikesdepartementet. Det måste ju ha diskuterats, jag gissar dock att svaret är av respekt till värdlandet. Att få ett svar som inbegriper hela diskussionen och dess avvägande tvivlar jag på :)

/Martin

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13801
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av Markus Holst » 11 februari 2017, 22:03

Som vänsterländsk huvudbonad kan vi ju välja Bild

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2017, 22:16

Markus Holst,

precis, vi har ju en stark tradition i området.

Här är en som samlat bilder på hijab och liknande. De bilder som finns verkar vara från slutet av 1990-talet och framåt. Är det någon som har några äldre exempel på folk i högre ställning med hijab?
http://www.danielpipes.org/blog/2008/03 ... ical-women

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13801
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av Markus Holst » 11 februari 2017, 22:29

Detta att kvinnors kläder alltid skall diskuteras är intressant. Har vi några exempel där mäns kläder diskuteras på liknande sätt?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2017, 23:27

Det finns ju diskussioner om frackar, smoking och kostymer på forumet. Jag kommer inte på att det varit aktuellt med någon diskussion om att herrklädseln skall anpassas till andra kulturer. Om du har ett exempel på det skulle det dock vara intressant. Jag har dock inte sett någon skillnad i herrklädseln, det är konstant mörk kostym sedan lång tid tillbaka oavsett var man är. Det skulle väl vara varför man övergick från frack eller varför man upphörde att använda hattar, men det tror jag varit beroende av modet, inte för att taga hänsyn till andra kulturer.

Edit
En diskussion som jag funderat på att starta har varit hur västerländskt mode på uniformer spridits över världen. Det skulle vara intressant att lära sig mer om det ämnet.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av Donkeyman » 12 februari 2017, 10:54

När det gäller herrklädsel så är det snarare så att nästan hela världen har anpassat sig till Europeisk tradition. Både inom business och politik använder man mörk kostym med slips som representativ klädsel i mängder med länder som i utgångspunkten har en helt annan kultur. Det är först på senare tid som man ser till exempel Afrikanska ledare iförda ortens traditionella högtidskläder.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13801
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av Markus Holst » 12 februari 2017, 11:01

Donkeyman skrev:När det gäller herrklädsel så är det snarare så att nästan hela världen har anpassat sig till Europeisk tradition. Både inom business och politik använder man mörk kostym med slips som representativ klädsel i mängder med länder som i utgångspunkten har en helt annan kultur. Det är först på senare tid som man ser till exempel Afrikanska ledare iförda ortens traditionella högtidskläder.
Det är väl i stort bara länderna på arabiska halvön som skiljer ut sig, sedan Kina slopade mao-pyjamasen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7193
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av sonderling » 13 februari 2017, 07:04

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KxQ ... tt?ref=yfp

Ja det är ju lite problematisk detta, Vänster kvinnor som tvingats bära slöja är kritiska.

Sonderling

Skriv svar