Är moral och etik relativt? Jag menar till exempel, är man en sämre människa ifall man tar emot mutor i ett land som Sverige där mutor är ovanligt, jämfört med att ta emot mutor i ett land där mutor hör till vardagen? Eller är brott som utförs av många och som i den miljön ofta inte heller leder till åtal, inte lika allvarliga ur moralisk synpunkt? Exempelvis våldtäkt, dråp och plundring i krigssituationer jämfört med om samma handling sker individuellt och enskilt i ett civiliserat och fredligt land.
Spontant menar jag att moralen och etiken aldrig kan bedömas olika, men samtidigt tror jag det är så människan fungerar.
Finns det inte någonting inom oss som gör att det ändå finns en förståelse för handlingar som begås i en miljö, där den [onda] handlingen är vanligt förekommande? Och hur påverkar det i så fall vår bedömning av t.ex. ”krigsförbrytare”?
När det italienska rättsväsendet slog till hårt mot makthavare både inom förvaltning och näringsliv under nittiotalets början, var det många [vanliga män] som tog sitt liv på grund av anklagelserna… De flesta ansåg sig bara ha agerat efter de regler och förutsättningar som gällde i det italienska samhället och kunde inte se sig själva som brottslingar.
Jag har inga svar men jag tycker frågan är viktig att belysa eftersom jag upplever hur många [hederliga och moraliska] svenskar med bestämdhet VET att de ALDRIG skulle accepterat judeförföljelser om de levat i Tyskland på 30-talet. Att de växt upp i Sverige långt senare har enligt dem själva ingenting att göra med deras hårda antinazistiska hållning.
Är det skillnad på moral och moral..?
-
- Medlem
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 10 december 2008, 03:08
Re: Är det skillnad på moral och moral..?
Jo men nog är det väl relativt.
På mina seminarier (lärarprogrammet, Uppsala) vill kursarna ofta plocka billiga poäng på att påpeka att skolan i det gamla Sverige var "moraliserande" och syftade till att skapa lydiga, rättänkande samhällsmedborgare/undersåtar. Tydligen är det inte vad skolan gör idag, då vi fostrar demokratiska, rättänkande medborgare...
På mina seminarier (lärarprogrammet, Uppsala) vill kursarna ofta plocka billiga poäng på att påpeka att skolan i det gamla Sverige var "moraliserande" och syftade till att skapa lydiga, rättänkande samhällsmedborgare/undersåtar. Tydligen är det inte vad skolan gör idag, då vi fostrar demokratiska, rättänkande medborgare...
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
Re: Är det skillnad på moral och moral..?
Moral är relativt i olika samhällen och över tid.
Skilsmässor, samboförhållanden, dans, glädjeyttringar...
I majoriteten av samhällen brukar det betraktas som oetiskt att skada varandra, i olika grad beroende på hur närstående man är. ibland får man inte ens ge främlingar på käften (så pk).
Dålig etik och moral brukar vara sådant de sysslar med i grannbyn.
Skilsmässor, samboförhållanden, dans, glädjeyttringar...
I majoriteten av samhällen brukar det betraktas som oetiskt att skada varandra, i olika grad beroende på hur närstående man är. ibland får man inte ens ge främlingar på käften (så pk).
Dålig etik och moral brukar vara sådant de sysslar med i grannbyn.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7199
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Är det skillnad på moral och moral..?
Du ställer intressanta frågor. Samma saker har jag också tänkt på. Kotegaeshi inlägg är intressant också, med tanke på hans kursare, jag har ju den åsikten att moraliserandet har ökat på senare år. Det är bekvämt man kan peka finger man behöver inte göra nått själv.
Moral byter ju plats, ja skilland mellan moral och moral alltså. Fast 30-talets moraliserande var ju annorlunda än dagens moraliserande.
Sonderling
Moral byter ju plats, ja skilland mellan moral och moral alltså. Fast 30-talets moraliserande var ju annorlunda än dagens moraliserande.
Sonderling
Re: Är det skillnad på moral och moral..?
Det är klart att det varierar över tid och att det moraliseras över olika saker i olika tider.
I dag tycker jag mig t ex märka att många har ett slags påklistrad, relexmässig fördomsfrihet: "Vi vet inget om det!", "Det är individuellt!", etc. Detta trots att det kan handla om etablerad kunskap, som bekräftas av forskning, exempelvis det faktum att föräldrarna med olika social tillhörighet (statistiskt sett) ger olika typer av namn till sina barn. Om generaliseringar aldrig är OK faller mycket av samhällsforskning och förståelsen av samhället rent allmänt.
Det här ser jag som ett exempel på moralism 2015, men som var otänkbart för några decennier sedan. Att säga något som bevisligen är rätt faktamässigt blir lätt plumpt och rent av moraliskt förkastligt i dagens samhälle.
I dag tycker jag mig t ex märka att många har ett slags påklistrad, relexmässig fördomsfrihet: "Vi vet inget om det!", "Det är individuellt!", etc. Detta trots att det kan handla om etablerad kunskap, som bekräftas av forskning, exempelvis det faktum att föräldrarna med olika social tillhörighet (statistiskt sett) ger olika typer av namn till sina barn. Om generaliseringar aldrig är OK faller mycket av samhällsforskning och förståelsen av samhället rent allmänt.
Det här ser jag som ett exempel på moralism 2015, men som var otänkbart för några decennier sedan. Att säga något som bevisligen är rätt faktamässigt blir lätt plumpt och rent av moraliskt förkastligt i dagens samhälle.
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Är det skillnad på moral och moral..?
Moraliskt engagerade personer kan i grova drag indelas i tvenne kategorier.
1) De, som uppriktigt strävar efter att själva uppträda någorlunda moraliskt och rättrådigt.
2) De, som framförallt ägnar sig åt att påtala omoralen hos andra.
1) De, som uppriktigt strävar efter att själva uppträda någorlunda moraliskt och rättrådigt.
2) De, som framförallt ägnar sig åt att påtala omoralen hos andra.
Re: Är det skillnad på moral och moral..?
Undrar om inte varumärkesbyggarna är en 3:dje betydande grupp.hasse lindquist skrev:Moraliskt engagerade personer kan i grova drag indelas i tvenne kategorier.
1) De, som uppriktigt strävar efter att själva uppträda någorlunda moraliskt och rättrådigt.
2) De, som framförallt ägnar sig åt att påtala omoralen hos andra.