Sexuellt våld mot kvinnor

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Sexuellt våld mot kvinnor

Inlägg av cats » 18 juli 2013, 09:52

Har läst bocken "Annika Larsdotter barnmörderska - kön, makt och sexualitet i 1700-talets Sverige" av Inger Lövkrona

En intressant bok som väcker en del frågor. Framför allt frågan om huruvida det fanns någon form av tvång till sex med i bilden när pigan, den ogifta svägerskan, eller en änka blev med barn genom "olovlig beblandelse".

Själv har jag endast en gång stött på ett omnämnande om något som skulle kunna kallas våldtäkt i gamla rättegångsprotokoll. Det var ett fall från våra trakter i början på 1800-talet där en äkta man tog livet av sin hustru. Samtidigt som han slog ihjäl henne gav han enligt rätten uttryck för "sina köttsliga lustar". Idag skulle vi kalla det för våldtäkt inom äktenskapet.

Har någon en aning om när begreppet våldtäkt, eller sexuellt våld av något annat slag, blev en juridisk term? Eller hur det behandlades inom rättsväsendet?

Fallet jag läste om behandlade inte våldtäkten som ett brott i sig, utan endast som en försvårande omständighet, för att visa hur depraverad individ mannen ifråga var rent allmänt. Men så låg fallet inom ramen för det som vi idag skulle kalla för brott mot liv. Kanske man behandlade våldtäkter inom andra rättsområden än inom ramen för Missgärningsbalken.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sexuellt våld mot kvinnor

Inlägg av Ben » 18 juli 2013, 15:03

Begreppet "våldtäkt" och synen på sexuellt våld mot kvinnor behandlas i avhandlingen Kvinnofrid av Karin Hassan Jansson. Fokus ligger på perioden 1600-1800, men hon går även tillbaka till den medeltida kvinnofridslagstiftningen och berör utvecklingen under 1800-talet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sexuellt våld mot kvinnor

Inlägg av a81 » 19 juli 2013, 09:35

Denna Wikipedia-sida ger en bra om än kortfattad översikt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt

Om våldtäktsmålen, trots att våldtäkt var lika olagligt i äldre tider som i dag, var färre skulle jag gissa att det beror på en kombination av två saker:
  • Våldtäkt anmäldes inte i samma omfattning som i dag.

    Våldtäkter var inte lika vanliga som i dag.
Jag kan tänka mig att det var svårt för en piga att exempelvis anmäla sin arbetsgivare för våldtäkt, särskilt om fysiskt våld inte förelåg och/eller det var frågan om ett slags gråzon mellan ofrivillighet och frivillighet. Dessutom antar jag att tillfällena till våldtäkt var färre i ett mindre individualistiskt samhälle, man bodde inte ensam, man var inte ute och festade ensam, etc.

Skriv svar