Internationella kvinnodagen - kvinnohistoria!

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Internationella kvinnodagen - kvinnohistoria!

Inlägg av Johan Matsson » 15 maj 2013, 19:51

Davian skrev:...
90kg man och 90 kg kvinna har lika mycket energiutväxling i kroppen, dvs; en "manlig" muskel och en "kvinnlig" är precis lika effektiva. De skillnader vi ser idag hos vältränade män och vältränade kvinnor är ur ett stenåldersperspektiv ganska minimala. usain bolt springer 100m på 9,50 nånting, en kvinna springer på ca 10. Den där skillnaden är sjukt stor i friidrottsammanhang, men inte när det gäller att jaga en mammut.

...
Ja, säg 1kg muskelmassa man-kvinna är iså fall mer sant.
Men det är skildnad på psykologi och biokemi. Inom psykologin kan man säga välding mycket utan att behöva bevisa någonting och hoppa fram och tillbaka i ämnen med långa steg. Och om så är bevisen ändå för det mesta diskutabla. Och tjafs blir det uppenbarligen. Inte för att jag tycker att det är ointrassant, jag tycker t ex att Laura Mulveys observationer om den manliga blicken i film är intressant och håller med henne, även om jag inte själv alls köper hur hon bygger upp sina teorier, den biten ratar jag och några bevis alla kan köpa finns inte. Så är det inte inom biokemin, då skulle den forskningen falla platt. Men där är ämnena extremt smala och så pass prickskjutande att ingen som inte håller på med just det förstår eller kan säga så speciellt mycket om det. Vilket gör publiceringen av dem blir rätt meningslös för dagstidningar, så länge inte någon börjar lägga läsa in en massa andra saker och det kan inte journalister göra riktigt, utan att det blir psykologi av det hela.

Davian
Medlem
Inlägg: 3744
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Internationella kvinnodagen - kvinnohistoria!

Inlägg av Davian » 15 maj 2013, 20:43

Jag hängde inte riktigt med i ditt inlägg... 8O

kan du förtydliga? jag förstår inte alls vad du vill föra fram för budskap?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Internationella kvinnodagen - kvinnohistoria!

Inlägg av Johan Matsson » 15 maj 2013, 21:37

jag bestrider inget du sagt, bara fyller I det du sjalv skrev om genus och kon. amnena blandas ofta ihop I debatter.

Davian
Medlem
Inlägg: 3744
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Internationella kvinnodagen - kvinnohistoria!

Inlägg av Davian » 16 maj 2013, 00:32

Aha! Det var ju skönt :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Internationella kvinnodagen - kvinnohistoria!

Inlägg av lampros » 16 maj 2013, 06:16

Davian skrev:Jag har inga särarts-forskare i huvudet. Jag kan leta reda på information. Dock tvekar jag på att det finns särskilt många. Genus som ämne är väldigt nytt, och det finns nästan enbart i Nordeuropa. (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, ungefär) och England. Det är länder som är bra mycket mer progressiva i de här frågorna än större delen av världen.
Nej, du behöver inte leta fram det.

Man kan förstås gissa att det finns en och annan särartsfeminist el dyl i USA. Det är ett stort land och dess akademi tenderar att ha större bredd än vår.

Skriv svar