Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13835
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2010, 13:03

Om vi bortser från det självklara, att mobiltelefonen har skapat en marknad för mobiltelefoner, har vi kunnat se att mobiltelefonen haft några makroeffekter på ekonomin?

Jag gissar att man den gången vanliga telefonen blev vanlig, kunde se tecken i ekonomin eftersom det blev enklare att göra affärer. Jag gissar att man kunde se effekter av detta i ekonomin (även om jag inte kan peka på vilka).

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9797
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Amund » 10 maj 2010, 20:18

Mobiltelefonen har ju utvecklats till musikspelare, surfplattform och gud vet vad nästa steg blir. Tillsammans med en snabb teknikutveckling är den ju liksom bilen även till stor del en statussymbol vilket ytterligare driver på efterfrågan. Detta märks inte minst även i Indien och Kina där kanske inte behovet alltid är den starkaste drivkraften till att antalet användare hela tiden slår nya rekord. Branschen som sådan är ju starkt inriktad på privatkonsumtion, ofta lånefinansierad sådan och med aggresiv marknadsföring, och därmed misstänker jag att det bör dra upp tillväxten kraftigt.

En telefon som kostar 1 krona, om man samtidigt måste teckna ett abbonemang som efter 24 månader har kostat 6-7000 kronor är ingenting annat än ett konsumtionslån som jag ser det.

Sen borde det ju självklart bidra till en viss rationalisering när tillgängligheten ökar, men jag är personligen tveksam till det makroekonomiska värdet av detta.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Wooster » 11 maj 2010, 09:44

Markus Holst skrev:Om vi bortser från det självklara, att mobiltelefonen har skapat en marknad för mobiltelefoner, har vi kunnat se att mobiltelefonen haft några makroeffekter på ekonomin?

Jag gissar att man den gången vanliga telefonen blev vanlig, kunde se tecken i ekonomin eftersom det blev enklare att göra affärer. Jag gissar att man kunde se effekter av detta i ekonomin (även om jag inte kan peka på vilka).
Det är väl svårt att härleda sådana här makroeffekter, men man har ju sett tydliga "catch-up"-effekter i utvecklingsländer som inte haft råd att etablera fasta telefonnät snabbt kunnat etablera mobila telefonnät istället.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av varjag » 14 maj 2010, 14:04

Jag gissar att man den gången vanliga telefonen blev vanlig, kunde se tecken i ekonomin eftersom det blev enklare att göra affärer
Jo - det blev det. Men muntliga affärer - måste nästan alltid bekräftas skriftligen, helt enkelt med brev och underskrifter.

M.a.o. farten i kommersiella transaktioner ökade med en halv brevgångstid.....OK - ''jag bekräftar med order/brev''.

Om jag fattat rätt - sker den bekräftelsen per mobil - med ett knapptryck. Som inte alltid ger nödvändig tid till reflektion.
det självklara, att mobiltelefonen har skapat en marknad för mobiltelefoner
Håller med - dom enda som inte säljer ''nallar'' numera torde vara Frälsningsarmén! Kopiösa mängder av reda pengar - pratas bort med skitsnack varav varjag har intet bruk. Efter ett fyrtiofyra års arbetsliv med 2-3 linjetelefoner på bordet ansluter jag mig till Graham Bell's diktat, att uppfinningen är till för ''brådskande och viktiga meddelanden'' :D , Varjag

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Osprey » 14 maj 2010, 15:37

varjag skrev:Jo - det blev det. Men muntliga affärer - måste nästan alltid bekräftas skriftligen, helt enkelt med brev och underskrifter.

M.a.o. farten i kommersiella transaktioner ökade med en halv brevgångstid.....OK - ''jag bekräftar med order/brev''.
Detta är ju den skillnad som isåfall uppstår när man till exempel begär en offertförfrågan via telefon istället för via brev. Offerten kommer då normalt sett på papper ändå, eftersom den måste skrivas under och arkiveras. Men för alla andra interaktioner där underskrift inte omedelbart krävs, så blir tidsvinsten otroligt mycket större.
varjag skrev: Om jag fattat rätt - sker den bekräftelsen per mobil - med ett knapptryck. Som inte alltid ger nödvändig tid till reflektion.
Det ger normalt sett samma tid för reflektion och eftertanke som annan kommunikation, eftersom man själv bestämmer när man vill bekräfta/svara.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13835
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2010, 23:26

Där jag själv kan uppleva att mobilen ändrat mina "företagsrutiner" är att jag får leveransavisering per sms från min fabrikör i Pakistan och därmed kan ha tullhandlingarna färdigskrivna när leveransen dyker ner på Landvetter flygplats.

Även kan jag se att den gjort jourhavande veterinär mer nåbar än vederb. var på 70-talet. Så i den mån tidsbesparingar kan anses effektivisera ekonomin, så finns det nog många fall där mobilen är effektivisernade. Inte minst när kunder eller veterinärer kör fel och behöver förnyad hjälp att hitta...

Kanske är det i dessa trakter vi skall leta efter mobilans nytta.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Blixten » 15 maj 2010, 09:55

Man kommer att tänka på Solows paradox: "You can see the computer age everywhere but in the productivity statistics".

Men från min personliga horisont tycker jag mig ha sett ett uppsving i produktivitet, småföretag behöver tex inte "tjejen på kontoret som svarar i telefon" längre.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Osprey » 15 maj 2010, 15:54

Blixten skrev:Man kommer att tänka på Solows paradox: "You can see the computer age everywhere but in the productivity statistics".

Men från min personliga horisont tycker jag mig ha sett ett uppsving i produktivitet, småföretag behöver tex inte "tjejen på kontoret som svarar i telefon" längre.
Där tror jag litegrann att det är så att visst går det bra att öka produktionen av en produkter med hjälp av datorer, så länge de är relativt "konstanta". Men istället så tror jag att många företag har satsat på att ta fram mer komplexa och "perfekta" produkter. Resultatet blir då att det är produkten snarare än produktionstiden som påverkas.

Jämför till exempel komplexiteten för en bil nu, jämfört med en "före datoriseringen", eller finishen på verktyg, eller detaljrikedomen på en ljudanläggning, etc. Mycket av det här hade överhuvudtaget inte varit möjligt rent ekonomiskt utan datorer/CNC...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av varjag » 16 maj 2010, 13:08

varjag skrev:
Om jag fattat rätt - sker den bekräftelsen per mobil - med ett knapptryck. Som inte alltid ger nödvändig tid till reflektion.

Det ger normalt sett samma tid för reflektion och eftertanke som annan kommunikation, eftersom man själv bestämmer när man vill bekräfta/svara
Vad jag menade med det, var att vid ett belamrat skrivbord - ''min fästning'' - med linjetelefon, med de flesta s.k. data på papper och till hands - gav ett övertag. Mot den individ som måste fatta beslut via en mobil. På, språng och jäktad, i bil, flygplan, taxi eller pissoar :) Tycker att mobilerna ställer krav på snabbare beslut - med sämre beslutsunderlag - helt enkelt.Sen är ju kommunikatinsformen med mobil - mycket dyr jämfört med linjetelefonerna. Vilket har gjort alla ''telias'' till tidigare helt okända - börsgiganter :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3532
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av von Adler » 26 maj 2010, 22:33

I beg to differ, Sir.

Man behöver inte fatta mer beslut på stående fot bara för att man har en mobiltelefon. Däremot är möjligheterna att snabbt trumma samman informationen man behöver på stående fot mycket större. Man kan få tag på nyckelpersoner, komma åt dokument som ligger tusentals kilometer bort, läsa gamla mailkonversationer, söka på webben, läsa i offentliga databaser, kolla upp kreditvärdigheter och mycket mer med några knapptryckningar. Mycket av det var information som kunde ta veckor att få fram förr i tiden.

Ett exempel.

För några månader sedan fick jag ett affärserbjudande som var lite för bra för att vara sant. Mannen i fråga var övertygande, verbal och skarp. Ett par telefonsamtal senare hade en kompis plockat fram skulderna hos kronofogden - över 600 000, min bror domarna från tingsrätten i den kommun han bott innan - en lång lista av bedrägeridomar och mindre sinnesundersökningar. Själv hade jag genom att googla företagsnamn och hans nuvarande och tidigare namn fått fram både CINT-varningar och vildsinta diskussioner på forum om vägran att betala löner till anställda, bedrägerier, uselt genomförda arbeten o.s.v.

Det hela tog en eftermiddag förutom domarna som tog ett par dagar.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Blixten » 27 maj 2010, 08:53

Jag kommer osökt att tänka på slaget om Frankrike 1940 där den ena sidan hade tagit till sig mobil radiokommunikation (om än ej mobiltelefoner i modern mening) och den andra sidan tog god tid på sig överväga sina beslut. Kanke blev de franska besluten bättre än de tyska men tyskarna vann ju hursomhelst.
:D

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Wooster » 27 maj 2010, 10:56

varjag skrev: Vad jag menade med det, var att vid ett belamrat skrivbord - ''min fästning'' - med linjetelefon, med de flesta s.k. data på papper och till hands - gav ett övertag. Mot den individ som måste fatta beslut via en mobil. På, språng och jäktad, i bil, flygplan, taxi eller pissoar :) Tycker att mobilerna ställer krav på snabbare beslut - med sämre beslutsunderlag - helt enkelt.Sen är ju kommunikatinsformen med mobil - mycket dyr jämfört med linjetelefonerna. Vilket har gjort alla ''telias'' till tidigare helt okända - börsgiganter :roll:
Mobilerna ställer inga snabbare krav på beslut, och det är inte mobilen som svarar - utan du.

Tvärtom skulle jag säga att det är lättare att skrämma någon till att ge besked om denne avslöjar att han sitter vid sitt skrivbord, och att det finns få sätt som är mer effektiva att slippa lämna besked än att hänvisa till att man sitter "lite tight till" på ett tåg, en restaurang eller liknande. Något man kan förstärka genom att resa sig upp från kontorstolen och öppna fönstret för att förstärka tågkänslan, eller gå in i fikarummet om man vill simulera restaurang.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Gott » 27 augusti 2010, 20:38

Möjligtvis lite av kuriosa, men det börjar växa fram användningsområden för mobiltelefoner som på sikt kan komma att få inverkan för ekonomin i u-länder. Exempelvis, i Indien tillverkas och säljs mycket enkla modeller (sk ULCH - Ultra Low Cost Handsets) som är börjar bli överkomliga även för bönder på landsbygden. De används i mindre utsträckning för att tala med, men däremot för att ta emot utskick via sms, såsom odlingstips, info om prisutveckling för utsäde, vart man kan få bästa pris för sina grödor, etc.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Frogman » 15 mars 2012, 13:47

Den främsta ekonomiska påverkan är i länder där fast telefoni inte fungerar bra eller alls. Den fyller en viktig funktion,
jag läste om en kvinna som behövde flyga sin dotter inrikes i ett afrikanskt land, problemet var att dottern tappat bort sitt vaccinationskort som man måste ha för att flyga. En muta behövdes, dottern var utan pengar så skickade modern ett SMS med numret på en telefonkort hon köpt, muttagaren fyllde på sin telefon med beloppet och släppte igenom dottern.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9797
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mobiltelefonens påverkan på ekonomin

Inlägg av Amund » 18 januari 2013, 17:42

Jag börjar undra om inte mobiltelefonen har en negativ inverkan på ekonomin..? :? Det verkar ju stört omöjligt idag att ha ett enda litet möte utan att någon får ett samtal som man bara MÅSTE svara på, resultatet blir att alla övriga blir avbrutna och måste invänta och lyssna på detta ”viktiga” samtal. :roll: Även om den som svarar i telefonen har vett att snabbt gå ut från rummet så tappar mötet momentum eftersom samtidigt passar andra på att knappra på sina telefoner, om de kollar jobbmejlen eller Facebook vet jag inte.

Även vid kundbesök och dylikt på fältet är det störande med dessa samtal som gör att andra måste vänta. Självklart är det trevligt för MIG att kunna nå andra och bli nådd, alltid läsa E-post eller meddelanden etc. men jag upplever allt oftare att jag störs när andras tillgänglighet stjäl min tid. Min uppfattning om vett och etikett är att det är skamligt att stjäla andras tid men det känns som att det är andra tider idag, mobiltelefonen har blivit människans bästa vän. :)

Skriv svar