min ungdoms historiska böcker fick jag intrycket att kvinnorna inte hade ett spännande liv, med några undantag som birgitta och drottning margaretha.
Men när jag läser om sankt Thekla, Pauli följeslagerska, http://www.antiochian.org/1440
för jag ett annat intryck.
Hon överlever först att bli bränd på bål, sedan att kastas till vilda djur som lejon och björnar, och slutligen undgår att slitas i stycken av tå tjurar, och lever till 90 års ålder.
Det låter närmas som "superwoman", kanske ett tidigt eempel på feminism, fast ordet inte var uppfunnet då.
Thekla, forntida "superkvinna"
-
karlfredrik
- Medlem
Re: Thekla, forntida "superkvinna"
Omöjligt att svara på om hon funnits på riktigt, då hon förekommer i en relativt sen text, apokryfen Acta Pauli et Theclae (vet faktiskt inte vad den heter på svenska, ngn kanske kan upplysa mig om det?). De fantastiska miraklen är en anledning till att hålla sig kritisk mot källan. Men det är en fantastisk berättelse...
Detaljerade beskrivningar av martyrers liv och gärningar, lidande och död finns i mängder. De är ofta förvånansvärt detaljerade *host* med tanke på att de ofta skrivits ned flera sekler efteråt. Mirakler och plågor följer ofta standardmallar. De har nog historiskt värde någon gång ibland, men inte mer.
Just detta fallet (som jag inte kände till, tack!) verkar först intressantare med tanke på att texten är så gammal, andra århundradet minsann? (Alltså "sen" i relation till evangelierna, inte i förhållande till alla nyss nämnda vitae.)
På WP ses kommentaren "probably consciously unhistorical, and certainly overstated", men avgjort intressant som religionshistoriskt dokument eftersom det säger något om tiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acts_of_Paul_and_Thecla
Just detta fallet (som jag inte kände till, tack!) verkar först intressantare med tanke på att texten är så gammal, andra århundradet minsann? (Alltså "sen" i relation till evangelierna, inte i förhållande till alla nyss nämnda vitae.)
På WP ses kommentaren "probably consciously unhistorical, and certainly overstated", men avgjort intressant som religionshistoriskt dokument eftersom det säger något om tiden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acts_of_Paul_and_Thecla
-
karlfredrik
- Medlem
Självklart är själva berättelsen uppdiktad, en "historisk roman" om vadsom kan vara en historisk person. Intressant är kviunnoskildringen, en stark, aktiv kvinnas som inte lätt låter sig knäckas.
Möjligen kunde hon ha varit en av Pauli beundrarinnor, det lär ha funnits sådanna.
Möjligen kunde hon ha varit en av Pauli beundrarinnor, det lär ha funnits sådanna.
Det beror på vad man menar med spänning. Kvinnors liv såg olika ut beroende på kultur och religion, inte beroende på tid. Så är det ju också i vår nutida värld.
Det finns gott om exempel, men de finner man inte i den vanliga historieskrivningen.
Det finns gott om exempel, men de finner man inte i den vanliga historieskrivningen.