Genusvikingen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Re: Genusvikingen

Inlägg av Olof Trätälja » 28 april 2009, 13:05

Pewi skrev: Kan du inte ge en kort beskrivning av fenomenet genusviking så att vi har något att bita i?
Tycker nog att en sådan kort beskrivning redan finns, t.o.m. att den redan tenderar att bli lång. Men OK min definition är som följer. En genusviking är en av en vid genusfrågor allt för upptagen persons fantasi projicerad på kvinnor under vikingatid och däromkring.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 28 april 2009, 14:34

Okej. Så en genusviking är alltså enligt dig en typ av kvinna, levandes under vikingatid eller däromkring, som omtalas av vissa personer i kulturarvsbranschen men som du anser att det finns mycket lite stöd för existensen av i källorna? Har jag förstått dig rätt?

Vad utmärker denna genusviking? Vad är det som påstås om henne som du menar saknar stöd i texter och arkeologiska fynd?

/P

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 april 2009, 14:40

Sigrid Storråda är onekligen en stark kvinna från perioden, hos vilken tydligen redan Weibullarna funnit en del att invända emot. Men om hon är mer eller mindre uppdiktad, så är det åtminstone inget påhitt av senare datum (Saxo Grammaticus m.fl.).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigrid_Storråda
Men måhända denna tråd inte är avsedd för de som inte fattar galoppen utan belägg och tjafs. :wink:

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 april 2009, 21:04

Olof Trätälja skrev:På senare år märker man av honom eller snarare henne överallt, genusvikingen. Genusvikingen tycks ha få verkliga förlagor. Istället tillgrips lämningar av vad som troligen, eller möjligen skulle kunna vara, trälinnor i Uppsala högar (I och för sig inte vikingatida, men man tager vad man haver). Några få runstenar, utan närmre statisk analys, används frenetiskt och inte minst sagorna omtolkas med stor välvilja.
Vad är det för tolkningar man gjort om möjliga trälinnor i Uppsala Högar. Vad är det för tolkningar man (vem?) omtolkat med stor välvilja?

Detta förstår du väl är inga konkreta exempel.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 29 april 2009, 11:26

Giancarlo skrev:
Olof Trätälja skrev:På senare år märker man av honom eller snarare henne överallt, genusvikingen. Genusvikingen tycks ha få verkliga förlagor. Istället tillgrips lämningar av vad som troligen, eller möjligen skulle kunna vara, trälinnor i Uppsala högar (I och för sig inte vikingatida, men man tager vad man haver). Några få runstenar, utan närmre statisk analys, används frenetiskt och inte minst sagorna omtolkas med stor välvilja.
Vad är det för tolkningar man gjort om möjliga trälinnor i Uppsala Högar. Vad är det för tolkningar man (vem?) omtolkat med stor välvilja?

Detta förstår du väl är inga konkreta exempel.
Pja, man kan ju lägga en ribba på marken och ändå finns det någon som inte har fattningsförmåga nog att komma över. Detta är dock inget som man kan låta hindra, så du kan väl läsa och begrunda så länge.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 29 april 2009, 11:37

Hexmaster skrev:Sigrid Storråda är onekligen en stark kvinna från perioden, hos vilken tydligen redan Weibullarna funnit en del att invända emot. Men om hon är mer eller mindre uppdiktad, så är det åtminstone inget påhitt av senare datum (Saxo Grammaticus m.fl.).
Nja, hon verkar ju på sätt och vis ganska sannolik trots allt....

Men givetvis är substansen inte högre för att inte säga lägre än vad den är i sagorna för mången annan som man avvisat.

En genusviking behöver dock ingalunda ha personifierad form utan kan likväl vara abstrakt och figurera som allmän gruppbeskrivning. Det är då fantasierna brukar eskalera som mest.
-----------

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 29 april 2009, 15:40

Olof Trätälja skrev:
Pewi skrev: Kan du inte ge en kort beskrivning av fenomenet genusviking så att vi har något att bita i?
Tycker nog att en sådan kort beskrivning redan finns, t.o.m. att den redan tenderar att bli lång. Men OK min definition är som följer. En genusviking är en av en vid genusfrågor allt för upptagen persons fantasi projicerad på kvinnor under vikingatid och däromkring.
Nu är jag inte världsmästare i svenska språket, men jag tolkar det där som att du menar att en genusviking är en person som lever i nutiden, jobbar t ex som musieguide *) och för fram sina egna personliga åsikter om kvinnors ställning under vikingatiden. Detta på ett sådant sätt att kvinnor ges en mer framträdande ställning i det dåtida samhället utan att det egentligen finns tillräckligt underlag för det, utan genusvikingens åsikt skulle alltså (underförstått) baseras på någon form av "feministiskt" önsketänkande? Eller något slags "så borde det ha varit om jag fått som jag ville"-tänkande?

*) det står inte i citatet men framförs tidigare i tråden

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 29 april 2009, 16:17

Olof Trätälja skrev: Pja, man kan ju lägga en ribba på marken och ändå finns det någon som inte har fattningsförmåga nog att komma över. Detta är dock inget som man kan låta hindra, så du kan väl läsa och begrunda så länge.
Den oklarhet och vaghet du framför är helt medveten, Då du inte kan presentera någon enda skriftlig mening eller konkret tvivelaktig genustolkning som bevis för vad du hävdar. Detta är för att du har en dold agenda.

För det är väl så att du egentligen vill kritisera genushistoria baserat på dina egna strawmanargument till föreställningar om hur genushistoria är än att analysera idéhistoria?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 29 april 2009, 17:16

Axial skrev: Nu är jag inte världsmästare i svenska språket, men jag tolkar det där som att du menar att en genusviking är en person som lever i nutiden, jobbar t ex som musieguide *) och för fram sina egna personliga åsikter om kvinnors ställning under vikingatiden. Detta på ett sådant sätt att kvinnor ges en mer framträdande ställning i det dåtida samhället utan att det egentligen finns tillräckligt underlag för det, utan genusvikingens åsikt skulle alltså (underförstått) baseras på någon form av "feministiskt" önsketänkande? Eller något slags "så borde det ha varit om jag fått som jag ville"-tänkande?

Jo det är alldeles sant att jag halvt på skämt också införde begreppet moderna genusvikingar syftande främst på förkunnarna av läran. Beklagar om det givit upphov till tvetydighet. Å andra sidan så figurerar de gamla genusvikingarna främst i fantasin hos de moderna så det är kanske på något plan samma sak ändå?
-----------

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 29 april 2009, 18:00

Olof Trätälja skrev:
Axial skrev: Nu är jag inte världsmästare i svenska språket, men jag tolkar det där som att du menar att en genusviking är en person som lever i nutiden, jobbar t ex som musieguide *) och för fram sina egna personliga åsikter om kvinnors ställning under vikingatiden. Detta på ett sådant sätt att kvinnor ges en mer framträdande ställning i det dåtida samhället utan att det egentligen finns tillräckligt underlag för det, utan genusvikingens åsikt skulle alltså (underförstått) baseras på någon form av "feministiskt" önsketänkande? Eller något slags "så borde det ha varit om jag fått som jag ville"-tänkande?

Jo det är alldeles sant att jag halvt på skämt också införde begreppet moderna genusvikingar syftande främst på förkunnarna av läran. Beklagar om det givit upphov till tvetydighet. Å andra sidan så figurerar de gamla genusvikingarna främst i fantasin hos de moderna så det är kanske på något plan samma sak ändå?
Tyvärr måste jag säga att jag tycker du "luddar till" dina egna begrepp.
Enligt dig så är alltså:
a) en modern genusviking ungefär det som jag tidigare beskrivit? Raljant uttryckt är det en radikal feminist som vill omtolka historien så det passar hennes syften. Ungefär så?

b) en gammalgenusviking en kvinna som åsyftas enligt ovan, dvs en kvinna som levde under vikingatiden och som hade status som vilken man som helst? Dock företrädsvis en person med reell makt.

I fråga om a) så tvivlar jag inte alls på att de existerar, även om jag inte mött någon personligen.

Vad gäller b) så; mjae, njo, det har säkert funnits dominanta kvinnor under vikingatiden, kvinnor som visste att ta sig utrymme i maktkampen. Om inte annat så skulle jag nog vilja påstå att så gott som alla husfruar på en rimligt stor gård hade ganska mycket att säga till om, både gentemot tjänstefolket och gentemot sin make (dvs husbonden) i sådana frågor som gällde gårdens skötsel.

Däremot ställer jag mig något tvivlande till att kvinnor i allmänhet skulle fått föra talan vid tingen (om det inte gällde vittnesmål) eller att de skulle tillåtits ta befäl över en flotta och seglat över till Irland för att bränna kloster. Enskilda undantag kan det naturligtvis alltid finnas. Men på det hela taget så, näe?

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 1 maj 2009, 20:46

Olof Trätälja skrev:Jo det är alldeles sant att jag halvt på skämt också införde begreppet moderna genusvikingar syftande främst på förkunnarna av läran. Beklagar om det givit upphov till tvetydighet. Å andra sidan så figurerar de gamla genusvikingarna främst i fantasin hos de moderna så det är kanske på något plan samma sak ändå?
Tänk att det ska behöva ta tre sidors inlägg, innan trådöppnaren törs/vill/kan precisera vad han/hon/den/det vill diskutera. Och då är det som Axial påpekar ändå luddigt.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 24 februari 2010, 13:48

Estrid: en riktig viking
24 februari - 19 september

1995 hittar länsmuseets arkeologer en tusen år gammal begravningsplats vid Broby bro i Täby. En av de döda är den omtalade vikingakvinnan Estrid. Under 2010 visar Stockholms läns museum en utställning om denna mäktiga och märkvärdiga kvinna. Men du får också möta henne på riktigt.
http://www.stockholmslansmuseum.se/utst ... /aktuella/

Hmm... -Det här måste jag gå och titta på...
-----------

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 24 februari 2010, 14:28

Tusan också, hur har de egntligen tänkt sig att man skall kunna hänga med i all ny vetenskap om presenteras?
Oden-en gud i klänning
Tid: 24 februari 2010 kl. 15:00 - 16:00
Skriv ut Oden, en gud i klänning och andra forntida överskridare.
Föredrag och visning med Anna Wilson, arkeolog och museipedagog.

Föredraget ingår i entréavgiften men behöver platsbokas.
Boka din biljett här
http://www.historiska.se/misc/gemensam/ ... -klanning/
-----------

Krappfiskarn
Medlem

Inlägg av Krappfiskarn » 24 februari 2010, 14:59

Olof Trätälja skrev:Tusan också, hur har de egntligen tänkt sig att man skall kunna hänga med i all ny vetenskap om presenteras?
Oden-en gud i klänning
Tid: 24 februari 2010 kl. 15:00 - 16:00
Skriv ut Oden, en gud i klänning och andra forntida överskridare.
Föredrag och visning med Anna Wilson, arkeolog och museipedagog.

Föredraget ingår i entréavgiften men behöver platsbokas.
Boka din biljett här
http://www.historiska.se/misc/gemensam/ ... -klanning/
Bild på fyndet:
http://roskilde.lokalavisen.dk/et-unikt ... /711139709

...jag som alltid läst och hört att Oden skulle vara enögd, bokstavligen talat...
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 februari 2010, 17:47

Om det inte ens ser ut som Oden, så är det inte heller troligt att det är Oden.

Odin from Lejre? No, it's Freya!

Mvh -Dan

Skriv svar