Amish-folket
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Amish-folket
Någon gång skulle det vara bra och få varva ner på detta sätt som dessa Amish lever på. Inte stressa å låta klockan styra livet hela tiden. 
De kanske kan tjäna extra pengar på att låta oss vanliga stressiga svenssons semestra med dem en vecka eller två?
/Johan Kontorshotell Stockholm
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Hur går de tillväga, tro, när de köper sina nya gårdar i new York? Luften de grundligt ur all elektricitet å så, eller säger de bara upp abonnemanget?
Man vill så lite som möjligt komma i kontakt med vanligt folk, därför ingen "turistverksamhet".johjoh68 skrev:De kanske kan tjäna extra pengar på att låta oss vanliga stressiga svenssons semestra med dem en vecka eller två?
- Anders Nyman
- Medlem
Som jag förstår, så håller de sej gärna för sej själva. Men de trivs väl med sin tillvaro.lampros skrev:Man vill så lite som möjligt komma i kontakt med vanligt folk, därför ingen "turistverksamhet".johjoh68 skrev:De kanske kan tjäna extra pengar på att låta oss vanliga stressiga svenssons semestra med dem en vecka eller två?
Det där är en tvåvägs grej ... kan förstå att man vill vara själva MEN idagens internet samhälle är det väldigt lätt att förstå att funktionen "att vara för sig själv" enkelt kan användas för hjärntvättningssyften .... jag säger inte att det är så MEN jämför själva om någon skulle komma till er och säga att ni inte får läsa/accessa internet längre utan ni skall lita på att de nyheter jag förmedlar till er är den sanna bilden av allt! .... visst låter det absurt .... att vara utestängd ifrån internet .... känns nästan som om alla barn har rätt att lära sig läsa och skriva så har alla människor rätt att accessa internet .....
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nu vet jag inte hur gammal du är, men rätt många här på forume är gamla nog att minnas tiden före internet, och ingen av oss vill nog vittna om att vi var hjärntvättade då heller. En del av oss minns även tiden före TV och kan berätta att andelen hjärntvättade människor inte var större då än nu. Ej heller tror jag alla fattiga i U-länderna är särdeles hjärntvättade de heller, trots sin avsaknad av fast uppkoppling.johjoh68 skrev:Det där är en tvåvägs grej ... kan förstå att man vill vara själva MEN idagens internet samhälle är det väldigt lätt att förstå att funktionen "att vara för sig själv" enkelt kan användas för hjärntvättningssyften .... jag säger inte att det är så MEN jämför själva om någon skulle komma till er och säga att ni inte får läsa/accessa internet längre utan ni skall lita på att de nyheter jag förmedlar till er är den sanna bilden av allt! .... visst låter det absurt .... att vara utestängd ifrån internet .... känns nästan som om alla barn har rätt att lära sig läsa och skriva så har alla människor rätt att accessa internet .....
Min mamma har inte internet och jag kan inte påstå henne vara särdeles hjärntvättad.
Således kan man nog vara amish i USA utan att vara hjärntvättad också. Även amish kan nog läsa tidningar och böcker. Att deras information mot omvärlden skule vara sensurerad eller styrd, tror jag inte på.
De säger upp abonnemanget men låter kontakter och sådant vara kvar, köket byggs om så att det kan klara en vedspis samt det installeras en eller 2 braskaminer. Jag försökte sälja ett hus som var ägt av en Amish men det var byggt för el så att det kunde återställas utan allt för stora problem. Klart rökgångar av aluminium inomhus är ju inte SÅ snyggt.Markus Holst skrev:Hur går de tillväga, tro, när de köper sina nya gårdar i new York? Luften de grundligt ur all elektricitet å så, eller säger de bara upp abonnemanget?
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.
- Anders Nyman
- Medlem
Som det nämns här "tiden före internet". Jag kommer ihåg den tiden när jag var liten och vi hade en Tv modell SVART-VIT. Det var tider det,, å inte kännde jag mej speciellt hjärntvättad för det. För jag visste ju inget annat.Markus Holst skrev:Nu vet jag inte hur gammal du är, men rätt många här på forume är gamla nog att minnas tiden före internet, och ingen av oss vill nog vittna om att vi var hjärntvättade då heller. En del av oss minns även tiden före TV och kan berätta att andelen hjärntvättade människor inte var större då än nu. Ej heller tror jag alla fattiga i U-länderna är särdeles hjärntvättade de heller, trots sin avsaknad av fast uppkoppling.johjoh68 skrev:Det där är en tvåvägs grej ... kan förstå att man vill vara själva MEN idagens internet samhälle är det väldigt lätt att förstå att funktionen "att vara för sig själv" enkelt kan användas för hjärntvättningssyften .... jag säger inte att det är så MEN jämför själva om någon skulle komma till er och säga att ni inte får läsa/accessa internet längre utan ni skall lita på att de nyheter jag förmedlar till er är den sanna bilden av allt! .... visst låter det absurt .... att vara utestängd ifrån internet .... känns nästan som om alla barn har rätt att lära sig läsa och skriva så har alla människor rätt att accessa internet .....
Min mamma har inte internet och jag kan inte påstå henne vara särdeles hjärntvättad.
Således kan man nog vara amish i USA utan att vara hjärntvättad också. Även amish kan nog läsa tidningar och böcker. Att deras information mot omvärlden skule vara sensurerad eller styrd, tror jag inte på.
Nu missförstod ni min jämförelse med internet och hjärntvätt .... man kan inte jämföra med förr i tiden för då hade ingen annan internet heller utan det är nu skillnaden uppstår och blir väldigt obalanserad ..... när vissa av oss har internet och vissa inte alls uppstår det nuförtiden en enorm obalans .... förr fanns den obalansen inte alls ... för internet fanns ju inte då .....
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag hävdar att du överdriver Internets betydelse, och helt enkelt är ute och cyklar.johjoh68 skrev:Nu missförstod ni min jämförelse med internet och hjärntvätt .... man kan inte jämföra med förr i tiden för då hade ingen annan internet heller utan det är nu skillnaden uppstår och blir väldigt obalanserad ..... när vissa av oss har internet och vissa inte alls uppstår det nuförtiden en enorm obalans .... förr fanns den obalansen inte alls ... för internet fanns ju inte då .....
jovisst ni må tycka jag är ute och cyklar MEN föreställ er folk i framtiden som enbart känner till tiden då internet fanns ...... att sedan koppla bort en sådan person ifrån internet kommer att bli väldigt traumatiskt och helt enkelt klassas som ett övergrepp .... hur tror ni att det känns att sitta inspärrad i häkte och inte kunna se nyheter och dagstidningar ... inget vidare kan jag tänka ..... men som sagt just nu lever vi i en tidsålder då vi kommer ihåg tiden innan internet så det är enklare att tänka sig att det kan fungera ..... men jag tror faktiskt inte att det är så enkelt framöver om en sådan 50 år
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Kom ihåg att Amish väljer bort allt detta genom ett aktivt, positivt val. De är inte tvingade till det och fortfarande har du inte svarat på varifrån dina antydningar om hjärntvätt kommer. Genom sin naturliga och mer jordnära livsstil har amish-folket mycket kunskap som har gått förlorad hos oss andra. De kan till exempel klara sig, och skulle inte nämvärt märka av eller lida en större samhällelig eller annan katastrof.
Nej, jag tror inte de har det sämre än vi. Dina utsagor förblir gripna ur luften.
Nej, jag tror inte de har det sämre än vi. Dina utsagor förblir gripna ur luften.
Intressant.Markus Holst skrev:Kom ihåg att Amish väljer bort allt detta genom ett aktivt, positivt val. De är inte tvingade till det och fortfarande har du inte svarat på varifrån dina antydningar om hjärntvätt kommer. Genom sin naturliga och mer jordnära livsstil har amish-folket mycket kunskap som har gått förlorad hos oss andra. De kan till exempel klara sig, och skulle inte nämvärt märka av eller lida en större samhällelig eller annan katastrof.
Nog för att jag ogillar bokstavstroende bibelsekter som Amish, men dessa Amish har ändå en inneboende styrka, en seghet som gör att de - som nämnt - kan överleva en eventuell framtida katastrof. En katastrof av låt säga typen, världen i övrigt råkar i krig och handeln lamslås, oljekranar dras åt och USA blir fattigt. De första som drabbas blir STÄDERNA, svårt att försörja dem, medan LANDSBYGDEN och de som brukar med häst (= Amish) klarar sig. Mekaniserat jordbruk omöjliggörs: det finns ingen bensin/dieselolja!
Att sedan som johjoh68 nämner om internet, att dagens generation är smått beroende av detta, det kan jag förstå. Så om vi fick vår mytologiska världskris och - en djävlighet kommer sällan ensam - serverhotellen här och där (främst i USA är det väl) slutar fungera och internet plötsligt skulle ligga nere - hur skulle vi ta det?
Skulle den yngre generationen gå runt som zombies, som tvångsavvanda drogare? Kanske vissa aldrig skulle vänja sig, kanske vissa bara skulle "må dåligt" under en övergångsperiod.
Vi som däremot inte är födda med internet skulle snabbt vänja oss vara utan det, gissar jag.
Man får med andra ord vara beredd på allt, även ett liv utan internet. Som författare har jag därför sett till att inte bara lägga upp mina texter på nätet, utan även gett ut dem i hardcopy (!).
Vad säger katastrofen medför att häst och vagn blir state of the art? Är det inte troligare att ett vetenskapligt avancerat samhälle kan anpassa sig till det nya läget, vad det nu kan vara?
Om tex hungersnöd utbryter så måste Amish dela maten med hästarna medan de andra kan uppfinna atom-sol-biobränsletraktorer eller något. Jag skulle välja att teama upp med de andra.
Jag tycker det ligger något ganska osympatiskt själviskt över många alternativa samhällen, man vill plocka russinen ur den moderna världens kaka men man vill inte vara med och dra lasset utan går hellre och gottar sig med sin lille häst och låter andra se till att det finns sjukhus osv. när det behövs.
@Markus Holst: Hjärntvättad var det också. Ett starkt ord, men är du etthundra procent säker på att den statliga tvn gav dig Sanningen och att du inte blivit styrd i tanken av att bara se dess perspektiv på världen?
Om tex hungersnöd utbryter så måste Amish dela maten med hästarna medan de andra kan uppfinna atom-sol-biobränsletraktorer eller något. Jag skulle välja att teama upp med de andra.
Jag tycker det ligger något ganska osympatiskt själviskt över många alternativa samhällen, man vill plocka russinen ur den moderna världens kaka men man vill inte vara med och dra lasset utan går hellre och gottar sig med sin lille häst och låter andra se till att det finns sjukhus osv. när det behövs.
@Markus Holst: Hjärntvättad var det också. Ett starkt ord, men är du etthundra procent säker på att den statliga tvn gav dig Sanningen och att du inte blivit styrd i tanken av att bara se dess perspektiv på världen?