Skall försöka formulera min fråga lättfattligt. När Allmän Tjänstepension (ATP) infördes efter hård politisk strid (1961?) så hade valmanskåren i stort sett 'sålts' på tanken att arbetsgivarna betalar in en pensionsavgift för arbetstagarna som skulle förvaltas av staten och hamna i Pensionsfonder. Fonderna skulle investera medlen i räntebärande avkastningar/utdelningar och - presto, efter X antal år, skulle hela fondidén bli självförsörjande och staten avlastas problemet med att utbetala ålderspensioner....Kapitalismens oxe i Samhället sele, drar troget lasset - paradiset väntar......
Uppenbarligen gick något snett med denna teori någonstans. (70-talet?) och vad är dagens läge? Att en stor del av både pensionsavgifterna [/i]och skattepengarna går åt till att betala pensionerna?
Vad var det som gick galet? Var det att pensionsfonderna fick sådana skeppslaster av pengar att det var omöjligt att 'investera' dom? M.a.o. - att fonderna inom 20-30 år kommit att äga hela den börsnoterade svenska företagsamheten...som ändå inte med sina accumulerade vinster förmått att ens klara av en bråkdel av den verkliga kostnaden för ålderspensionerna?
Liknande system har ju sedan dess införts i många länder - Sverige var en pionjär- men det sammanlagda resultatet förefaller åtminstone mig att vara, att under lavinen av pensionsagvifter i västvärlden har det enda resultatet blivit att de flesta aktiebörser (en favorittillflykt för fondkommissionärer) stigit - och stiger, till 'värden' som gör det alltmera otroligt att avkastningarna någonsin ens kan komma i närheten av vad som krävs för att betala insatserna. Dessa 'privatiseringsinitiativ' - vars enda chans till förkovran förefaller vara spekulation i ännu högre 'aktievärden' leder till en bubbla - som när den brister kommer att skaka hela världen.
Vore skoj höra vad Forumets lärda medlemmar kan bidraga.
Pensioner, Fonder och nuet?
Re: Pensioner, Fonder och nuet?
intressant frågeställning som jag längtar ett svar efter ?
/Johan Kontorshotell Stockholm
Om jag minns rätt så var ATP systemet var ett intragenerationellt transfersystem med mindre fonderingar för att jämna ut tillfälliga svackor. Detta innebar att de pengar som betalades in av den arbetande generationen användes till att betala pensionerna för den pensionerade generationen.varjag skrev:Skall försöka formulera min fråga lättfattligt. När Allmän Tjänstepension (ATP) infördes efter hård politisk strid (1961?) så hade valmanskåren i stort sett 'sålts' på tanken att arbetsgivarna betalar in en pensionsavgift för arbetstagarna som skulle förvaltas av staten och hamna i Pensionsfonder. Fonderna skulle investera medlen i räntebärande avkastningar/utdelningar och - presto, efter X antal år, skulle hela fondidén bli självförsörjande och staten avlastas problemet med att utbetala ålderspensioner....Kapitalismens oxe i Samhället sele, drar troget lasset - paradiset väntar......
Uppenbarligen gick något snett med denna teori någonstans. (70-talet?) och vad är dagens läge? Att en stor del av både pensionsavgifterna [/i]och skattepengarna går åt till att betala pensionerna?
ATP-systemet, som infördes 1960, utformades som ett fördelningssystem, och en buffertfond
byggdes med tiden upp för att utjämna avgiftsinkomster och utgifter över tiden. Hur stor ersättningen
från ATP blev berodde på inkomsten under de 15 bästa åren i arbetslivet. För oreducerad
ATP krävdes att man tillgodoräknats ATP-poäng i 30 år. Inom ramen för pensionssystemet fanns
en grundtrygghet i form av folkpension och pensionstillskott. Det förmånsbestämda ATP-systemet
reformerades av flera skäl. Först och främst var det inte finansiellt stabilt och utformningen innebar
en svag koppling mellan livsinkomst och pension för individen.
http://ec.europa.eu/employment_social/s ... /sv_sv.pdf
(Det är för övrigt märkligt svårt att hitta information om ATP systemet på nätet.)
Bristen på finansiell stabilitet berodde på att systemet helt enkelt var alltför generöst och när demografin slog till och de många och välpensionerade 40-talisterna skulle gå i pension hade systemet helt enkelt krävt oacceptablet höga avgifter av den arbetande generationen.
Om man vill ha ett exempel på ett fondbaserat pensionssparande så är det amerikanska 401(k) eller det tyska fondsgebundene rentenversicherung.
Mina 401(k) dippade cirka 35% under 2008 vilket verkar vara en ganska normal siffra. Min tyska pensionsfond gick ner liknande siffror så det dröjer nog ett tag innan jag pensionerar mig
Fast frågan är vilka slutsatser man kan dra från det? (förutom att min investeringsmix var rätt usel)
Mina 401(k) dippade cirka 35% under 2008 vilket verkar vara en ganska normal siffra. Min tyska pensionsfond gick ner liknande siffror så det dröjer nog ett tag innan jag pensionerar mig
Fast frågan är vilka slutsatser man kan dra från det? (förutom att min investeringsmix var rätt usel)
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Det grundläggande har redan nämnts. De utlovade utbetalningarna stod aldrig i proportion till inbetalningarna. ATP skapades redan från början som ett obligatoriskt pyramidspel vilket skulle gynna den dåvarande väljarkåren.varjag skrev:Skall försöka formulera min fråga lättfattligt. När Allmän Tjänstepension (ATP) infördes efter hård politisk strid (1961?) så hade valmanskåren i stort sett 'sålts' på tanken att arbetsgivarna betalar in en pensionsavgift för arbetstagarna som skulle förvaltas av staten och hamna i Pensionsfonder. Fonderna skulle investera medlen i räntebärande avkastningar/utdelningar och - presto, efter X antal år, skulle hela fondidén bli självförsörjande och staten avlastas problemet med att utbetala ålderspensioner....Kapitalismens oxe i Samhället sele, drar troget lasset - paradiset väntar......
Den andra delen är att AP-fonderna liksom även privata pensionsförsäkringar måste garantera avkastningen i svenska kronor (och den som inte sätter in pengar i de senare straffas hårt med stenhårda straffskatter i form av troligen världens högsta marginalskatt). Detta regelverk har gjort att pensionsfonderna i praktiken måste ha en ganska stor andel av sitt kapital i svenska statspapper. Det är naturligtvis väldigt bra för staten att någon alltid kommer att "vilja" ha deras valuta hur mycket de än missköter den. Mindre bra dock för medborgarna som har tvingats ha sitt kapital i dessa fonder trots att staten gjort just det...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos