Rigveda och övriga vedaböcker på svenska?
Rigveda och övriga vedaböcker på svenska?
Hej!
Jag undrar om Rigveda och de övriga vedaböckerna finns översatta till svenska eller något annat nordiskt språk och vart man i sådana fall kan få tag i dessa.
Har det sedan gjorts några jämförelser mellan dessa och t.ex. grekisk, keltisk, och nordisk mytologi samt kristendom?
Jag undrar om Rigveda och de övriga vedaböckerna finns översatta till svenska eller något annat nordiskt språk och vart man i sådana fall kan få tag i dessa.
Har det sedan gjorts några jämförelser mellan dessa och t.ex. grekisk, keltisk, och nordisk mytologi samt kristendom?
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Re: Rigveda och övriga vedaböcker på svenska?
Rigveda finns delvis översatt till svenska. Ett exemplar finns i Stockholms Universitets referensbibliotek, ej till utlån. Annars kan den vara svår att få tag på. Copyrightet har gått ut så egentligen borde man göra en insats för runeberg.Frej skrev:Hej!
Det finns en hel del jämförelser, Viktor Rydbergs undersökningar i germansk mythologi är förstås en tjock lunta. Tyvärr innehåller den mestadels en mycket fantasifull skapelse där Rydberg försöker skapa något av en sammanhängande bibel utifrån de germanska myterna, något som aldrig funnits. Men verket innehåller också en hel del jämförelser med andra skrifter, inte minst Veda. Georges Dumézil är annars en känd författare som ägnar sig åt sådana jämförelser.
Båda dessa författare har dock en tendens att inte stanna vid att konstatera gemensamma myter och lånade drag utan vill gärna försöka återskapa något slags enhetligt ursprung, vars existens är allt annat än allmännt accepterad.
Tack så mycket för hjälpen!
Det borde vara en givande uppgift för någon i Stockholmsområdet att skanna eller skriva av det som finns och publicera i någon form.
Viktor Rydbergs material har jag kikat lite på tidigare, det är väldigt intressant, men man blir lite försiktig när man ser hur stora växlar han drar på allt. Ibland kan det vara svårt att skilja på sanning och påhitt.
Georges Dumézil har jag inte kikat på tidigare.
Det borde vara en givande uppgift för någon i Stockholmsområdet att skanna eller skriva av det som finns och publicera i någon form.
Viktor Rydbergs material har jag kikat lite på tidigare, det är väldigt intressant, men man blir lite försiktig när man ser hur stora växlar han drar på allt. Ibland kan det vara svårt att skilja på sanning och påhitt.
Georges Dumézil har jag inte kikat på tidigare.
Det finns ett 70-tal sidor urval ur Veda (ca 60 ur Rigveda och ca 10 ur Atharvaveda) översatta till svenska i den stora skriftserien Främmande religionsurkunder, band 2 (1908), utgiven av Nathan Söderblom.Frej skrev:Hej!
- Olof Trätälja
- Utsparkad
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
En bra ôversikt (liksom div. relaterade artiklar) finns i Nord. fam.bok 2:a uppl. skriven av J.F. Johansson. Han liksom Jarl Charpentier, Nathan Söderblom m.fl. har sedan skrivit om righveda liksom om olika aspekter pâ indisk/iranska religioner i Nord. Tidskrift. En översikt av samtl. artiklar t.o.m. 1927 finns i ârsboken för det âret. Här har sedan t.ex. jag själv ârgângarna frân 1895. I dessa finns mycket roligt att läsa.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Kunde inte motstå frestelsen att läsa lite i Zacharias Collins översättning efter inläggen här. Det kan kanske nämnas att den är synnerligen bra för källkritiska studier då jag skulle vilja påsta att många av de analyser ZC gör i sina kommentarer, vilka i denna översättning är helt och hållet är angående rig-veda, senare med rätt och orätt kommit att tillämpas för nordisk mytologi. Rydbergs ett decenium senare utkomna undersökningar är uppenbar, men det kan nog inte uteslutas att en hel del av det som fortfarande gäller som tolkningar av nordisk mytologi i själva verket kommer härifrån.
Det kan också nämnas att religionshistorien är komplex och likheterna mellan rig-veda och övriga religioner ingalunda begränsas till de indoeuropeiska även om de kanske är tydligast där. En vers som finns översatt är 3.33. vilken handlar om när Indra och flodgudarna hjälper en folkstam under ett krig att korsa ett vatten genom att floden tillfälligt sänker sig efter tillbedjan av sångaren och den förmente författaren Vicvamitra. Likheter med bibelns Moses kan skönjas, även om beroendet den är långt ifrån säkert (rig-veda är i detta avsnitt äldre).
Så här lyder i varje fall den engelska översättningen (skriven på ett ganska svårt språk, ZC svenska översättning är enklare men fortfarande ganska besvärlig)
http://www.sacred-texts.com/hin/rigveda/rv03033.htm
Det kan också nämnas att religionshistorien är komplex och likheterna mellan rig-veda och övriga religioner ingalunda begränsas till de indoeuropeiska även om de kanske är tydligast där. En vers som finns översatt är 3.33. vilken handlar om när Indra och flodgudarna hjälper en folkstam under ett krig att korsa ett vatten genom att floden tillfälligt sänker sig efter tillbedjan av sångaren och den förmente författaren Vicvamitra. Likheter med bibelns Moses kan skönjas, även om beroendet den är långt ifrån säkert (rig-veda är i detta avsnitt äldre).
Så här lyder i varje fall den engelska översättningen (skriven på ett ganska svårt språk, ZC svenska översättning är enklare men fortfarande ganska besvärlig)
http://www.sacred-texts.com/hin/rigveda/rv03033.htm
Gör det, skulle uppskattas.Olof Trätälja skrev:Rigveda finns delvis översatt till svenska. Ett exemplar finns i Stockholms Universitets referensbibliotek, ej till utlån. Annars kan den vara svår att få tag på. Copyrightet har gått ut så egentligen borde man göra en insats för runeberg.