Det där påminner lite grann det som jag försökte lyfta fram en gång eftersom det var lite trögt i början, enligt min uppfattning. Tråden som är möjligen relevant till detta ämne är;
viewtopic.php?t=28768
Om man skall skriva historia så bör man ta lite hänsyn till att våra förfäder inte hade samma samhällssyn som vi, m a o kan vi inte bara kritisera dem utan att har någonting samtid som säger emot deras aspekter.
[quoteTill att börja med tror jag det gäller att skilja mellan "kunskap om" och "förstâelse av".[/quote]
Jag tror det också, men jag anser samtidigt följande; Om vi skall vinna kunskap om någonting så bör vi också har förståelse över det inträffade, ta lärdom av följden utan att komma med kritik. '
Den där Örskärsolyckan som inträffade på juldagen 1877 kan jag dra en parallell. Jag vet att det var femton personer som omkom under en svår storm och det var en svår storm för båten som var överbelastat. I dagens mening så bör man nog undvika att kritisera för mycket över denna olycka, man kan alltid ifrågasätta om varför människorna åkte över det lilla sundet trots ett hårt väder. Jag kan bara förutspå att de drabbade ville hem så fort som möjligt och det gjorde att man ville till varje pris över. Jag känner till att några av kvinnorna gick från kyrkan till Norrboda(cirka en mil norr om kyrkan) och promenaden tog cirka två-tre timmar. Anledningen till detta var att de inblandade utgick ifrån att det gick snabbare att ro om kvinnorna gick på land.
Om jag sammanfattar följande(jag lånar Spaningsledarens termer):
Kunskap om: En katastrof(drygt en fjärdedel av dåtida öbefolkningen försvann i samband med olyckan) inträffade under svår väder.
Förståelse över: Att de drabbade ville snabbt åka över p g a att de hade varit i farten sedan ett på natten och skulle åka på julotta i Gräsö kyrka, när olyckan inträffade så var det redan dager.
Om Örskärsolyckan och liknande händelser finns det en tråd om.
viewtopic.php?t=20561
Hoppas jag har fått fram det som jag menade i detta diskussionsinlägg.
Stefan