Iransk antisemitism = religion och politik?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 maj 2007, 19:44

Sagittarius skrev:De väntar på Maschiach som betyder den smorde (på grekiska Kristus).
"Messias" på ren svenska. :wink:
Sagittarius skrev:
Gutekrigaren skrev:Det finns (judiskdominerade) partier i Israel som är emot statsbildningen Israel. Att vara jude är inte automatiskt att vara sionist, lika lite som det är automatiskt att stödja kommunismen om man är kines eller president Bush om man är amerikan.
Jag vet inte om detta ovan är en variant på s.k. alibi-judar, dvs. att man använder några judar som inte är som alla andra judar som argument.
"Alibi-judar" var ny term... Hur menar du att man ska argumentera för att "alla judar tycker inte likadant" annat än att nämna de judar som just inte tycker som de flesta andra? :)

Här är lite om judisk antizionism: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti_zioni ... ti-Zionism

Mvh -Dan

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 22 maj 2007, 20:42

"Alibi-judar" var ny term... Hur menar du att man ska argumentera för att "alla judar tycker inte likadant" annat än att nämna de judar som just inte tycker som de flesta andra?

Här är lite om judisk antizionism: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti_zioni ... ti-Zionism
Om små grupper av judar skulle vilja avskaffa staten Israel är ett dåligt argument för att hålla på antisionism. Man använder alltså dessa som alibi-judar. Man misstolkar dessa grupper efter egna syften. Nu tittade jag litet på det som bifogades. Sionismen vill också att alla judar skall samlas i Israel medan antisionismen (som återfinns i många delar av världen) inte vill detta. (Vet ej om de stora judiska grupperna i t.ex. USA skulle vilja bo där, eller borde de?) Att dessa antisionistiska grupper i Israel inte skulle vilja bo i Israel är en absurd tanke. De vill inte göra gemensam sak med arabiska antisionister. Jag tycker att deras hållning som grundar sig på religion är orealitisk.

I Yehuda Bauers definition av antisionism (i bifogat) låter väl hyfsad? Litet modifierat skulle man kunna säga att eftersom alla svenskar eller norrmän inte vill ha en egen stat så måste man få ta bort den. Dessa svenskar och norrmän väntar på Odens återkomst och då skall det riktigt nordiska Sverige eller Norge skapas eller något i den stilen.

Sionismen är en nationalism, dvs. en ideologi som önskar att ett folk skall få bo i ett land. Man kan tycka vad man vill om nationalismens alla former. På 1970-talet lyckades araberna få sionismen klassad som rasism i FN. Samtidigt höll Yassir Arafat ett tal som påminde om Sions vises protokoll, där ytterst onda makter hade verkat mot palestinerna. Det palestinska folket var inte bara hotat av staten Israel utan av en sionistisk väldskonspiration. Det var länge sedan jag läste det här och kommer inte på rak arm riktigt ihåg vad som stod däri, men ngt i den stilen var det.

Skulle man kunna säga att antiarabism rasism?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 maj 2007, 11:43

Sagittarius skrev:Om små grupper av judar skulle vilja avskaffa staten Israel är ett dåligt argument för att hålla på antisionism.
Nu har ingen här hållit på antisionism, utan det är ett argument för att det finns små grupper av judar som vill avskaffa staten Israel.
Sagittarius skrev:Att dessa antisionistiska grupper i Israel inte skulle vilja bo i Israel är en absurd tanke. De vill inte göra gemensam sak med arabiska antisionister. Jag tycker att deras hållning som grundar sig på religion är orealitisk.
Vad de vill är snarare att antingen förändra staten Israel till en stat lydande under judisk religiös lag, eller lägga ner hela projektet.
Sagittarius skrev:Yehuda Bauers definition av antisionism (i bifogat) låter väl hyfsad?
Snarare låter Thomas Friedmans definition hyfsad: “[c]riticizing Israel is not anti-Semitic, and saying so is vile. But singling out Israel for opprobrium and international sanction—out of proportion to any other party in the Middle East—is anti-Semitic, and not saying so is dishonest.”
Sagittarius skrev:På 1970-talet lyckades araberna få sionismen klassad som rasism i FN.
Verkligen?
Sagittarius skrev:Skulle man kunna säga att antiarabism rasism?
Om man är emot specifikt araber så är man rasist, ja, men vad skulle du mena med med "arabism"?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 23 maj 2007, 11:47

Dûrion Annûndil skrev:
Sagittarius skrev:På 1970-talet lyckades araberna få sionismen klassad som rasism i FN.
Verkligen?
Avses väl den famösa FN deklarationen nr. 3379:

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nat ... ution_3379

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 maj 2007, 11:56

G:son skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Verkligen?
Avses väl den famösa FN deklarationen nr. 3379:

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nat ... ution_3379
Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. :)

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 23 maj 2007, 13:12

Nu har ingen här hållit på antisionism, utan det är ett argument för att det finns små grupper av judar som vill avskaffa staten Israel.
Ja, just det ja! Det glömde jag. Eller förändra staten Israel (se nedan).
Vad de vill är snarare att antingen förändra staten Israel till en stat lydande under judisk religiös lag, eller lägga ner hela projektet.
Alltså ett slags supersionister, då? Eller rentav revulutionärer?
Om man är emot specifikt araber så är man rasist, ja, men vad skulle du mena med med "arabism"?
Arabism är väl, som Tigranes skrev, tror jag, just den arabiska motsvarigheten till sionism, eller ngt sådant. Alltså, det specifikt arabiska som en nationalitetsidé vill lyfta fram. Har väl sett termen i Jan Hjärpes bok "Araber och arabism". Ett slags nationalism. Liksom sionismen antar den givetvis olika former. Lättare att slå upp i boken eller googla än att jag skall dra upp alla slags arabismer. Om jag skall vara ärlig kan jag inte utveckla tanken antiarabism=rasism eftersom jag inte kommer ihåg vad jag tänkte för tillfället när jag skrev det. Troligen hade jag en tanke på den iranska antiarabismen som riktar sig mot det arabiska arvet i Iran, inte aversion mot arabisk nationalism.

mvh the archer

Shompola
Medlem

Inlägg av Shompola » 24 maj 2007, 16:44

Pan arabism kanske bättre ord än arabism? Pan arabism va ett fenomen som dök upp under 60-talet har jag för mig med Egypten i spetsen.

Jag är själv från Iran, och jag har viss erfarenhet av så kallade antisemitismen i Iran, d.v.s förakt, fördomar och hat gentemot judar, i synnerhet judar som är medborgare i Israel. Jag tror nog att denna typ av antisemitism har funnits under en längre tid, men har förstärkts avsevärt efter islamiska revolutionen. Regeringen jobbar aktivt bland annat med propaganda att visa att judar är inte enbart ett hot mot islamiska världen, men också mot människan. Man använder propaganda riktade mot alla ålders grupper, till och med mot små barn som inte ens har påbörjat skolan ännu. Exempel på propaganda som jag har sett är att nyhetsbyråer däribland IRIB och IRNA förvränger nyheter på så sätt att det alltid är israelers fel, och om det har t.ex. utförts en terrorist attack i en allmän plats utfört av en palistinisk organisation riktat mot oskyldiga, brukar man inte ens nämna detta. Ännu mer motbjudande är propagandan för barn. Teknadfilmer som visar hur "onda" judar och israeler är och hur de mördar oskyldiga palestinier, och barnprogramledare som hetsar upp barn att hata är saker jag har sett på Jaame-Jam, Irans satellit-kanal som visas på hotbird okodat. Det är ännu värre i Irans domestiska kanaler.

Konkreta fördomar i Iran som jag har hört, både från bekanta, men också släktningar är att judar luktar, är själviska och anti-iranier. Alla har inte dessa fördomar, men sådana fördomar delas av många.

Fördomar mot araber finns det också, men knappast i samma utsträckning i jämförelse med judehatet. Och araber hatar iranier mångfaldigt mer än iranier hatar dem, speciellt i de så kallade gulf staterna.

En annan intressant sak är den klassiska synsättet huvudstadsbor har om andra, d.v.s. "alla som inte kommer från huvudstaden är dumma jävlar". Den typen av fördomar är relativt stor i Tehran.

Starka fördomar om andra är stort i Iran.

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 25 maj 2007, 15:20

Visst är det så att den bekanta propagandan härstammar från högsta ort, Shompola. Someting is rotten in the state of Iran, skulle man shakespeareanskt kunna säga. Engels har mycket träffande sagt "Antisemitismen är ett tecken på en efterbliven kultur, på medeltida, undergångsdömda samhällsskikts reaktion mot det moderna samhället". Högsta ort använder det som är gångbart. Idag kan väl Iran som teokrati jämföras med ett slags "medeltida" stat där ledarskiktet hetsar och avleder folket från "viktigare" frågor.

Det är nog sant det du säger, Shampola, att inte alla dessa fördomar. Man skulle väl kunna säga att staten är något som har ockuperat Irans folk. Studenternas demonstrationer 2003 är inte färskt i minnet men icke desto mindre ett faktum. Iran har också drivit miljoner av sina egna medborgare i exil. Iran är ju inte ett land för folket utan för Gud och uttolkare av hans vilja.

Kan det vara så att Iran eftersträvar ett slags ledarställning i den s.k. oppositionella världen (alltså mot världspolisen USA)? Ahmadinejad "trotsar" och hånar USA gm att påstå att man anrikar uran och kallar med ett leende västerlänningar "dumma". Han är mångtydig. Det cirkulerar ju historier om hur dum Bush skulle vara. Kanske refererar han till svepskälet till att gå in i Irak: massförstörelsevapnen? I vissa kretsar funkar Ahmadinejads dimridåer. Många väntar förväntansfullt på att Iran bakom dimridåer skall skaffa sig kärnvapen för att ge USA (och Israel) på nöten. Enligt Teheran är syftet med anrikningen vanlig kärnkraft. (Oljan håller på att ta slut?) Detta förefaller rationellt att säga när man befinner sig i startgroparna. Den "medeltida" ledningen kanske vill stärka sin ställning opinionsmässigt bland iranierna?? genom att stärka Irans ställning internationellt.

Enligt IAEA kommer Iran att ha kärnvapen inom 3-8 år efter en konferens om hur kärnvapenkatastrofer kan undvikas. Högsta prioritet är att hindra Iran från att uppnä produktion av anrikat uran i industriell skala.

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 25 maj 2007, 15:30

En annan intressant sak är den klassiska synsättet huvudstadsbor har om andra, d.v.s. "alla som inte kommer från huvudstaden är dumma jävlar". Den typen av fördomar är relativt stor i Tehran.
Kul, Shompola. Det verkar som om sådana relationer finns i andra länder också. Man behöver inte åka till Göteborg eller Norrland för att höra en avog inställning till de stöddiga och högljudda 08:orna. Det räcker att man sätter sin någonstans i den sörmländska myllan. En typisk huvudstadsattityd gentemot landsortens invånare liknar honom i Simpsons, Cletus, the slack-eyed yokel, han med "dum" apparition: går barfota i halmhatt och tuggar på ett halmstrå.

Skriv svar