Pan arabism kanske bättre ord än arabism? Pan arabism va ett fenomen som dök upp under 60-talet har jag för mig med Egypten i spetsen.
Jag är själv från Iran, och jag har viss erfarenhet av så kallade antisemitismen i Iran, d.v.s förakt, fördomar och hat gentemot judar, i synnerhet judar som är medborgare i Israel. Jag tror nog att denna typ av antisemitism har funnits under en längre tid, men har förstärkts avsevärt efter islamiska revolutionen. Regeringen jobbar aktivt bland annat med propaganda att visa att judar är inte enbart ett hot mot islamiska världen, men också mot människan. Man använder propaganda riktade mot alla ålders grupper, till och med mot små barn som inte ens har påbörjat skolan ännu. Exempel på propaganda som jag har sett är att nyhetsbyråer däribland IRIB och IRNA förvränger nyheter på så sätt att det alltid är israelers fel, och om det har t.ex. utförts en terrorist attack i en allmän plats utfört av en palistinisk organisation riktat mot oskyldiga, brukar man inte ens nämna detta. Ännu mer motbjudande är propagandan för barn. Teknadfilmer som visar hur "onda" judar och israeler är och hur de mördar oskyldiga palestinier, och barnprogramledare som hetsar upp barn att hata är saker jag har sett på Jaame-Jam, Irans satellit-kanal som visas på hotbird okodat. Det är ännu värre i Irans domestiska kanaler.
Konkreta fördomar i Iran som jag har hört, både från bekanta, men också släktningar är att judar luktar, är själviska och anti-iranier. Alla har inte dessa fördomar, men sådana fördomar delas av många.
Fördomar mot araber finns det också, men knappast i samma utsträckning i jämförelse med judehatet. Och araber hatar iranier mångfaldigt mer än iranier hatar dem, speciellt i de så kallade gulf staterna.
En annan intressant sak är den klassiska synsättet huvudstadsbor har om andra, d.v.s. "alla som inte kommer från huvudstaden är dumma jävlar". Den typen av fördomar är relativt stor i Tehran.
Starka fördomar om andra är stort i Iran.