Socialdarwinism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 29 maj 2006, 21:31

Maxim skrev: Vidare så har jag aldrig förstått hur socialdarwinisterna tänker. Det verkar som att de har ett väldigt kort tidsspann i sitt tänkande.
Daniel H
Du har väl ännu kortare tidsspann i tanke där. Att fattiga skaffar sig fler barn än de rika är definitivt en sentida företeelse. Det vanligaste i djur/människoriken är att makt/styrka/pengar lockar partners. Ju mer av det förra desto fler av det senare. (tänk harem)

Galton. Som all idealism, fungerar inte i praktiken och urartar lätt. Men vilken vacker tanke! :D

Maxim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 3 september 2003, 15:19
Ort: Växjö/Karlshamn

Inlägg av Maxim » 30 maj 2006, 10:48

Tja Sabo, du har nog en poäng där.
Vi kan väll iallafall sluta oss till att tala om ett naturligt urval inom organiserade samhällen är svårt att syna.
Det jag menar med min kritik av socialdarwinismen är att de antar att bara för att en person föds in i rätt familj och lyckas få en möjlighet att komma in på rätt skolor så skulle den av naturen vara mer lämpad att överleva än den som växer upp i alkoholiserad familj och själv blir alkoholist.
Samtidigt så är en av samhällets grundläggande funktioner samarbete. En av anledningarna till att människor började leva i grupp var att de genom samarbete kunde speciallisera sig inom olika områden. Bonde, soldat, tunnbindare och så vidare. Genom samarbete blir samhället mer och mer utvecklat.
Vad jag har förstått så menade Spencer att samhället, likt naturen, är en kamp om överlevnad. De som är i toppen av samhället tros vara dem som är mest lämpade att överleva. Problemet är väll att alla i samhället behövs för att det ska fungera och bara för att en person råkar vara i toppen av samhället så gör inte detta denna till en bättre människa. Snarare så är det väll de fattiga som behöver vara starkast för att överleva.
Hela tanken om socialdarwinism vilar på en gammaldags människosyn om att man ärver sociala egenskaper. "Pappan är tjuv så det är säkert dottern också". Det räcker med att gå två generationer tillbaka så tänkte man likadant.

Daniel H

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 4 juni 2006, 17:49

Maxim skrev:Vad jag har förstått så menade Spencer att samhället, likt naturen, är en kamp om överlevnad. De som är i toppen av samhället tros vara dem som är mest lämpade att överleva. Problemet är väll att alla i samhället behövs för att det ska fungera och bara för att en person råkar vara i toppen av samhället så gör inte detta denna till en bättre människa. Snarare så är det väll de fattiga som behöver vara starkast för att överleva.
Hela tanken om socialdarwinism vilar på en gammaldags människosyn om att man ärver sociala egenskaper. "Pappan är tjuv så det är säkert dottern också". Det räcker med att gå två generationer tillbaka så tänkte man likadant.

Daniel H
Men vi människor tänker nog likadant nuförtiden fast mer undermedvetet.
T.ex att kvinnor med stora silikonbröst attraherar oss p.g.a att deras kroppstyp i normala fall skulle ge avkomman större chans att överleva.
Vi är alltså ena riktiga neanderthalare när det verkligen gäller.

På samma sätt jagar brudar alfahannar som rock och rap-artister.
Jag var ju trots allt på Hultsfred när Wu Tang Clan gjorde sig legendariska genom att begära att få ett par paket kondomer per dag och såvitt jag kunde utröna av kön av kåta fjortisbrudar utanför backstagearenan så gjorde dom nog av med en hel del gummin...

Skriv svar