Nya religiösa rörelser i Sverige

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 15 januari 2006, 16:04

Nissemumrik skrev:
Kynes skrev:Misanthropic Luciferan Order är väl också en grupp som är ganska nya. http://www.mlo-scandinavia.net/
Vad jag har läst så verkar dom ha vissa saker gemensamt med franska Dragon Rouge, som även dom finns i Sverige. http://www.dragonrouge.net/

Båda dessa grupper är s.k. "satanister" och sysslar med det ockulta.

Ja.. :?

Nu är Dragon Rouge väl svenskt från början, grundades av Tomas Karlsson 1990, eller har jag helt fel?

MLO var något nytt för mig! Tack ska du ha, din länk var jättebra!
:D
Satanister brukar ha med ockulta inslag i ritualer och lära, MLO mest från gnosticismen verkar det som.
Är nog sant. Har inte läst speciellt mycket om dragon rouge. Har bara lyssnat (lite halvhjätat) om dem på en relgions redovisning. Antog att de var en fransk grupp från början främst pga deras namn.

Jo, MLO pratar mycket om gnosticismen. Men jag ser paralleler mellan MLO och Dragon Rouge bla när de båda pratar om den vänstra handens väg etc.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

raelianer

Inlägg av Nissemumrik » 16 januari 2006, 10:05

Jo, de verkar skumma..
Men jag har läst för lite för att kunna säga att jag har en uppfattning.
Så de klonar människor för att få evigt liv, praktiserar fritt sex och bygger en ambassad för utomjordingar?
Första intrycket är väl att de är lite skruvade men tämligen harmlösa..

Klona människor lär de få f-n för av de flesta myndigheter, så det lär inte fortgå, menar jag.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 16 januari 2006, 10:46

Är nog sant. Har inte läst speciellt mycket om dragon rouge. Har bara lyssnat (lite halvhjätat) om dem på en relgions redovisning. Antog att de var en fransk grupp från början främst pga deras namn.

Jo, MLO pratar mycket om gnosticismen. Men jag ser paralleler mellan MLO och Dragon Rouge bla när de båda pratar om den vänstra handens väg etc.
Jo.. Det betyder väl "röda draken", men jag tror att de är ett svenskt påfund.

Den "vänstra handens väg", är väl bara en provokativ benämning på deras lära (egen spekulation), då det i många kulturer ses som den orena och felaktiga handen. Gissa varför.. :wink:

Den står väl typ för kaos? Eller, det vet jag inte för det har jag inte kollat, fick bara den känslan när jag kollade MLO:s sajt.

Dragon Rouge är enligt de själva en mörkmagisk rörelse som inte främst är antikristen utan magisk, sysslar med magi.

De fick störst uppmärksamhet när Tomas Karlsson döpte ett barn i satans namn, men senare sade han att det var avsett som en provokation, och inte att tas på allvar.

De tror på en urkraft inom människan, kallad kundalini, och den kraften ska tydligen kunna uppväckas genom olika riter, varav en del är sexuella.
Men de verkar ändå inte lika extrema som MLO, som har sexriter på kyrkogårdar o.dyl. 8O

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2006, 11:47

Nissemumrik skrev:det var avsett som en provokation, och inte att tas på allvar.
Riten eller rörelsen? Eller båda?

Genuina satanister torde vara en extremt liten skara. Tycker knappt att såna här teaterapor förtjänar att räknas som samfund. Lite OT...

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 16 januari 2006, 12:33

Tycker knappt att såna här teaterapor förtjänar att räknas som samfund. Lite OT...
Näe, det kan ju diskuteras.
För formens skull har jag valt att inte färga inläggen med egna åsikter så gott jag kan, men jag får faktiskt hålla med vad gäller misantropiska rörelser. Hur tänker de egentligen?
VILL de att mänskligheten ska gå under så kan de väl börja med sig själva.

Dock vill jag skilja på Dragon Rouge, som i alla fall säger sig vara politiskt och religiöst obundet, och övriga.
Dragon Rouge har väl bara liksom asatroende det problemet att många (i deras ögon) rötägg söker sig dit och sen är deras organisation full av folk som de inte ville ha att göra med från början.

Och det var förresten alltså Tomas Karlsson som menade att riten inte var att ta på allvar, då den dels var menad som en provokation, och dels så har dragon rouge en annan uppfattning av satan är, än den kristna tron. Menade alltså fortfarande Tomas Karlsson, grundare av D.G.

Sen det här med att de lånar från gamla strömningar som gnosticism och kabbalah osv. är ju inte precis unikt..
Jag har inte hittat en enda religion hittills som inte kan härledas ur en annan..

(Någon annan som tycker annorlunda? *gnuggar händerna* :D )

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2006, 14:07

Nissemumrik skrev:Jag har inte hittat en enda religion hittills som inte kan härledas ur en annan..
Oj. Hm. Det var en ny vinkling - komplett nya religioner? Måtte vara mycket ovanligt... Scientologin har ju byggt upp en sorts mytologi med rymdkejsare och prylar, se där lite religiöst nydanande, men samtidigt har man väl tagit över åtskilligt från andra håll..?

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

svar scientologin

Inlägg av Nissemumrik » 17 januari 2006, 10:54

Scientologin har ju byggt upp en sorts mytologi med rymdkejsare och prylar, se där lite religiöst nydanande, men samtidigt har man väl tagit över åtskilligt från andra håll..?
Ja det stämmer, man har sagan om Xenu, den skrev Hubbard själv.

(Det lär cirkulera en hemlig lära som beskriver Xenu och hans förehavanden på nätet, jag har letat men so far nothing..
Om någon vet var, så säg till!!)

Scientologin har dels gnosticistiska inslag i form av att de tror på en ande eller "thetan" som är fångad i vår kropp (den gudomliga gnistan dvs vår själ, i demiurgens onda materia, dvs vår kropp) och dels uråldriga österländska tankegångar om reinkarnation och tidigare liv.

(Dock är den scientologiska varianten av dessa gamla tankar något präglad av teosofins syn på det hela.. Men det spelar ingen roll, tankarna är lånade.)

Scientologin har ju dessutom en utpräglad terapi i form av "auditering". Den torde väl vara inspirerad av den psykologi som fanns vid grundandet av religionen på 50-talet, så auditeringen är väl knappast egen heller.

Jag får dock hålla med om att de är mer nyskapande än de flesta religioner, nya som gamla.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: svar scientologin

Inlägg av Hexmaster » 17 januari 2006, 13:23

Nissemumrik skrev:(Det lär cirkulera en hemlig lära som beskriver Xenu och hans förehavanden på nätet, jag har letat men so far nothing.. Om någon vet var, så säg till!!)
Hemlig och hemlig...

http://en.wikipedia.org/wiki/Xenu

Bild

:D

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Svar OTIII

Inlägg av Nissemumrik » 18 januari 2006, 13:37

Alltså.. Vad jag menade var läran i sin helhet, direkt så som den skrevs för OTIII-initierade.

Din länk var väldigt bra, men det är ju en tolkning av den ursprungliga OTIII- kursen.
Det blir liksom andra hands- information..

Dock måste jag se det där south park-avsnittet, verkar vara hur kul som helst!!!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Svar OTIII

Inlägg av Hexmaster » 18 januari 2006, 16:09

Nissemumrik skrev:Alltså.. Vad jag menade var läran i sin helhet, direkt så som den skrevs för OTIII-initierade.

Din länk var väldigt bra, men det är ju en tolkning av den ursprungliga OTIII- kursen.
Det blir liksom andra hands- information..
Menar du sånt här?

"OT-III originals as written by Ron Hubbard himself"

http://sf.irk.ru/www/ot3/otiii-gif.html

Kan inte intyga äktheten. Men på något sätt känns det mindre viktigt - absurditeten är så överväldigande ändå.

Har du läst så här långt behöver jag väl inte upprepa *host* varningen: "R6 was 'calculated to kill (by pneumonia etc) anyone who attempts to solve it.'"

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 19 januari 2006, 11:20

I Sverige råder religionsfrihet idag. De flesta svenskar följer, trots religionsfrihet, den sedvanliga tron som lärs ut av präster, imamer eller buddhistmunkar. Vi ser dock, som noterats här, att nya religionsformer tar fart, vilket ju är bra på sätt och vis. Det intressanta är att många av dem kan förklaras av vilken psykisk typ man är, framför allt de mer extrema formerna. Ta t.ex. satanismen. Den tron har ofta medlemmar med låg empatisk känsla för andra. Det är ingen tillfällighet att forskare idag ser en koppling mellan satanistdyrkare och medfödd hjärnskada. Andra kopplingar för satanister är att de ofta har utsatts för extremt grova sexuella övergrepp som barn. Jag tror att den här sidan av saken diskuteras alltför lite. Att man tillhör andra religionsformer än den traditionella behöver förstås inte tyda på att personen har någon psykisk sjukdom eller något liknande. Men sambandet för de mer udda och världsfrånvända trosinriktningarna är allt för stort för att det ska ignoreras.

Så religiös övertygelse har mer med psykisk status och livsöde att göra än med intellektuell insikt. Detta kan låta självklart, men som jag försökt säga, så har detta mycket alvarliga undertoner när det gäller mer extrema inriktningar, vilket jag tycker har ignorerats allt för mycket, framför allt i media. När jag ser en satanist på TV så vet jag att dennes anhöriga har saker och ting att säga om den personen som skulle få att allt den personen säger egentligen är självmotsägelser, förnekelser och ett rop på hjälp.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 19 januari 2006, 12:14

herulen skrev:Ta t.ex. satanismen. Den tron har ofta medlemmar med låg empatisk känsla för andra. Det är ingen tillfällighet att forskare idag ser en koppling mellan satanistdyrkare och medfödd hjärnskada. Andra kopplingar för satanister är att de ofta har utsatts för extremt grova sexuella övergrepp som barn. Jag tror att den här sidan av saken diskuteras alltför lite.

.

detta skulle jag VERKLGIEN vilja se källor på!!!

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 19 januari 2006, 18:26

Det lät på ditt svar som du var överraskad. Ungefär som att mitt inlägg var fördomsfullt mot hjärnskadade. Då kan jag nämna att jag – vid sidan av arkeologin – i över 15 år har arbetat med människor som haft olika hjärnskador. Ett vanligt förekommande problem är att föräldrar och anhöriga till psykiskt sjuka eller hjärnskadade barn oftast förgäves söker hjälp hos myndigheter för att deras barn utnyttjas av satanistgrupper och andra extrema religionsinriktningar. Och det finns speciellt en typ av hjärnskada (som jag inte vill nämna namnet på för att det kan missförstås som att just den gruppen med det symptomet generellt är satanistbenägen, vilket inte är fallet) som satanister lätt kan manipulera eftersom satanisternas bekräftar och förhärligar just den typen av hjärnskadan som högst normalt och eftersträvansvärt. Får den dessutom en andlig och religiös dimension så säger det ju sig självt. Kan nämna att en god vän som har en hjärnskadad dotter nu har gått med hos satanisterna. Min vän är aktiv i den föreningen som stödjer och hjälper hjärnskadade. Han berättade för mig att det är många föräldrar med hjärnskadade barn som fasar för just extrema religioner eftersom de kan erbjuda en gemenskap som inte övriga samhället kan.

Att vissa sekter eller extrema teologier lockar människor med hjärnskador är alltså ingen nyhet. Denna trend ser vi även hos självmordsbombare. Många av dem hade lättare utvecklingsstörning. För dem som orkar läsa så finns detta nämnt i snart sagt varje bok som behandlar självmordsbombares psykologiska natur. Många tror att dessa är sant övertygade idealister som noga läst och begrundat guds lära, medan verkligheten mer handlar om en medveten övertalning av människor som både intellektuellt och intelligensmässigt har någon form av handikapp. Knepet är oftast enkelt. Det handlar om att de får känna gemenskap, få vara med i gänget och känna sig utvald. Det är mycket nog för att vissa ska göra vad som helst.

Men du ville ha källor. Då ska du få det. Nu finns det inga böcker som specifikt behandlar det jag talar om, men några författare som mer eller mindre berör ämnet är:

Lise-Lotte Elman. 1987. Hjärntvätt bland religiösa sekter. Ett sociologiskt perspektiv. Religionssociologiska institutionen Lund.

Stanley Hauerwas. 1988. Theological reflections on medicine, the mentally handicapped and the church. London.

Nils Johan Lavik. 1999. Frelst eller forført? . Om "hjernevask" og psykologisk påvirkning i ny-religiøse sekter. Gyldendahl.

James Lewis. 2003. Legitimation new Religions. New Brunswick, N.J. Rutgers University Press.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 20 januari 2006, 08:08

tack för källorna. återkomerm när jag läst en eller flera av de böckerna du hänvisar till.

jag är ytterst nyfiken på vad den hjärnskadan du talar om heter. omd et på ngt vis är känsligt kan du ta det via PM.

du nämner "satanisterna" i svepande ordalag, menar du att det är ett stort nätverk av satanister osm samrbetar för att locka till sig hjärnskadade barn? jag tycker detta låter som ett eko av den satanist-debatt som fördes i Storbritannien och USA udner sent 80-tal, en konspirationsteori, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 januari 2006, 08:16

hangatyr skrev:jag tycker detta låter som ett eko av den satanist-debatt som fördes i Storbritannien och USA udner sent 80-tal, en konspirationsteori, helt enkelt.
...Eller Eva Lundgren alldeles nyssens.

Skriv svar