Meningen med livet
-
Användarnamn?
- Utsparkad
Meningen med livet
Vad är meningen med livet?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Det är relevant att grubbla efter meningen med livet, men jag tror inte att man skall förvänta sig att finna några svar. Livet är för kort för det.
När jag pluggade religionsfilosofi höll en av våra föreläsare på med en avhandling om meningen med livet. Enligt honom tycks det vara centralt att kunna betrakta sitt liv som en berättelse med tydliga samband mellan orsak och verkan, gärna infogad i ett större sammanhang. I själva verket rör det sig ofta om "efterkonstruktioner" i ett försök att skapa struktur eftersom vi ju ofta agerar till synes irrationellt.
/ Probstner
När jag pluggade religionsfilosofi höll en av våra föreläsare på med en avhandling om meningen med livet. Enligt honom tycks det vara centralt att kunna betrakta sitt liv som en berättelse med tydliga samband mellan orsak och verkan, gärna infogad i ett större sammanhang. I själva verket rör det sig ofta om "efterkonstruktioner" i ett försök att skapa struktur eftersom vi ju ofta agerar till synes irrationellt.
/ Probstner
-
Användarnamn?
- Utsparkad
Jag kan likna meningen med livet som sakletandet i diablo2. Du spenderar timme efter timme för att hitta saken du vill åt, sedan när du fått den vill du ha nästa sak, här får du kanske 2-3 timmar "kul" för varje sak. Om man däremot hade haft alla saker på en gång(fusk), så skulle spelet vara kul i ca 10 minuter.
Själva sakletandet är meningen och inte själva saken i sig. Så jag anser att meingen med livet är resans gång och inte slutet.
8)
Själva sakletandet är meningen och inte själva saken i sig. Så jag anser att meingen med livet är resans gång och inte slutet.
8)
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Widde skrev:Jag kan likna meningen med livet som sakletandet i diablo2. Du spenderar timme efter timme för att hitta saken du vill åt, sedan när du fått den vill du ha nästa sak, här får du kanske 2-3 timmar "kul" för varje sak. Om man däremot hade haft alla saker på en gång(fusk), så skulle spelet vara kul i ca 10 minuter.
8)
Meningen med livet är väl: Lycka, på ett eller annat sätt vill man nå lyckan. Det är den definitiva meningen med livet tycker jag, att finna lycka. Det är först när man inte finner lycka i livet som självmord, alltså då man inte finner mening med livet, kommmer till tals.
För vissa är lyckan utmaningen att uppnå eller få något, för andra att leva mera återhållsam. Alla vägar skall till slut bära till lyckan. Tror jag!
- Dûrion Annûndil
- Medlem
För mej har det där varierat lite grand.
I stunder av djupa grubblerier har jag väl ansett att det inte finns någon mening.
Sedan har jag resonerat att man måste ha kul.
Hur man än ser på det så är ju livet ett måste, då är det lika bra att försöka fylla det med interessanta upplevelser.
Resa är tex bra, gärna bosätta sej en längre tid i ett annat land så får man ett annat perspektiv på saker.
Många anser ju att barn och familj är meningen. Jag tror att det är något jag kommer att skaffa i framtiden med, men
nu känner jag att det finns så mycket kvar att uppleva
I stunder av djupa grubblerier har jag väl ansett att det inte finns någon mening.
Sedan har jag resonerat att man måste ha kul.
Hur man än ser på det så är ju livet ett måste, då är det lika bra att försöka fylla det med interessanta upplevelser.
Resa är tex bra, gärna bosätta sej en längre tid i ett annat land så får man ett annat perspektiv på saker.
Många anser ju att barn och familj är meningen. Jag tror att det är något jag kommer att skaffa i framtiden med, men
nu känner jag att det finns så mycket kvar att uppleva
-
Användarnamn?
- Utsparkad
-
hans lindquist
- Medlem
Livets verkliga mening
Stimulerande sysslolöshet är livets mening och mål.
med filosofisk hälsning
hasse l
med filosofisk hälsning
hasse l
Jag förstår inte riktigt resonemanget.
Det är väl klart att man längtar till att inte göra något, om man arbetar mycket.
Kreativa lättjan...vad ska jag acosiera det till? Inspiration?
Att skriva en bok? En låt? En dikt?
Det blir iaf för mej bara en del av livet, men det finns ju så mycket annat.
Hur trist blir inte livet om man har hur mycket fritid som helst?
Det är väl klart att man längtar till att inte göra något, om man arbetar mycket.
Kreativa lättjan...vad ska jag acosiera det till? Inspiration?
Att skriva en bok? En låt? En dikt?
Det blir iaf för mej bara en del av livet, men det finns ju så mycket annat.
Hur trist blir inte livet om man har hur mycket fritid som helst?
Det beror på vem du frågar, frågan är ofta (men inte alltid) kopplad till religiös världsbild.
Frågar du en ateist så är det att leva livet här och nu, inget mer kommer efter detta, frågar du en buddhist så är det att utplåna allt världsligt begär och därmed utplåna lidandet och i samman med det bli buddhisattva (upplyst). Frågar du en jude, kristen, eller muslim så är det att tjäna Gud så att du kan nå paradiset. Frågar du en hindu så är det att leva ett bra liv så att du kan födas i ett högre kast i nästa liv.
Det finns många fler exempel.
Frågar du en ateist så är det att leva livet här och nu, inget mer kommer efter detta, frågar du en buddhist så är det att utplåna allt världsligt begär och därmed utplåna lidandet och i samman med det bli buddhisattva (upplyst). Frågar du en jude, kristen, eller muslim så är det att tjäna Gud så att du kan nå paradiset. Frågar du en hindu så är det att leva ett bra liv så att du kan födas i ett högre kast i nästa liv.
Det finns många fler exempel.