Lilith - Adams första hustru

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 september 2004, 18:02

Jag läser så att ögona blör, Widsith. Ingen anledning att bli stingslig, alla bidrag mottages med tacksamhet. :)

Användarvisningsbild
BB
Medlem

Re: Lilith - Adams första hustru

Inlägg av BB » 3 september 2004, 19:19

Detta kan kanske vara till någon hjälp?

http://www.jewishencyclopedia.com/searc ... earchOpt=0

Användarvisningsbild
samuelofsilence
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av samuelofsilence » 29 mars 2007, 14:03

Anita Gustavson har skrivit en bok om Lilith, nu är det ju år och dagar sedan du undrade om henne. Men jag har nyligen läst boken och är mycket nyfiken på denna Lilith. Och hon är definitivt det största exemplet på att vi föddes som jämlika som många använder religion för att motarbeta. Det är en mycket bra bok och lätt att ta sig igenom. Det är inte mycket för fakta med ger en bättre bild än lajvföreningar som sätter henne som den första vampyren. Att göra henne till demon för att hon valde självständighet är en rätt ful och feg sak att göra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 mars 2007, 14:35

samuelofsilence skrev:Att göra henne till demon för att hon valde självständighet är en rätt ful och feg sak att göra.
Sedan jag senast skrev i tråden har jag hunnit med lite mer studium av fenomenet Lilith:
http://www.faktoider.nu/lilith.html

Det framgår rätt snart att Lilith inte gjorts till demon i efterhand, utan att hon var en demon till att börja med. Att hon "valde självständighet" är en efterkonstruktion.
samuelofsilence skrev:Och hon är definitivt det största exemplet på att vi föddes som jämlika som många använder religion för att motarbeta.
Jag vet inte vad du vill säga med detta, men Lilith (liksom 1 Mosebok) är påhitt. Att vi är födda jämlika är en helt annan diskussion.

Användarvisningsbild
samuelofsilence
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av samuelofsilence » 29 mars 2007, 22:09

Tack så jättemycket för länken! =)

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 30 mars 2007, 08:43

Har i hyllan några olika bibelöversättningar jag samlade på mig i ungdomen (ja, jag var ett underligt barn) och tittade hur olika översättningar översatt (1917)Lilit:
Åkeson enl. fotnot "Nattvidunder" och King James (1611) "the screech owl" (finska kyrkobibeln 1933)"öinen syöjätär" (ungefär, den nattliga äterskan)
Har några till översättnigar, men långt nere i en skrubb, så det får räcka med de här tre.
Den ryska bibeln var nära, men kan varken läsa eller skriva av :)

dinata
Ny medlem

Inlägg av dinata » 30 mars 2007, 13:51

Som jag ser det är Lilith intressant eftersom det visar mannens syn på starka självständiga kvinnor. Det är kanske inte så underligt att hon skrevs bort ur Bibeln och demoniserades. Det händer ju fortfarande varje dag...
/D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 mars 2007, 14:23

dinata skrev:hon skrevs bort ur Bibeln
Hur vet du det?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 mars 2007, 17:46

Hexmaster skrev:
Hur vet du det?
Dessutom är hon inte bortskriven. Hon finns i Jesaja (har ingen Bibel till hands, men tror att det är där.)

dinata
Ny medlem

Inlägg av dinata » 30 mars 2007, 18:16

Leonidas skrev:
Hexmaster skrev:
Hur vet du det?
Dessutom är hon inte bortskriven. Hon finns i Jesaja (har ingen Bibel till hands, men tror att det är där.)
Bibeln.se är fantastiskt. Hon finns omnämnd två gånger, Job 18:15 och Jes 34:14. Min poäng är dock inte om hon finns med eller inte eller om hon har funnits.

Min poäng är att i kristen tradition är Lilith-myten inte särskilt stor. Orsakerna till det kan man ju diskutera kring och det var väl snarare det jag ville poäntera.
/D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 mars 2007, 19:20

dinata skrev:Min poäng är att i kristen tradition är Lilith-myten inte särskilt stor. Orsakerna till det kan man ju diskutera kring och det var väl snarare det jag ville poäntera.
Att myten utvecklades bland judar långt efter kristendomens avknoppning är den orsak jag skulle sätta mina pengar på.

Grejen är att det verkligen finns folk som hävdar att Lilith ursprungligen fanns med i skapelsemyten men redigerades bort. Några belägg för att det faktiskt är så har aldrig uppvisats. Det var därför jag blev nyfiken.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 mars 2007, 20:05

Att demonen Lilith är betydligt äldre än den starka kvinnan Lilith kan man ju läsa i den här Wikipedia artikeln i ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Lilith

Skriv svar