Ok:Turandil skrev:überjunge skrev:Finn det någon gren här i forumet där man diskiterat detta? Det finns ju mycket att säga om det, här några exempel på frågeställningar som jag finner intressanta.
1. Kristendomens syn på fri vilja genom historein. (Syndernas förlåtelse/fri vilja)
2. Har vi en fri vilja?
Skulle bli glad om ni ville ge er syn på detta.
/p
Jag skulle så gärna vilja säga ja...men mitt förnuft säger faktiskt nej.
Ett rent hypotetiskt scenario. Låt oss tänka oss att vi pausar universum för att sedan ringa in jorden med muspekaren och trycker ctrl-c, och sedan trycker ctrl-v för att sålunda skapa en exakt kopia, in i minsta detalj av jorden. Och då menar jag in minsta detalj, ner på subatomär nivå (om det finns något som heter så). Sedan kryssar vi ur rutorna som säger kvarkar och slump och annat som vi inte begriper.
När vi nu trycker på "play" igen. Skulle båda världarna utvecklas exakt lika? Om ja, kan man då tala om en fri vilja?
3. Naturvetenskapens syn på fri vilja.
Problemet vi stöter på här är ju det att naturvetenskapen aldrig gör anspråk på att verka i verkligheten. Naturvetenskap används till att försöka beskriva den. Det görs enklast med en rad olika modeller. Dessa modeller är kraftigt förenklade "bilder" av verkligheten. Alltså, jag tycker att det är vanskligt att använda så strikta tankemodeller när man spånar kring dessa saker.
Jag har själv ofta tänk i dessa banar då jag sedan rätt många år studerar fysik. Vad gäller fri vilja och huruvida vi skulle få en exakt kopia om vi använder oss av ctrl-c ctrl-v resonemanget så ser jag inte att det skulle iskränka vår vria vilja. Inom modärna fysik arbetar man mycket med sannolikheter. Sannolikheten att en partikel ska finnas här, där eller uppträder på ett visst sätt. Så även med ett strikt "naturvetenskapligt" resonemang tycker jag inte att vi kan utesluta fri vilja.
Jag vill avslutningsvis säga att om Heisenbergs osäkerhetsrelation är uppfyld kan allt hända.