Rysk Nihilism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
BB
Medlem

Rysk Nihilism

Inlägg av BB » 5 februari 2004, 10:53

Jag söker lite litteraturtips som kanske kan kasta lite ljus på den ryska nihilismen under 1800-talet. Har lite svårt att utröna vad den egentligen innehåller.Som alltid finns det väl ett par dussin underarter, men vad är de centrala tankarna inom den sk. ryska nihilismen?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 5 februari 2004, 12:37

Inga litteraturtips, men så vitt jag vet så var väl nihilist ett skällsord för anarkist.

Sen började de ryska anarkisterna använda ordet själva, och då förlorade det sin laddning.

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 5 februari 2004, 19:47

dostojevskij var väl nihilist. öh.
Han blev väl dömd till döden, då han tillhörde något otillåtet sällskap, nihilister kanske?

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 5 februari 2004, 20:32

Dostojevskij var inte nihilist. Snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
BB
Medlem

Inlägg av BB » 5 februari 2004, 21:43

(Med risk för att bli en litteraturdiskussion)
Dostojevskij tillhörde kretsen runt Michail Petrasjevskij som verkar ha varit måttfullt revolutionära. Ett par framstående i den kretsen bland annat D. blev häktade 1849 och dömda till döden men blev istället utsatta för en skenavrättning och "benådning i sista sekunden". I stället för döden blev det tukthus i Omsk och efter det (för Dostojevskijs del) soldattjänstgöring i Sibirien. Hurvida Petrasjevskijkretsen var nihilister eller ej vågar jag inte säga, men det skulle kunna kasta lite ljus på de ständigt återkommande nihilistiska teman som finns i Dostojevskijs romaner och noveller.
Även senare (och tidigare) ryska författare har förknippats med nihilister: Turgenev (var först, om jag inte missminner mig), Majakovskij, Gorkij
Löwe skrev:Inga litteraturtips, men så vitt jag vet så var väl nihilist ett skällsord för anarkist.

Sen började de ryska anarkisterna använda ordet själva, och då förlorade det sin laddning.
Varför görs det en skillnad på nihilister och anarkister? tex i Björn Kumms - Terrorismens Historia (inte precis det bästa exemplet)
Jag tänkte om det var för att utkristallisera en viss grupp inom ett större tankesystem tex att säga "moderater och övriga konservativa" (ännu ett dåligt exempel, men hoppas att tankegången når fram) Så som jag har uppfattat det så framstår de ryska nihilisterna som radikalateister med Darwin som rättsnöre, jag vet inte hurvida samma sak åberopades av de ryska anarkisterna. Nån som kan klargöra?

*edit* Gorkij och Turgenev är inte alls förknippade med nihilister, tog mig en rejäl spann vatten över huvudet där :oops:

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 5 februari 2004, 22:26

Karl Bruno skrev:Dostojevskij var inte nihilist. Snarare tvärtom.
vad grundar du ditt uttalande på? :)
Vill gärna höra för mina kunskaper är så djupa.

Dostojevskij var väl en av dem som besökte någon känd präst, kommer inte ihåg vad han heter men han var filosof och känd över hela ryssland, (tolstoj träffade prästen också dock gillade de väl inte varandra.)
Men det behöver ju inte betyda att dostojevskij inte var nihilst.

källa ryssland av Geoffrey Hoskings

edit: mina kunskaper är inte alls djupa menar jag. missade ett inte :oops:
Senast redigerad av 1 elRappo, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
BB
Medlem

Inlägg av BB » 6 februari 2004, 00:57

Dostojevskij blev enligt Harold Bloom under straffarbetet i Sibirien "grundligt reaktionär, monarkist och from anhängare av den ryska ortodoxa kyrkan"

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 6 februari 2004, 15:58

Tja, läser man hans romaner så framgår det rätt tydligt att han hade andra värderingar. Hur slutar exempelvis Brott och straff?

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 7 februari 2004, 00:21

Löwe skrev:Inga litteraturtips, men så vitt jag vet så var väl nihilist ett skällsord för anarkist.
...
det är nog för att nihilisterna är så absurt livsförnekande isåfall.

anarkisterna tillåter ju sig som oftast ändå att vara hedonister och att trivas med livet. Nihilismen är väl, om man jämför anarkismen med kristendomen, nån sorts anarkismens laestadianer. :)

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 9 februari 2004, 19:12

BB skrev:Dostojevskij blev enligt Harold Bloom under straffarbetet i Sibirien "grundligt reaktionär, monarkist och from anhängare av den ryska ortodoxa kyrkan"
menar du i harald blooms "den västerlänska kanon"?
finns ju inget register i boken, du vet inte vilket sida det står på?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 februari 2004, 19:39

YohimRapman skrev: Dostojevskij var väl en av dem som besökte någon känd präst, kommer inte ihåg vad han heter men han var filosof och känd över hela ryssland, (tolstoj träffade prästen också dock gillade de väl inte varandra.)
Men det behöver ju inte betyda att dostojevskij inte var nihilst.
Vad jag har läst är att Starets Zosima i Bröderna Karamazov är baserad på en verklig person. En munk som Dostojevskij och många andra av dåtidens ryska elit träffade. Jag kan ha sett det i samma källa som du refererar till. Jag kommer inte ihåg namnet på munken, bara att klostret skulle ha legat i västra Ryssland, mot Moldavien tror jag.

/Martin

Skriv svar