Nostradamus

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Zytronic
Ny medlem

Inlägg av Zytronic » 18 december 2003, 10:44

(ville bara be om ursäkt för fel på citatet)

beklagar djupt...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 18 december 2003, 11:54

Jag väntar med spänning. Med tanke på att det är allmänt känt vid det här laget att citatet om "metallfåglar som flyger in i höga byggnader" är en ren internetskröna (finns inte någonting som ens påminner om detta i Nostradamus text).

Robert Sköld har däremot helt rätt: i ett anfall av för honom ovanlig klarhet angav Nostradamus för en gångs skull ett klart årtal för en händelse. År 1999, i den sjunde månaden, skulle kungen av skräck komma från skyn och återuppväcka mongolernas kung. Det sägs absolut ingenting om "ett visst antal år efter" någonting.

För att bespara er möda kan jag tala om att det är Century X, Quatrain 72.

Angående övriga förutsägelser: att förutse stora vägar är väl knappast någon större bedrift. Det har funnits sedan romartiden. Datorer? Visa mig gärna en tydlig förutsägelse av datorer och jag lovar att bli lite imponerad. Exakt vers, tack. Bilar? Tja, är det så himla fantastiskt att prata om vagnar som går av sig själva? (om han nu faktiskt gjort ens det, tala om vilken vers du syftar på) Liknande företeelser har funnits i sagor sedan urminnes tider..

Det mest intressanta med Nostradamus är hur intressant folk tycker han är.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 18 december 2003, 12:09

Engan skrev:Det mest intressanta med Nostradamus är hur intressant folk tycker han är.
Eller varför folk finner ett behov i att "sia" i framtiden överhuvudtaget.
Även om det han skrev är sant så... vad sperlar det för roll? Vill folk ha mirakler?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 18 december 2003, 12:59

überjunge skrev: Eller varför folk finner ett behov i att "sia" i framtiden överhuvudtaget.
Även om det han skrev är sant så... vad sperlar det för roll? Vill folk ha mirakler?
Oh ja. Visst vill många det.

Förstår dock inte riktigt vad du menar med "vad spelar det för roll".. Om det faktiskt var så att vi visste att en viss text kunde förutsäga framtiden vore det väl rent ut sagt vår skyldighet att ägna mängder av tid och ansträngning åt att försöka ta reda på vad den texten säger om vad som kommer att hända? Att ignorera den vore väl rent oansvarigt? Det är väl förmodligen så Nostradamus-anhängare resonerar, antar jag..

Men nu tror jag inte att Nostradamus eller någon över huvud taget någonsin förutsett specifika händelser på övernaturlig väg. Trender och företeelser som framtida uppfinningar och upptäckter är en annan sak, men om vi skall kalla sådant profetior får vi börja kalla t.ex. Jules Verne för en av mänsklighetens största profeter. Vilket skulle kännas både fel och inte så lite nedvärderande.

Skriv svar