Shkval - används den idag?

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Hunny
Ny medlem

Shkval - används den idag?

Inlägg av Hunny » 24 juli 2003, 15:28

Läste för ett tag sedan en artikel om den ryska torpeden "Shkval". Denna torped färdas enligt artikeln och länkarna (som följer längre ner) med extremt hög fart, vilket medför att vattenmotståndet minimeras då vattnet trycks undan och den med undantag för spetsen i stort sett färdas i vakuum.

Frågan är, finns den hos de ryska sjöstridskrafterna?
Jag har inte hört talas om att någon av västmakterna har utvecklat något dylikt, någon som har annan info?

/Edit: Läste någonstans (självklart har jag glömt var :roll: ) att en prototyp hade varit uppe och sniffat på Mach1. Info någon?

Länklista: http://diodon349.com/Torpedoman/TM_Stuf ... _links.htm

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Re: Shkval - används den idag?

Inlägg av Luno » 24 juli 2003, 15:31

Hunny

Var det inte en sån Torped som man misstänker sprängdes i torpedröret på Kursk?

Hunny
Ny medlem

Inlägg av Hunny » 25 juli 2003, 02:23

Inte den blekaste, har bara hört att "instabilt torpedbränsle" skulle vara anledningen.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 31 juli 2003, 18:35

det skulle nog vara konstigt om inte västmakterna hade något liknande, men det här är inga fakta bara spekulationer.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 1 augusti 2003, 12:02

Problemet med "Shkval" är att den inte kan "söka" för den går så fort, sonar utrustning fungerar inte, så den var igentligen tänkt som ett sista vapen.

Om en rysk ubåt skulle bli attackerad av en NATO-ubåt under ww3 skulle en "Shkval" skjutas tillbaka i den generela riktningen med en kärnvapen laddning för att försäkra att även NATO-ubåten förstördes.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 augusti 2003, 13:18

Jag ar oxa intresserad av den ryska Shkvall-torpeden. Som jag forstaatt utvecklades den for att ALLA ubaatar, NATO saaval som ryska kunde operera med farter omkring eller over 30 knop under vatten. Eftersom en konventionell torped knappast kan overskrida 40 - 45 knop, blev laanga skjutavstaand, aven med maalsokning - orealistiska. Shkvall kunde tydligen med luftbubbelkavitering runt nosen och vatesuperoxiddrift naa otrolig fart (65 - 90 knop?) och darmed en battre chans av verkan i maalet. Det ar nog ingen tvekan att problemen med vatesuperoxid-driften var orsaken till KURSK's undergaang. Men ett misslyckande betyder ju inte att man ger upp forsoken. Man forsoker givetvis att, trots dess hoga fart, gora den maalsokande och ett verksamt vapen. Jag tror inte att vi annu har hort det sista om Shkvall.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Shkval - används den idag?

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 augusti 2003, 13:25

Luno skrev:Hunny

Var det inte en sån Torped som man misstänker sprängdes i torpedröret på Kursk?
Jo.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 4 augusti 2003, 23:00

varjag skrev:Eftersom en konventionell torped knappast kan overskrida 40 - 45 knop, blev laanga skjutavstaand, aven med maalsokning - orealistiska. Shkvall kunde tydligen med luftbubbelkavitering runt nosen och vatesuperoxiddrift naa otrolig fart (65 - 90 knop?) .
Jag har sett påståenden (på internet, så en nypa salt kan nog vara på sin plats) om hastigheter på över 100(!!) knop.

Utan någon som helst form av styrning, bör då tilläggas...

Küthler
Ny medlem

Inlägg av Küthler » 5 augusti 2003, 17:57

Jag har hittat ett ännu värre bud. Följande är taget från en rysk sida om Torpeda "Sjkval":

"Ona sposobna razvivat' skorost' do 200 uzlov (okolo 100 metrov v sekundu) v podvdnom polozjenii."

Detta översätts av translate.ru till "Sie ist fähig, die Geschwindigkeit bis zu 200 Knoten (neben 100 Metern in die Sekunde) in der Unterwasserlage zu entwickeln."

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 5 augusti 2003, 23:38

Per Andersson skrev:
varjag skrev:Eftersom en konventionell torped knappast kan overskrida 40 - 45 knop, blev laanga skjutavstaand, aven med maalsokning - orealistiska. Shkvall kunde tydligen med luftbubbelkavitering runt nosen och vatesuperoxiddrift naa otrolig fart (65 - 90 knop?) .
Jag har sett påståenden (på internet, så en nypa salt kan nog vara på sin plats) om hastigheter på över 100(!!) knop.

Utan någon som helst form av styrning, bör då tilläggas...
Per Andersson: tror att hastigheten är rätt men som sakt den går inte att styras, alltså ett värdelöst vapen om man inte tänker kärnvapen...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 augusti 2003, 12:53

Küthler skrev:Jag har hittat ett ännu värre bud. Följande är taget från en rysk sida om Torpeda "Sjkval":

"Ona sposobna razvivat' skorost' do 200 uzlov (okolo 100 metrov v sekundu) v podvdnom polozjenii."

Detta översätts av translate.ru till "Sie ist fähig, die Geschwindigkeit bis zu 200 Knoten (neben 100 Metern in die Sekunde) in der Unterwasserlage zu entwickeln."
Tack for den intressanta nyheten! Vid tiden for KURSK's undergaang talades det om farter upp till 100 knop vilket i vatten forefaller lekmannens tankande - omojligt. Om ryssarna nu havdar mycket hogre farter som nådda eller planerade (?) saa tycker jag att det bara bekraftar vad jag tidigare skrev. Vi har annu inte hort det sista om Shkvall.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 augusti 2003, 11:21

Men Spearfish kan väl gå i nästan 70 knop, och det är ju en ”vanlig” torped.
Så en som går med raketmotor borde väl kunna gå bra mycket fortare än 100 knop?

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 2 april 2006, 20:00

Är det nån som vet statusen på Shkval idag? Det har ju gått en tid sen någon skrev på denna tråd. Är det shkval som iranierna har kommit över?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 2 april 2006, 20:07

Bulldog skrev:Är det nån som vet statusen på Shkval idag? Det har ju gått en tid sen någon skrev på denna tråd. Är det shkval som iranierna har kommit över?
Tror att projektet går på sparlåga på grund av pengar brist, tror också att tyskarnas raket-torped program går på sparlåga med. Skulle inte tro att Iranierna har några shkval(er)

Såg aftonbladet om att Iran testar ett "supervapen" så jag kanske har fel angående Iran och Shkval, eller så är det en inhemsk produktion. Dock undrar jag fortfarande hur man ska träffa med ett sådant vapen, eller ska man använda 40 tals stil.
Senast redigerad av 1 Ja77, redigerad totalt 2 gånger.

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 2 april 2006, 20:17

varjag skrev:Jag ar oxa intresserad av den ryska Shkvall-torpeden. Som jag forstaatt utvecklades den for att ALLA ubaatar, NATO saaval som ryska kunde operera med farter omkring eller over 30 knop under vatten. Eftersom en konventionell torped knappast kan overskrida 40 - 45 knop, blev laanga skjutavstaand, aven med maalsokning - orealistiska. Shkvall kunde tydligen med luftbubbelkavitering runt nosen och vatesuperoxiddrift naa otrolig fart (65 - 90 knop?) och darmed en battre chans av verkan i maalet. Det ar nog ingen tvekan att problemen med vatesuperoxid-driften var orsaken till KURSK's undergaang. Men ett misslyckande betyder ju inte att man ger upp forsoken. Man forsoker givetvis att, trots dess hoga fart, gora den maalsokande och ett verksamt vapen. Jag tror inte att vi annu har hort det sista om Shkvall.
Varifrån kommer uppgiften att den har väteperoxiddrift? Jag har för mig att det är en fastbränsleraket, inte helt olik
de boosterraketer som används tex till rymdfärjan. En sådan går inte att stänga av när den väl startat, vilket skulle
kunna vara en möjlig orsakt ill Kursks förlisning.

Däremot är väteperoxiddrift vanligt förekommande i konventionella torpeder som tex svenska tp61 och 62. Jag har
för mig att flera ryska konstruktioner fungerar på samma sätt.

I sin nuvarande form verkar det vara fråga om en "sista utväg", dvs ett vapen man avfyrar som rakskott mot en avfyrningstransient. Man tvingar då motståndaren att göra undanmanöver, vilket försvårar eldledning och kan orsaka
trådbrott på torped mm...

Farten jag har sett i olika publikationer är närmare 200 knop.

/Otto

Skriv svar