varjag skrev:Jag ar oxa intresserad av den ryska Shkvall-torpeden. Som jag forstaatt utvecklades den for att ALLA ubaatar, NATO saaval som ryska kunde operera med farter omkring eller over 30 knop under vatten. Eftersom en konventionell torped knappast kan overskrida 40 - 45 knop, blev laanga skjutavstaand, aven med maalsokning - orealistiska. Shkvall kunde tydligen med luftbubbelkavitering runt nosen och vatesuperoxiddrift naa otrolig fart (65 - 90 knop?) och darmed en battre chans av verkan i maalet. Det ar nog ingen tvekan att problemen med vatesuperoxid-driften var orsaken till KURSK's undergaang. Men ett misslyckande betyder ju inte att man ger upp forsoken. Man forsoker givetvis att, trots dess hoga fart, gora den maalsokande och ett verksamt vapen. Jag tror inte att vi annu har hort det sista om Shkvall.
Varifrån kommer uppgiften att den har väteperoxiddrift? Jag har för mig att det är en fastbränsleraket, inte helt olik
de boosterraketer som används tex till rymdfärjan. En sådan går inte att stänga av när den väl startat, vilket skulle
kunna vara en möjlig orsakt ill Kursks förlisning.
Däremot är väteperoxiddrift vanligt förekommande i konventionella torpeder som tex svenska tp61 och 62. Jag har
för mig att flera ryska konstruktioner fungerar på samma sätt.
I sin nuvarande form verkar det vara fråga om en "sista utväg", dvs ett vapen man avfyrar som rakskott mot en avfyrningstransient. Man tvingar då motståndaren att göra undanmanöver, vilket försvårar eldledning och kan orsaka
trådbrott på torped mm...
Farten jag har sett i olika publikationer är närmare 200 knop.
/Otto