Lastfartyget Svealand och min farfar sjökaptenen

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Lastfartyget Svealand och min farfar sjökaptenen

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 augusti 2026, 20:08

[Ändrade i rubriken]

Detta fartyg har blivit nämnt i dels den låsa ”quizzen” och dels i ett par andra trådar i detta delforum, bl a den där;

viewtopic.php?f=76&t=46214&p=747218&hil ... nd#p747218

Min farfar Hans Lundgren som levde mellan 1905-54 var sjökapten på lastfartyget M/S Svealand och en annan rutt som han körde också var mellan Narvik-Rotterdam, denna rutt står inte i denna presentation av fartyget;

https://kommandobryggan.se/brostrom/svea.htm

Min farfar körde förstås andra rutter än den som var mellan Narvik-Rotterdam, han tog också hem föremål under sina resor. En uppstoppat bältros? fanns länge vid min farmors favoritfåtölj hemma i huset utanför Göteborg. Min farfar skadades under stormen 1953 när även en flodvåg förstörde delar av sydöstra England och i princip hela Holland. Han var då hemma i ett år och när han hade kommit tillbaka i fartyget. Efter ett pass på kommandobryggan gick han till sitt ”sovrum” för att vila och där fann de honom död. När Svealand kom in i med hans kropp till hamnen i Göteborg så stod min farmor, min farfars bror med hustru och ett par personer till på kajen. Det var ingen som hedrade honom och de lastade av hans kista med en kran, detta gjorde att det blev olustigt för min farmor o de andra.

Min farmor var femton år yngre och det var runt 1938-40 som hon träffade min farfar. Min farmor föddes i Hammerfest och växte upp i Narvik, i Narvik var det en tradition/trend att alla ogifta kvinnor samt tonårsflickor skulle ner till hamnen så fort ett fartyg lade till. Det var på den vägen som hon träffade min farfar. Omkring 1940 besökte hon sin blivande svärmor utanför Göteborg och i samma veva anföll tyskarna Norge, istället för ett par veckor blev det sex år innan hon kunde besöka Norge (under tiden föddes min far 1942).

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Lastfartyget Svealand och min farfar sjökaptenen

Inlägg av Hans » 16 augusti 2026, 13:50

Trevligt när du tar dig tiden att berätta.

Uppstoppad bältros, vad är det?
Narvik var det en tradition/trend att alla ogifta kvinnor samt tonårsflickor skulle ner till hamnen så fort ett fartyg lade till.
Berätta mer vänligen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 augusti 2026, 13:56

Det är förmodligen ett bältdjur.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 augusti 2026, 16:50

Narvik började att växa alltmer i samband järnvägen kom dit ifrån Kiruna kring det förra sekelskiftet. Men det var först under 1930-talet som alla ogifta kvinnor (även gifta gick dit) togs sig till hamnen när ett fartyg lade till. Det var en tradition som mättades av alltmer under andra världskriget. Såvitt vad jag känner till så stod de ogifta kvinnorna i princip när kajkanten medan de gifta stod längre ifrån. Det var en kortvarigt trend kan man säga och jag tro/vet inte om det står någonting skrivet om det (idag är väl 99,9% av kvinnorna avlidna, förmodar jag). Det har min farmor berättat själv och hon själv gick bort i början på november 2010, 90 år gammal.

Bältdjur var det, fann inte det rätta ordet och detta djur har skottsäkert skal;

Ja, delvis. Bältdjurets hårda benpansar är så hårt att pistol- och gevärskulor kan studsa (rikoschettera) mot skalet. Det har hänt flera gånger i USA att personer som försökt skjuta ett bältdjur har råkat ut för att kulan studsat tillbaka och skadat skytten eller omgivningen.
Från AI
Min farmor visste bara att farfar kom hem med ett uppstoppat sådant och var det är nu, vet jag inte. Det blev mer o mer dåligt/sliten har jag för mig, sedan lekte/undersökte jag o lillsyrran ”djuret” när vi var mindre.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 augusti 2026, 07:33

Fartyget finns också som modell!

https://www.skipshistorie.net/Skipsmode ... EALAND.htm

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2026, 13:51

Vad fraktade man?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 augusti 2026, 16:37

Kan inte precisera exakt, det verkar vara lite blandat kompott.

Stefan

Skriv svar