Visbykorvetter

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Visbykorvetter

Inlägg av gostap » 20 september 2023, 19:52

Läser på FMV:s hemsida att Visby-korvetterna skall få luftvärnsrobot vid halvtidsmodifiering.
Citerar:
"Dels ska det in mer utrustning där det redan är fullt, dels måste man titta på saker som kabeldragning, el och var man kan borra någonstans. Installationen påverkar också saker som fartygets vikt, stabilitet, och brandskydd. Man måste bevara fartygets smygegenskaper och se till så att alla system samverkar, så att man inte försämrar smygförmågan. Listan på utmaningar kan göras lång"

Var inte dessa korvetter förberedda från början att ha luftvärnsrobotar? Som slopades av kostnadsskäl...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Visbykorvetter

Inlägg av Bjernevik » 20 september 2023, 22:41

gostap skrev:
20 september 2023, 19:52
Var inte dessa korvetter förberedda från början att ha luftvärnsrobotar? Som slopades av kostnadsskäl...
Lvrb på Visbykorvetterna var en av sakerna som Genomförandegruppen strök.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Visbykorvetter

Inlägg av gostap » 22 september 2023, 00:19

Idioti som vanligt...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Visbykorvetter

Inlägg av Perman » 24 september 2023, 12:54

gostap skrev:
20 september 2023, 19:52
Läser på FMV:s hemsida att Visby-korvetterna skall få luftvärnsrobot vid halvtidsmodifiering.
Citerar:
"Dels ska det in mer utrustning där det redan är fullt, dels måste man titta på saker som kabeldragning, el och var man kan borra någonstans. Installationen påverkar också saker som fartygets vikt, stabilitet, och brandskydd. Man måste bevara fartygets smygegenskaper och se till så att alla system samverkar, så att man inte försämrar smygförmågan. Listan på utmaningar kan göras lång"

Var inte dessa korvetter förberedda från början att ha luftvärnsrobotar? Som slopades av kostnadsskäl...
När jag var ombord på HMS Helsingborg när hon besökte Norrköping (nån gång i mitten av 2010-talet?) så berättade befälet som guidade att man vet precis vad som behöver göras för att man skulle kunna installera lv-robot. Det var fråga om flytt av diverse utrustning, omdragning av kablar m.m. Man skulle utnyttja den befintliga lastluckan som finns i helikopterdäcket. Vet inte vilken typ av lv-robot som man då tänkte sig, men troligen var det sydafrikanska Umkhonto. Dock misstänker jag att man nu kommer att bli tvungna att förstora hålet i däcket för att få plats med kommande robot 09. Min gissning är att de får 1 eller 2 VLS lavettage av ExLS typ för någon typ av Sea Ceptor robot. Luleå-klassen får med stor sannolikhet en ny typ av 57 mm pjäs då den nuvarande Mk 3 modellen har använts i huvudsak oförändrad i minst 20 år, men föga troligt att Visby hinner få denna i HTM.

Om man anstränger sig lite för att se nånting positivt i den här affären så är det väl att Visbykorvetterna förhoppningsvis nu får en bättre lv-robot än vad de hade fått om de utrustats för drygt 10 år sedan. Han berättade något om RBS 15 bestyckningen också, men det tror jag att jag avstår från att berätta med tanke på världssituationen. Enligt FM själva så har besättningarna på Visbykorvetterna nu börjat öva som om fartygen redan har lv-robot (hur man nu gör det).

/Per

Skriv svar