Nya fartyg till flottan

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av unmo300 » 26 juni 2023, 19:09

Urban skrev:
26 juni 2023, 07:02
Vi kan ju inte vara sämre än Finland! Deras nya Pohjanmaa korvetter blir på ca 4300 ton och 117 meter långa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pohjanmaa-class_corvette
Verkar egentligen att vara fregatter.
Från Wikipedia-artikeln- Classification
While the Finnish Navy[6] and the Ministry of Defence[8] refer to the new surface combatants as multi-role corvettes, several commentators[27][28] have pointed out that by displacement the 4,300-tonne (4,200-long-ton)[3] vessels should be classified as frigates.[Note 1] In late September 2019, shortly after the construction contract was awarded, MP Johannes Yrttiaho (Left Alliance) submitted a written question to the Parliament of Finland about, among other related topics, the classification of the new ships.[29]

In the official blog of the Finnish Defence Forces, Flotilla admiral Jori Harju (Commander of the Finnish Navy) noted that one of the reasons leading to the increased displacement is the additional strengthening of the hull, propulsion shaft lines and propellers required for year-round operation in the seasonally freezing Finnish territorial waters. He also pointed out that the Pohjanmaa class is intended to operate primarily in coastal waters whereas frigates are traditionally considered as the smallest class of warships operating in the high seas as part of a so-called blue-water navy.[30]

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Bjernevik » 26 juni 2023, 21:57

unmo300 skrev:
26 juni 2023, 19:09
Verkar egentligen att vara fregatter.
De är korvetter eftersom Finland väljer att kalla dem för korvetter.

Det finns helt enkelt ingen definition av vad som är en korvett, fregatt, jagare, kryssare eller stora ubåtsjaktfartyg.

HMS Stockholm var en kustkorvett när vi kallade henne för det, sedan blev hon en korvett och nu är hon ett patrullfartyg.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Blixten » 26 juni 2023, 22:12

Bjernevik skrev:
21 juni 2023, 11:45
Nu har namnen offentliggjorts på de kommande ytstridsfartygen. Nu kan diskussionerna börja om de ska kallas för korvetter eller fregatter... :wink:

Ytstridsfartyg typ Luleå
Korvett och fregatt är väl gamla namn på utdaterade sorters båtar som recyclats...varför inte ta något annat gammalt namn som Galeas eller Djonk? Om en båt får heta djonken HMS Östersund så kan man ju aldrig säga att den är en sämre fregatt än finnarnas modell. (Jag tog HMS Östersund som exempel, det är lite fantasilöst med hamnstäder. Jfr USS Arizona.)

För drygt hundra år sedan uppkallades pansarbåtarna efter tidens dygder. Jag tycker att vi borde bevara den traditionen för att hålla oss väl med de konservativa. Men "manlighet" och "'ära" funkar liksom inte i det tjugoförsta århundradet. Vad sägs om "HMS Allas-lika-värde"? Eller krigsbåten "HMS Könsnormsöverskridaren"?

Med en sådan namngivning skulle vi kunna bevara flottans stolta tradition och samtidigt vara med tiden.

Ser ut att vara rejäla skepp! Nu skall försvaret bara ha råd med bränsle och kanoner och allt vad det är som behövs.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Hans » 27 juni 2023, 11:56

Inte HMS, HEN skall båtkräken heta. Flottan kan få hyra min kanon mot rimlig ersättning.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av masase » 27 juni 2023, 12:33

Bjernevik skrev:
24 juni 2023, 18:16
Lasse O skrev:
24 juni 2023, 17:32
Någonstans läste jag att Bismarck lär ha kallats för "han" p g a sin kraft och martialiska framtoning.
Kommer från von Müllenheim-Rechberg som i sin bok Slagskeppet Bismarck skrev att Ernst Lindemann sade till honom vid deras första möte att han (Lindemann) ansåg att man skulle säga "han" om Bismarck.
Jagare "Zerstörer" är manliga på tyska. Båtar "Boot" och skepp "Schiff" är neutrala. Bismarck skulle varandes Schlachtschiff vara neutralt men eskorteras av manliga jagare.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av unmo300 » 27 juni 2023, 15:14

Bjernevik skrev:
26 juni 2023, 21:57
unmo300 skrev:
26 juni 2023, 19:09
Verkar egentligen att vara fregatter.
De är korvetter eftersom Finland väljer att kalla dem för korvetter.

Det finns helt enkelt ingen definition av vad som är en korvett, fregatt, jagare, kryssare eller stora ubåtsjaktfartyg.

HMS Stockholm var en kustkorvett när vi kallade henne för det, sedan blev hon en korvett och nu är hon ett patrullfartyg.
Man har väl en vedertagen definition av örlogsfartyg, beroende på storlek, användningsområde etc.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Amund » 27 juni 2023, 18:21

Blixten skrev:
26 juni 2023, 22:12
Vad sägs om "HMS Allas-lika-värde"? Eller krigsbåten "HMS Könsnormsöverskridaren"?
:lol: Underbart!

Kanske HMS Jämställdheten eller HMS Förnyelsebarheten?

Näste regent som kanske också råkar vara amiral bör ha ett valspråk i tiden - eftersom båtarna fortfarande lär drivas av förbränningsmotorer kanske det skulle passa med: Reduktionsplikten framför allt!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Hans » 27 juni 2023, 18:34

HEN HBTQ +++++++++++!

Jag råkar vara aningen heteronormativ men hustruns systerson tydligen inte och anmäler eventuellt besök med pojkvän i sommar Kan någon skicka lämpligt redskap att bita mig i tungan med.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2810
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av ola » 27 juni 2023, 19:54

Hans skrev:
27 juni 2023, 18:34
HEN HBTQ +++++++++++!

Jag råkar vara aningen heteronormativ men hustruns systerson tydligen inte och anmäler eventuellt besök med pojkvän i sommar Kan någon skicka lämpligt redskap att bita mig i tungan med.

MVH

Hans

Fråga Skalmans allsmäktige ägare, han kanske har något i sitt stall till övers ;)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Lasse O » 27 juni 2023, 20:04

Hans skrev:
27 juni 2023, 18:34
Jag råkar vara aningen heteronormativ men hustruns systerson tydligen inte och anmäler eventuellt besök med pojkvän i sommar Kan någon skicka lämpligt redskap att bita mig i tungan med.
MVH
Hans
Se PM.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Bjernevik » 27 juni 2023, 20:48

unmo300 skrev:
27 juni 2023, 15:14
Man har väl en vedertagen definition av örlogsfartyg, beroende på storlek, användningsområde etc.
Inom olika flottor, ja.

Men det som franska flottan kallar för fregatt kallar den italienska för jagare. Finns fartyg som av brukaren klassas som korvett som är större än andra fartyg som av sin brukare klassas som fregatt.

Så nej, det finns ingen accepterad vedertagen definition av örlogsfartyg utöver vad den som köper ett väljer att kalla det...

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av masase » 27 juni 2023, 21:28

Sedan finns det ju varianten att byta namn på kryssare till jagare eftersom jagare låter billigare när man skall äska pengar från parlamentet.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av unmo300 » 27 juni 2023, 23:54

masase skrev:
27 juni 2023, 21:28
Sedan finns det ju varianten att byta namn på kryssare till jagare eftersom jagare låter billigare när man skall äska pengar från parlamentet.
Gäller nog inte alla örlogsfartyg, svårt att byta namn på u-båtar, minsvepare eller hangarfartyg.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av unmo300 » 28 juni 2023, 00:19

Blixten skrev:
26 juni 2023, 22:12
Vad sägs om "HMS Allas-lika-värde"? Eller krigsbåten "HMS Könsnormsöverskridaren"?
US Navy har väl kommit ganska nära genom att döpa ett fartyg till Harvey Milk. https://en.wikipedia.org/wiki/USNS_Harvey_Milk

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Nya fartyg till flottan

Inlägg av Blixten » 28 juni 2023, 15:09

Hans skrev:
27 juni 2023, 18:34
HEN HBTQ +++++++++++!

Jag råkar vara aningen heteronormativ men hustruns systerson tydligen inte och anmäler eventuellt besök med pojkvän i sommar Kan någon skicka lämpligt redskap att bita mig i tungan med.

MVH

Hans
Du tänker helt fel här! Du skall jobba med dina fördomar och inte emot.

Här på skalman kommer du aldrig att lära dig något som du har nytta av för ditt äktenskap. Men nu har du chansen.

Tänkt dig ett framtida scenario: Flight Lieutenant Hans identifierar målet men istället för ett frontalanfall som brukligt är så avlossar han ett "Älskling, vad tror du om att klä om den där soffan i blått? Eller iallafall ett överkast och några kuddar? Och byta ut dom där krukorna till potterie med kanske en blå rand? Vore det inte snyggt?"

I det läget så skall du se hur den lilla Messerschmitten liksom radar upp sig rakt framför hårkorset och nästa seger är i en liten ask.

Så mitt tips är: ta väl hand om dina gäster och om mina fördomar har allra minsta grund så har du chansen att lära dig något som du kan ha glädje av!

Jaja, dom här killarna kanske inte är alls homonormativa utan gillar vapen och öl eller något men dår får ni snacka om det. Och då kan du nog lära ut något! :-)

Skriv svar