USA:s ubåtskrig mot japanerna

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 maj 2023, 16:31

Jag har en bok hemma där jag vet ungefär hur mycket tonnage de tyska ubåtarna sänkte under andra världskriget. Dessa siffror ska jag inte gå in på närmare bortsett från att man förlorade ca 28.500 av de totala ca 41.300 ubåtsmännen samt 753 av de insatta 863 ubåtarna.

De allierade hade förlorat ca 4.600 fartyg på mer än 21.000.000 ton av alla orsaker, inklusive minor, kaparfartyg och flygplansburna torpeder och bomber.

Hur pass bra var den amerikanska ubåtsflottan, och här tänker jag också på Gato-klassen, som ju mig veterligen var den allra största ubåten under andra världskriget, bl.a. utrustad med ett primitivt räkneverk för torpedernas kurser mot målet, jämfört med den tyska ubåtsflottan?

Och, eftersom det ändå går lite hand i hand med titeln, hur bra var den japanska ubåtsflottan mot de allierade fartygen?

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av Lasse O » 26 maj 2023, 16:46

Man kan jämföra förluster US-Tyskland. Om jag inte minns fel hade tyskarna 75% förluster medan amerikanerna räknar med att 25% "still om patrol".
Dessutom var väl den första amerikanska torpeden, Mk 14, en katastrof av stora mått. För att få den att detonera måste torpeden träffa i nästan 45 graders vinkel mot målet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28640
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av Hans » 26 maj 2023, 17:07

Tyska torpeder var inte heller så bra i början: viewtopic.php?f=99&t=39582&hilit=torpedkrisen

Men ursprungsfrågan är hur duktiga jänkarna var med sina u-båtar. Hyfsade (med beröm) får man väl säga: https://en.wikipedia.org/wiki/Allied_su ... acific_War
https://www.nps.gov/parkhistory/online_ ... e/sec6.htm
https://www.usni.org/magazines/proceedi ... are-failed

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av Lasse O » 26 maj 2023, 17:15

Gato var nog inte den modernaste utan Balao var väl en utveckling som kunde gå djupare än G.

Under flera år spelade jag Silent Hunter 1-4 som främst inriktade sig mot Stilla havet. Innan någon fnyser åt gubben som sitter och leker framför datorn så vill jag bara påpeka att om ett spel är realistiskt kan man lära sig en del, inte minst genom att läsa på om förutsättningarna för kriget, materielen m m.
Om sedan t ex de amerikanska torpedproblemen visas i spelet skänker det realism åt "leken".
Bilagor
Skärmbild 2023-05-26 181154.png
Skärmbild 2023-05-26 181154.png (411.19 KiB) Visad 1530 gånger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5064
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2023, 20:03

Utan att alls vara insatt tror jag att det inte alls fanns lika många japanska eskorter som allierade.

Siffror jag har sett på handelstonnage säger att USA producerade lika mycket på fyra månader som Japan gjorde under hela kriget.

En gissning är att de amerikanska ubåtarna hade fungerat mycket sämre mot allierade konvojer i Atlanten.

Förresten, spel är inte sämre än någon annan hobby. Jag var bekant med en född 1924, som spelade go på nätet.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av Lasse O » 27 maj 2023, 01:06

koroshiya skrev:
26 maj 2023, 20:03

Förresten, spel är inte sämre än någon annan hobby. Jag var bekant med en född 1924, som spelade go på nätet.
Tack. Det värmde. Skall berätta det för hustrun.
Bilagor
Capturedasboot.JPG
Capturedasboot.JPG (45.25 KiB) Visad 1504 gånger

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5064
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av koroshiya » 27 maj 2023, 01:39

Haha.

Testa webdiplomacy.

Du kan inte spela Finland eller Sverige, men sju länder i Europa.

https://webdiplomacy.net/

Om du skaffar ett konto kan du välja land.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28640
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av Hans » 27 maj 2023, 11:29

Alla som röstar för att Berglins skall få Nobelpriset, upp med en hand.

Ursäkta OT men tack för den Lasse.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7169
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av sonderling » 28 maj 2023, 16:26

Nånstans har jag läst att USA lyckades i sitt ubåtskrig där Tyskland misslyckades, i det att man nästan totalt ströp tillflödet till moderlandet Japan. Japanerna förstod inte heller detta med ubåts jakt i det att man aldrig utveckla det till en särskild ubåts jakts styrka. Jagare beväpnade med sjunkbomber hade de förstås. Har inte läst nån särskild bok i ämnet men det fladdrar förbi ibland som sidoinformation, nu senast när jag läste "Invasion Rabaul" och delen där Australiska krigsfångar dog när det japanska fartyget som transporterade dem torpederades.

Ubåtskriget mot japan ett intressant ämne som jag skulle vilja läsa mer om.

Sonderling

PS Ja Berglins betraktelser är klockrena. :D

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 maj 2023, 18:06

Hitler var ju inte heller f.d. matros vid den tyska kejserliga flottan så han förstod ju inte riktigt hur viktigt det var att strypa material- och förnödenhetstillförseln till Storbritannien med hjälp av ubåtar. Dessutom hade han tumme med Göring som därmed fick massor med resurser till sitt nybildade Luftwaffe.

Dönitz försökte upprepade gånger övertyga Hitler om att han behövde minst 300 ubåtar - 100 stycken ständigt i patrullområdet, 100 stycken på väg till eller från patrullområdet och ytterligare 100 stycken i varven, där de genomgick underhåll och proviantering - för att framgångsrikt kunna strypa tillförseln till Storbritannien.

Dessutom var det ett mycket krångligare samarbete mellan forskningsavdelningarna (speciellt radar och radarvarningsteknik för ubåtarna) mellan teknikutvecklingsenheterna och Wehrmacht / Luftwaffe / Kriegsmarine än hos de västallierade. Utvecklingen av mikrovågsradarn, den s.k. centimeterradarn, av de västallierade var avgörande då den kunde upptäcka ett så litet föremål som ett periskop som stack upp ur vattnet.

Vargflocksystemet, som i sig var mycket framgångsrikt, hade också en inbyggd svaghet i det att ubåtarna ständigt var tvungna att rapportera till Dönitz högkvarter och därmed röjde sin position. Senare under kriget kunde man därmed söka upp och förstöra ubåtarna innan de hade en chans att reagera.

Amerikanarna hade fördelen att slåss mot en fiende, Japan, som inte var lika tekniskt utvecklat och som inte hade samma möjligheter att serietillverka krigsmaterielen som USA och dess allierade hade.

HGS

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av Bjernevik » 28 maj 2023, 18:26

Tveksamt om Tyskland kunnat vinna Slaget om Atlanten även om de haft flera ubåtar tidigare. En "one trick pony" förlorar nämligen i princip alltid mot en välbalanserad flotta.

Den enda anledningen till att tyskarna hade vissa framgångar med sina ubåtar var att de överraskande lyckades få en utgångsgruppering vid franska atlantkusten. Utan dessa hade RN fått övertaget ännu tidigare än man fick historiskt.

Trots de tyska ubåtarnas rykte så lyckades de aldrig komma ens i närheten av att tvinga Storbritannien på knä. Tvärtom, det brittiska hemlandet lyckades producera tillräckligt med materiel och förband för att hålla expeditionära styrkor igång över hela världen samtidigt som befolkningen var långt ifrån svältgränsen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5064
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av koroshiya » 30 maj 2023, 19:50

Förutom längden och dyktiden är elektroniska stridsmedel en annan faktor.

Tre av elva sänkta Balaobåtar mötte ändå sitt öde av japanska bombare.

Jag tror att det i mycket handlade om att Japan inte kunde producera lika mycket.

Det ringa jag har läst tycks säga att de japanska skeppen hade fungerande metoder, men var för få.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7169
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av sonderling » 1 juni 2023, 07:22

Stephen Harding
Dawn of infamy - a sunken ship a vanished crew and the final mystery of Pearl Harbor.


Och i denna bok talades det också om att det fanns ingen ära i ubåtsjakt så de fick inte de resurser som de kanske hade krävt.
Och japanska ubåtar siktade helst in sig på större krigsfartyg i första hand.
(Vilket får mig att fundera på om "Bushido" fick Japan att förlora kriget?)

som sagt man plockar upp lite här och där.

Sonderling

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av Psilander » 27 november 2023, 15:25

Japan var rikskass på ubåtsjakt. I början sv kriget bar inte jagarna sjunkbomber, enotmt utsträckta försörjningslinjer och inte heller radar.

Lite om japansk asw

Dessutom verkar de själva inte förstått sjöfartskrig, de fokuserade på att sänka örlogsfartyg, inte stödfartyg och underhåll.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5064
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: USA:s ubåtskrig mot japanerna

Inlägg av koroshiya » 29 november 2023, 20:10

Vad fraktade de mest?

Japan ska ha varit beroende av olja från Borneo, och de baserade delar av flottan där, när de inte längre kunde frakta utan problem.

Men Japan måste ha varit beroende av många andra varor.

Skriv svar