Sjötransport av krigsmateriel

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av unmo300 » 3 februari 2023, 13:02

Sjötransport av krigsmateriel från USA till Europa på fartyg med anknytning till Sverige.
https://gcaptain.com/maritime-historian ... o-ukraine/

Följ resan av fartyget ARC Integrity på MarineTraffic.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... _INTEGRITY

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av Markus Holst » 3 februari 2023, 13:51

unmo300 skrev:
3 februari 2023, 13:02
Sjötransport av krigsmateriel från USA till Europa på fartyg med anknytning till Sverige.
https://gcaptain.com/maritime-historian ... o-ukraine/

Följ resan av fartyget ARC Integrity på MarineTraffic.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... _INTEGRITY
Unmo300 uppmanas att korrigera sina email-inställningar på forumet. Jag får löpande returmail att dina mailadress inte finns.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av unmo300 » 3 februari 2023, 14:52

Markus Holst skrev:
3 februari 2023, 13:51
unmo300 skrev:
3 februari 2023, 13:02
Sjötransport av krigsmateriel från USA till Europa på fartyg med anknytning till Sverige.
https://gcaptain.com/maritime-historian ... o-ukraine/

Följ resan av fartyget ARC Integrity på MarineTraffic.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... _INTEGRITY
Unmo300 uppmanas att korrigera sina email-inställningar på forumet. Jag får löpande returmail att dina mailadress inte finns.
Fungerar inte unmo300@gmail.com ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av Markus Holst » 3 februari 2023, 15:22

unmo300 skrev:
3 februari 2023, 14:52
Markus Holst skrev:
3 februari 2023, 13:51
Unmo300 uppmanas att korrigera sina email-inställningar på forumet. Jag får löpande returmail att dina mailadress inte finns.
Fungerar inte unmo300@gmail.com ?
Något gör att dina mail studsar. Vad får du utreda själv. Jag har haft 3 studsande mail idag, tänkta till dig.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av unmo300 » 3 februari 2023, 23:18

Ok, vad ville Du säga?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av Femtiotrean » 4 februari 2023, 06:42

Kontrollera era email-inställningar!

Flera av er vill ha mail när det postas i en viss tråd eller när ni får ett meddelande. Bra så, men jag ber er därför att kontrollera att den email-adress ni har angett i forumet fortfarande är aktuell. jag får regelbundet mail om att någon medlem inte går att nå eftersom email-adressen är ogiltig.

Gå till Kontrolpanel -> Hantera bevakningar:
Detta är en lista över kategorier och trådar som du bevakar. Du kommer att meddelas via e-post när nya inlägg görs i någon av dessa. För att sluta bevaka en kategori eller en tråd, markera de du vill sluta bevaka och klicka på Sluta bevaka markerade.

PS Jag hade ingen aning alls att jag bevakade svar (och att jag orsakade helt onödvändigt besvär för Markus), men det lär vara default att svar meddelas via e-post. Man måste gå till Ändra postningsstandarder och ändra sitt "Ja" till "Nej".

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av Amund » 4 februari 2023, 09:00

Intressant! Det där har jag tidigare funderat på om huruvida handelsfartyg fulla med krigsmateriel till Ukraina är lovligt byte?

Dönitz och hans stab på Marinkommando West hade nog varit överförtjusta om de haft dagens positioneringssystem - men då var det krig på riktigt. Även Ukrainakriget är på riktigt men det är ju fortfarande bara en specialoperation så oavsett hur mycket krigsmateriel som skickas till Ukraina så kan det väl aldrig bli lovligt byte tänker jag. Och får kriget full status så skulle nog priset för Ryssland att sänka "neutralt" tonnage vida överstiga vinsterna.

Historiskt så brukar det ju offentligt tillkännages blockader där man inom ett visst område tar sig rätten att stoppa och borda fartyg för undersökning, om man nu har den marina makten att kunna upprätthålla detta vill säga. Det brukar då också vara tydliga gränser för var dessa kontroller av neutralt tonnage sker, något som aldrig skulle kunna bli aktuellt för Rysslands del annat än i Svarta havet.

Hursomhelst är det märkligt hur öppet provocerande det är att transporterna är offentliga. Att sänka ett Walleniusfartyg ute på Atlanten borde inte vara svårt. Men den militära nyttan för Ryssland vore nog begränsad och ett eventuellt propagandavärde riskerar samtidigt att bli en lika drastisk och krigsupptrappande handling som sänkningen av RMS Lusitania 1915.

Nej, jag tror inte det finns ett ryskt intresse att trappa upp konflikten med Väst. Så tänker jag i alla fall.

Är det någon som kan bedöma möjligheten att sänka ett fartyg och sedan blåneka?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av Markus Holst » 4 februari 2023, 09:14

unmo300 skrev:
3 februari 2023, 23:18
Ok, vad ville Du säga?
Jag ville ingenting. Femtiotrean förklarade fint.

Femtiotrean, min käre vän :ox orsakar mig inga problem alls ity du verkar ha en fungerande email eller bara bevakar trådar som ingen skriver i.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sjötransport av krigsmateriel

Inlägg av unmo300 » 4 februari 2023, 09:53

Markus Holst skrev:
4 februari 2023, 09:14
unmo300 skrev:
3 februari 2023, 23:18
Ok, vad ville Du säga?
Jag ville ingenting. Femtiotrean förklarade fint.

Femtiotrean, min käre vän :ox orsakar mig inga problem alls ity du verkar ha en fungerande email eller bara bevakar trådar som ingen skriver i.
Ok, tack.

Skriv svar