Slagskepp under 1900-talet.
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Men vi kan väl vara överens om att det tyska slagskeppsprogrammet var ett totalt misslyckande? Det startade alldeles för sent för att ha kunnat påverka kriget nämnvärt. Det låste en massa resurser som kunde använt mycket mer effektivt. Det var väl bara USA som kunde producera slagskepp till en sådan mängd att det hade betydelse under krigets förlopp. Även de Brittiska byggena var försenade och ett slags hastverk för att täcka upp de föråldrade typerna från första världskriget.
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Visst var det tyska slagskeppsprogrammet ett misslyckande. Precis som de tyska stridsvagns-, flygplans-, ubåtsprogrammen m fl var det. För 1945 låg Berlin i ruiner och den tyska staten hade upphört att existera. Något annat slut på ett krig mellan USA och Storbritannien m fl på ena sidan och Tyskland på den andra är svårt att se.Der Löwe skrev: ↑24 januari 2024, 21:21Men vi kan väl vara överens om att det tyska slagskeppsprogrammet var ett totalt misslyckande? Det startade alldeles för sent för att ha kunnat påverka kriget nämnvärt. Det låste en massa resurser som kunde använt mycket mer effektivt. Det var väl bara USA som kunde producera slagskepp till en sådan mängd att det hade betydelse under krigets förlopp. Även de Brittiska byggena var försenade och ett slags hastverk för att täcka upp de föråldrade typerna från första världskriget.
Det brittiska slagskeppsprogrammet var långt ifrån ett hastverk, däremot drabbades det av ändrade prioriteringar när kriget bröt ut några år tidigare än planerat medan USA hade fördelen av ytterligare två år med fredsproduktion. Både USN och RN byggde slagskepp för att ersätta sina äldre fartyg, krigsutbrottet och avtalssystemets haveri gjorde dock att de fartyg som planerats att skrotas efterhand behölls i drift.
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Jag vet inte hur många stridsvagnar och flygplan som stod kvar i fabrikerna under huvuddelen av kriget alternativt skrotas när det var 20% färdiga?
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Fanns tämligen gott om flygplan och stridsvagnar under tillverkning när Berlin låg i ruiner och Tyskland upphörde att finnas till som stat.
Menar du att ytterligare några flygplan och stridsvagnar hade ändrat på det?
Menar du att ytterligare några flygplan och stridsvagnar hade ändrat på det?
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Gör dig inte dum, du vet mycket väl att många av slagskeppen skrotades på varven utan att bli färdigställda efter år av förslösade resurser. Ditt slagskeppskramande blir löjligt.
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Gör dig inte otrevlig, det blir bara tråkigt.
Blev flera slagskepp under konstruktion skrotade innan färdigställande? Javisst. Precis som många flygplan gick direkt från fabrik till skrotupplag när vk2 slutade. Exempel på resursslöseri?
Men eftersom du ställde frågan ovan specifikt om det tyska slagskeppsbyggandet så fick du ett specifikt svar på det.
Blev flera slagskepp under konstruktion skrotade innan färdigställande? Javisst. Precis som många flygplan gick direkt från fabrik till skrotupplag när vk2 slutade. Exempel på resursslöseri?
Men eftersom du ställde frågan ovan specifikt om det tyska slagskeppsbyggandet så fick du ett specifikt svar på det.
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Vi nördar brukar konstigt nog oftast vara trevliga.
Kan vi upprätthålla den traditionen?
Varför är så få slagskepp bevarade? Någon? Värdet på metallen? USS Alabama har varit på men att britterna inte har mer än kryssare kvar förvånar mig.
MVH
Hans
Kan vi upprätthålla den traditionen?
Varför är så få slagskepp bevarade? Någon? Värdet på metallen? USS Alabama har varit på men att britterna inte har mer än kryssare kvar förvånar mig.
MVH
Hans
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Frågan borde nog snarare vara, "varför finns det så många slagskepp bevarade i USA?". Att överhuvudtaget bevara örlogsfartyg är en ganska ny företeelse och det kräver att fartygen i fråga överlever så pass länge att de kan bevaras.
HMS Belfast var i aktiv tjänst in på 60-talet och användes sedan som förläggningsfartyg så var hyfsat intakt när intresset för att bevara ett kanontorn från en vk2-kryssare dök upp hos Imperial War Museum. Det slutade med att man valde att bevara ett helt fartyg och av de kryssare som fortfarande fanns kvar i väntan på skrotning var Belfast i bäst skick.
Samma sak med HMS Victory, hon var i bruk för olika ändamål under hela 1800-talet så fanns kvar när intresset för att bevara (och återställa) henne ledde till att hon torrsattes på 1920-talet. Finns några fler sådana exempel när fregatter av olika, nästan slumpmässiga, skäl kommit att överleva så pass länge att de blir intressanta som museum.
USA är det stora undantaget, med både slagskepp, hangarfartyg, kryssare, jagare, ubåtar m fl i stort antal som museifartyg. Förklaringen är nog främst att landet är så pass stort att det finns ett underlag för de föreningar motsv som bildas för att driva dessa fartyg. Hur länge de kommer att kunna fortsätta med det är svårt att säga, USS Texas visar på utmaningarna med att hålla gamla fartyg i tillräckligt bra skick.
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Jag tror nog det är USA som är stort. Vi har HMS Victory och HMS Belfast i UK, Jylland i Danmark, Lembit i Estland, HMS Småland och HMUB Nordkaparen i Sverige, m.m.Bjernevik skrev: ↑27 januari 2024, 12:00Frågan borde nog snarare vara, "varför finns det så många slagskepp bevarade i USA?". Att överhuvudtaget bevara örlogsfartyg är en ganska ny företeelse och det kräver att fartygen i fråga överlever så pass länge att de kan bevaras.
HMS Belfast var i aktiv tjänst in på 60-talet och användes sedan som förläggningsfartyg så var hyfsat intakt när intresset för att bevara ett kanontorn från en vk2-kryssare dök upp hos Imperial War Museum. Det slutade med att man valde att bevara ett helt fartyg och av de kryssare som fortfarande fanns kvar i väntan på skrotning var Belfast i bäst skick.
Samma sak med HMS Victory, hon var i bruk för olika ändamål under hela 1800-talet så fanns kvar när intresset för att bevara (och återställa) henne ledde till att hon torrsattes på 1920-talet. Finns några fler sådana exempel när fregatter av olika, nästan slumpmässiga, skäl kommit att överleva så pass länge att de blir intressanta som museum.
USA är det stora undantaget, med både slagskepp, hangarfartyg, kryssare, jagare, ubåtar m fl i stort antal som museifartyg. Förklaringen är nog främst att landet är så pass stort att det finns ett underlag för de föreningar motsv som bildas för att driva dessa fartyg. Hur länge de kommer att kunna fortsätta med det är svårt att säga, USS Texas visar på utmaningarna med att hålla gamla fartyg i tillräckligt bra skick.
Re: Slagskepp under 1900-talet.
US Navy hade också relativt gott om pengar att sätta fartyg i malpåse efter VK2 medans Royal Navy var utfattig och gärna drog en lite stålar på att skrota istället för att lägga pengar på malpåsel
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Vad har B17 med Tysklands resurser att göra?
Re: Slagskepp under 1900-talet.
Det var i USA pengarna fanns, därav den stora mängden bevarade större örlogsfartyg.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... s_military
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... s_military
__________________________________
MVH
MVH